Du får gärna skriva “du”.
Swingprofil matchade till skaftprofil…
Ska jobba på det…
Intressant… Svingprofil var nytt för mig. Kul.
Jag tror de flesta börjar med att träffa bollen ganska dåligt och sprider massor på bladet. Det är här som jakten börjar och som jag tror driver många till svingträning. Dels så vill vi såklart kunna hantera bollbanan men även få till en repeterbar centrerad bollträff. Det här är ju grunden till ett bra golfslag.
En del kanske tycker att skitslag som når green och stannar nära flaggan är bra men sån är inte jag. Resultatet av slaget blev kanske bra men det var fortfarande ett skitslag.
Ja, och bygger man en klubba som träffar mitt i så kanske missarna hamnar närmare än om klubban inte skulle vara anpassad?
Svingförändring är jobbigt och jag tror inte så många orkar göra det arbetet som krävs. Då är det enklare att svinga som vanligt och använda en klubba som passar perfekt.
Om grunderna och/eller svingen är lite off så är det svårt att hinna med en kompensering i rörelsen. Om man mha utrustning kan ta bort problemet så är väl saken biff?
Om Brejan nu genom utrustningen manipulerade min sving så kände jag ingen större skillnad förutom att jag svingade ännu bättre i balans och det ser jag som positivt.
Jag är fortfarande ny på det här så jag har inte järnkoll på mina värden men jag vet på ett ungefär. När jag var hos Brejan så tittade vi på det jag genererade med testklubban och jag såg ingen större skillnad mot hur det brukar se ut. Den stora skillnaden för mig var bollträffen och därmed jämnheten i mina slag. Diffen mellan slagen var mindre och alla slag blev väldigt lika varandra.
En viss igenkänningsfaktor, ja men jag är inte ens i närheten av antalet träningstimmar med PX som jag har med DG. Det är ju lite det som jag tycker är så intressant. Även om jag tränast mest med X100 så träffar jag inte lika bra med den som jag gör med PX 6.5. Det känns bara helt plötsligt så rätt att svinga när jag håller i det skaftet och varvar jag mellan dessa två skaft så slår jag hyggligt med båda men den ena är både jämnare och bättre.
Nja, det där tror jag inte stämmer helt för då hade jag garanterat slagit bäst med X100 skaften.
Han menade inte att jag behöver träna in mig på den nya klubban för den kommer fortfarande att leverera som vid utprovningen. Grejen var den att jag svingade som vanligt med alla klubbor som han gav mig. Jag gjorde inget extraordinärt förutom att försöka träffa bollen. Jag kände en tydlig skillnad mellan klubborna men när jag svingade så gjorde jag som vanligt. Förmodligen så påverkades min sving något (pga materialet) eftersom jag inte träffade i mitten med de andra.
Han menade att jag fortfarande behöver träna slagen, spelet och allt det andra som tillhör golfen.
Har någon gång tänkt tanken att ha en 7-8 set i bagen inför en runda där de olika seten är anpassade för alla mina varianter av hur jag svingar. På rangen inför en runda går jag igenom de olika seten och hittar en uppsättning som funkar skapligt, jag tar med ett halvset på första 9.
Efter 9 hål har oftast svingen ändrat på sig så mycket att jag behöver komplettera med ett andra halvset.
Teoretiskt intressant men praktiskt besvärligt, behöver en mycket större bil.
Nu får jag nöja mig med pushslicar första 9 följt av pullhookar andra 9. Eller 9 hål av toppar följt av 9 hål med duffar. Någon gång 9 hål med skapliga slag.
Och just nu inga slag alls.
Liknande vikt olika profiler olika balanspunkter i det omonterade skaftet.
Mr B måste nämnt din swingprofilen något, det är ändå en utgångspunkt i fitting…
Ja, kanske men det var förmodligen “mitt i” (fniss) många andra intryck/diskussioner som gjorde att jag inte uppfattade det. Jag kommer inte ihåg ett smack av det för då hade jag inte reagerat som jag gjorde när du skrev det. Jag är supernyfiken.
Transition, Downswing tempo acceleration, Release.
Swingprofil som bör ge effekt på skaftet, dock feel för den enskilde kan ge tummen ner för det lämpligaste valet även om det bevisligen är det bästa valet
En bild med lite förklaring av “huvudguden”, det är tex här jag känner att jag “tappar” skaftet/klubban och swingen ger ett slutresultat som är uruselt.( Speciellt med längre klubbor)
Jag läser och läser men polettrn trillar inte ner…
Näru. Nu är du ute å cyklar. Träff mitt i är ett fundament. Resten är specialslag.
Vaschän hackar du?
LlGK
Börjar bli liiite orolig då du hade fått alla svar på frågor ni haft…
Swingprofil hintar om lämpligt skaft(skaftprofil).
Bilden är en beskrivning av hur starten av downswing påverkar skaftet. Denna punkt kan nästan direkt relateras till start av downswing feel. Typ om swingen troligtvis passar bäst med buttstiffa/normalstiffa/buttsofta skaft.
Länken jag la in om moi med de streckgubbarna som swinga är ochså en hint om vad kan tänkas som utgångspunkt och varför.
[quote=“waggle, post:225, topic:260, full:true”]
Jag tror de flesta börjar med att träffa bollen ganska dåligt och sprider massor på bladet. Det är här som jakten börjar och som jag tror driver många till svingträning. Dels så vill vi såklart kunna hantera bollbanan men även få till en repeterbar centrerad bollträff. Det här är ju grunden till ett bra golfslag. [/quote]
Eeh… Nej!
En bra sving som levererar bollen på rätt väg och med rätt bollhastighet är grunden.
Det verkar vara vanligt att missta träff i mitten för det man kallar en bra bollträff.
På engelska kallas dessa spelare för ball players el.l och då åsyftas deras förmåga att slå bollen med märkbart bra kontroll och kraft.
Men om vi istället går in på det tekniska så genererar inte en träff utanför den exakta mitten dålig energi. Tappet blir större ju längre ifrån mitten du kommer men vi pratar om att grova missar som en tåträff 2cm från ss fortfarande levererar bra längd även om bollbanan skiljer avs. höjd o spinn.
Fattigmanslogik… ”det var iaf. ett bra slag” som han sa när bollen landade ute i vattnet.
Träffa mitt i är ingen garant för ett bra slag. Du verkar dra =tecken mellan din retur av bladet till bollen och bra slag.
Nej, hyggligt avs ”bollträff” duger gott och kombineras det med en sving man kan prestera, då är du hemma.
Alltså inte repetera utan prestera.
Eller, för att utrycka det lite mer exakt:
Bra spelare räddar sina dåliga svingar till ett hyggligt slag.
Dåliga spelare svingar likadant hela tiden och hoppas att missen uteblir.
Egon
Jo, lite förstod jag nog men jag vet inte vad jag har för svingprofil.
Nej, det tycker jag att jag försökt förklara återkommande gånger i tråden. Jag håller med dig. Men skillnadet är kanske att jag tycker att en bra bollträff är en förutsättning för ett bra golfslag. Sedag ska även gubbs och andra delar också vara på plats.
Berätta mer…
Det finns massor av saker i svingen som är viktigare än var exakt du träffar på bladet.
En bra målskytt träffar alltid målet eftersom det är det viktiga. Sen sköter resten sig själv. Missar man målet så spelar det ingen roll hur perfekt den satt på vristen.
Det handlar om face awareness dvs. förmågan att veta var bladet är och rädda om det är off. Har man en bra sving som följer mållinjen med en ”lång” svingbotten utan för mycket rörelse på bladet … så är man hemma.
Ergo… Har du en bra sving så träffar du målet oavsett om du är några mm off vs mitten på bladet.
Jag slog några bra slag igår. 3 av dem var def. inte från mitten eftersom de var driver of the deck.
Egon