Personligen försöker jag hitta någotsånär rätt för att den hemmasnickrade sving man besitter att någorlunda passa den utrustning jag spelar med.
Ibland träffar jag mitten, ibland inte. Kommer ett utprovat set enligt detaljer alá brejan göra det bättre, kanske, men jag har svårt att tro att det skulle göra det så otroligt mycket bättre.
Min fråga till etern är: Vad kommer jag att tjäna på en übercustomfitting? I mitt golfande alltså.
Kommer jag att kunna sänka mitt genomsnitt med 4 slag, 2 slag?
Visst, det kan bli så att jag framöver kanske köper grisen i säcken, men då får det väl bli så tänker jag…
Vana/in programmering av sk muskelminne.
EG…, Jornhona tyckte jag skulle prova hans driver…snabbt samlades intryck, lätt, smalt grepp,tilltalande klubbhuvud, flex, troligtvis liknande som i min tempo klubba.
Drog iväg några bollar som tuffade på rätt bra.
Gissar på att bollträffen var helt ok.
Typ 0 fitting medans inkänningsfaktorn med ett lass positiva vibbar gav utslag.
Det beror lite på vad man tänker att überfitting är.
Tror man att klubbmakarbyggd utrustning garanterat ger bättre spel… så är man ute och cyklar.
Bra byggda klubbor med tighta toleranser är bara bra byggda kl…
Det ledande svaret är att man går till en swing-coach som kan utrustningens alla detaljer och naturligtvis de sätt som klubbor kan byggas ihop.
Förhoppningsvis är svingen såpass att klubborna då byggs för att passa spelarens naturliga sving och vart svingen bör barka åt/utvecklas till för att bli mer konsistent.
Btw.
Jag köpte en Adams driver för ca. 10 år sedan. Den var superskön att svinga med men det jag inte märkte vid lm-testet var att huvudet aldrig ville stängas i tid. Ju mer jag drog på desto tidigare kom träffen och alla bollar seglade åt höger.
Jag stängde huvudet i set-up och blyade hälen 20-30g men fanskapet gick likväl höger. Känslan att svinga var, som sagt bra, men det jag inte märkte var att svingen ändrats pga klubban.
Jag gjorde ett sista försök och bytte till ett 25g grepp. Halledaa så mycket bättre det kändes. Helt plötsligt sjönk tempot och armar/händer hann med att square’a upp facet.
I teorin hade jag lurat svingviktsvågen och ökat svingvikt men det jag mest kände var att skaftet böjdes mer. Jag vet att det inte gjorde det… men det kändes så och det var allt som behövdes för att min kropp skulle harmonisera med klubban.
Min fråga var mer, är det verkligen möjligt för mig att träffa mitt i (ett märke) flera gånger i rad?
Plus en liten detalj, vad har jag för spec.?
Men det visade sig inte vara så enkelt som att tillverka en vanlig blå skräddarsydd skjorta.
Alltså, ett utprovat set från Brejan kommer göra att du träffar i mitten och vad det beror på (sjukligt intressant) kanske vi inte behöver djupdyka i mer? Sedan får man kanske välja nivå själv? https://eaglegolf.se/t/brejan-mitt-i-prick/260/135?u=waggle
Det jag tar med mig från allt det här, är att materialet spelar en stor roll för om jag ska kunna träffa bollen bra varje gång (repeterbart) eller inte. Det här var något jag inte kände till tidigare (inte på den här nivån iaf) men fått det berättat för mig av en annan person än Breit. Han förklarade dessutom allt mer i detalj som ingen annan gjort tidigare. Av någon anledning så kommer vi att slå bollen bättre med vissa typer av skaft och då poppar såklart frågan upp, varför?
En bra bollträff är givetvis något bra, något man vill ha. Det behöver man inte ens fundera på, än mindre diskutera.
Om man sedan frågar sig hur viktigt det är att jaga en (mer) centerad och (mer) konsistent bolllträff så blir ju svaret olika beroende av saker som: hur “dålig” bolllträff har man nu, hur stor variation har man i sin träffbild, vilka resultat får man med nuvarande träffbild, vilken utrustning har man (rakbladsvassa långjärn från 80-talet kräver lite mer än stekpannor från 2022), …
Man kan ju gissa lite.
Nuvarande skaft är ungefär rätt. Mr B vill inte modda skaftet totalt för det skulle också medföra att kunden svingar annorlunda (dvs inte bara träffar bollen lite annorlunda).
Alltså, det är svårt att hålla tyst även om man kanske bör göra det för att slippa allt ifrågasättande.
Brejan kan landa på lätt/lätt och soft/soft skaft utan att det ifrågasätts eftersom man låst sig på att centrerad bollträff is da shit.
Därav är det oerhört intressant att diskutera vad denna sjuka bollträff gör för spelet.
Ärligt talat … ingenting mer än att möjligen boosta egot hos den som håller i klubban.
Det är, som sagt, inget egenvärde i en centrerad bollträff om inte bollen går dit man vill.
Om man däremot bygger och fittas in i en klubba som leverer bladet på ett spår som ger bra resultat på riktning och spridning … så har man troligen en klubba som levererar mitt i och även runt mitten.
Självklart är jag inte dummare än att jag ser vilka knep som använts för att erhålla den där centrerade bollträffen och jag kan väl säga att det i många fall landar i en okonventionell spec.
Nu är det baserat på min kunskap om vad som är en erkänt bra och konventionell spec. och det spelar säkert ingen roll hur jag än förklarar…
Ex.
Jag vet många som helt sonika kapat skaft i butten på en driver eftersom de läst att ”kortare är bättre”. När de sen aut. svingar helt annorlunda och därmed träffar bättre så är de så sålda att det kvittar hur man än förklarar att de sabbat klubbans balans. De hade fått samma resultat och säkrat upp de där dåliga svingdagarna om de monterat ett tyngre men kortare skaft istället…. för det är ju så det görs om man gör det på riktigt.
Men men… det är inga problem att spela klubbor som landar på C8 eller D6 eftersom man vänjer sig. Grejen är bara den att klubbor som landar i dessa yttre extremer behöver att det kompenseras bort med annat för att likna den känsla man får med D0-D4. Gör man inte det får man klubbor som är fantastiska ena dagen och helt kassa andra dagar. Det är ju iofs också fine… om man klarar att bortförklara de dåliga dagarna mentalt.
Kanske, men ändå inte.
SL eller skaft runt 100-110 ger möjlighet att balansera om klubban utan att totalvikten sticker.
Det matchar även med moi-köret även om det då måste bakviktas ist.f att byta till ett lättare skaft.
För att få den större skillnaden i ett moi-matchat set måste man börja neutralt med en j6/j7 och sen vikta progressivt samt ganska rejält i de kortare klubborna. Eftersom även balansen behöver tweakas är det bra med lättare skaft från början.
Jag blilr lite sugen på att låta MrB kolla upp och justera eller döma ut, mitt set AP2/718 med PXLZ 5.5 (org 6.0 men jag skaftade om tilll 5.5). Synd att det är nästan 100 mil till Hufvudstaden.
En klubba kan aldrig tillföra noll i frågeställningen ”sving eller utrustning” eftersom den är en förutsättning för att ens kunna få iväg en boll.
Att rejta vad som är viktigast faller på sitt eget grepp då klubbans utformning/spec medför hur spelaren kommer att svinga.
Det sistnämnda verkar vara oerhört svårt att greppa för de flesta. Man vill gärna tro att man styr över sin egen sving och även om det, i sig, är sant på ett eget plan så är det i det stora hela ointressant.
Om då svingen är det viktigaste så blir alltså klubban indirekt också väldigt viktig eftersom den enable’ar svingen.
Så… när man bygger en klubba för att enkom erhålla en centrerad bollträff så bygger man INTE en klubba för att passa en persons sving. Man manipulerar ist. svingen för att huvudet ska komma ner till samma plats hela tiden.
För mig och även för er … så borde det generera en frågeställning där man undrar om den manipulerade svingen är bättre än innan. Det enda sättet man kan se det på är vart bollen tar vägen och hur ofta den hamnar där man vill.
Ni är i samma banor som en annan. I grunden skaft som Waggle presterar bäst med är skaft som innan montering/trix/fix har en högre balanspunkt,(råa skaftet har en viss balanspunkt, i detta fall mer mot greppet vs DG Gold. )
En viss igenkänningsfaktor rent biomekaniska bör finnas efter timmar av nötande med liknande skaft.
Inte att förglömma, det nya skaftet om Waggle väljer innebär enligt Mr B att man måste träna med den, relativt självklart nya mönsterjustrtingar ska nötas in. Typ man blir bättre på det man övar med.
Allt annat bort rationaliserat endast skaftets balanspunkt i fokus.
Otroligt svårt att svara på då jag spelar med olika set lite då och då.
Ena dagen kan det vara X100 (AP2) skaften och andra dagen med PX 6.5 (CB). Vad det gäller hcp så har jag kommit en bit på vägen men det skulle jag nog säga att det beror på närspelet. Det kan i sig till viss del bero på materialet då jag bytt skaft i mina wedgar och kan slå dem bättre med mer känsla (S200 är inte mitt wedgeskaft).
Tittar jag på bollträffen så kan den vara bra med X100 vissa dagar och sämre andra. Ofta tror jag det beror på ofokusering. Med PX så träffar jag oftare mitten även när jag är stel och inte är 100% fokuserad. Men jag kan såklart träffa dåligt med de skaften också.
Varför Brejan landar på min nuvarande spec kan jag bara spekulera i.
Jag hade PX setet med mig till utprovningen och jag kan bara gissa att det skulle kunnat blivit ett annat resultat om jag hade haft med mig mina X100. Om det är något skaft som fostrat min sving så är det just X100. Det lite lustiga är att jag fortfarande inte slår bollen bäst med det, utan PX eller C-taper (som jag jämförelsevis knappt spelat med och som jag först för ca. 6 månader sedan satt i hela setet) vinner alltid när jag jämför dessa två.
Vidare så är det så att jag slår bollen bäst när jag svingar med PX eller C-Taper och det är egentligen ingen nyhet för mig. Att Brejan (och en annan utrustningsexpert som jag har kontakt med) backar upp detta känns bara som en extra verifiering att jag är rätt ute med vad jag känner och ska spela med.
Kanske kommer det från hockeytiden där jag ville ha en viss klubba/skaft?
Jag kan jämföra det här lite med fiskespön. För styvt skaft och för lätt drag är inte rätt för mig. För mjukt skaft och tungt dra är inte häller bra. Båda olikheterna kräver att jag kastar på olika sätt för att jag överhuvud taget ska få iväg skiten. Styvt (och/eller tungt) skaft och tungt drag passar. Mjukt (och/eller lätt) skaft med lätt drag passar. Ofta står det på spöt vilka vikter som skaftet klarar men det är även de vikterna som oftast känns bäst. En dålig jämförelse kanske men lite åt det hållet.
På samma sätt som ovan kommer inte ett mjukt golfskaft med D6 kännas något vidare. Eller ett hårt skaft med C8. Ett tungt skaft med C8 däremot kan fungera, men det beror lite på…
Min känsla styr men jag förstår inte varför vissa skaftprofiler och vikter passar bättre…