Golf är ett spel av missar
Håller med Egon i sak men även Albert. Svar har ibland en tendens att vara tvådelad
Bra bollträff är ingen garanti för tänkt resultat - om siktet eller för den delen klubbhuvudet inte följer avsikt. En tokdraw (Läs hook) är ofta en otroligt skön känsla och ofta i sweetspot, men graderna på klubbhuvudet är helt i osynk.
Men en bra/skön centrerad bollträff kan rent psykologisk ha en positiv påverkan under en runda/säsong och därmed för resultatet för den enskilda golfaren. Man kan självklart påverkas positivt med känslan att man har de bästa verktygen - en schysst placebo effekt.
Lite svammel men mina tankar kring ämnet! Mixtrar själv en hel del med klubbor där ex rätt svingvikt ger mig en stor tilltro till verktygen jag svingar, placebo effekt för mig - kanske, men det ger mig självförtroende oavsett.
/Jaws
Eftersom jag i mångt och mycket håller med AlbertS (och han vet det) så visar väl bara det att diskussion i text lämnar mycket åt tolkning.
Jag tittar enbart på vad som görs och varför… INTE om det är bra eller dåligt för en viss person.
Det man får ut av Brejan är det han lovar att man får ut. Jag säger inte att någon annan gör DET bättre. Det är mer varför man ska ha det som diskuteras från min sida och om det verkligen är DET som gör’et.
Egon
Visst, och jag säger att man ska ha det (utan versaler) utifrån en placeboeffekt, om man är lagd åt det hållet.
/Jaws
Spelades det scramble, och att ett lag så otroligt snyggt lyckas pricka in såväl dåliga slag som de bra på samma ställe är nästan beundransvärt.
Att slå fyra nästintill perfekta drivar till 65m och INGEN träffar greenen, det måste nästan vara någon typ av rekord.
Eller att en slicear höger i skogen, och samtliga tre efterföljande träffar tre av fyra bunkrar vänster.
Nej, vi vann alltså inte, inte ens nära pallen om nu någon skulle undra.
Men visst, jag hade några sköna slag som jag kan minnas och hålla i minnet.
J4 från 200 som gav putt för eagle.
Spoon till mitten av FW som sista gubbe.
Placebo funkar alltid men realistiskt sett är en klubba, byggd för precis bollträff, avhängt hur bra svingaren är.
Det är alltså inte fel alls men ändå inte beroende på att du träffar mitt i hela tiden.
Fittingen baksida är att ändamålet är ett stort missförstånd.
När klubbmakare talar om att skräddarsy en klubba så är det inte så ofta det de faktiskt gör. De håller rimliga specs och vet vad som funkar, svingmässigt, så de bygger ogärna klubbor som inte är tekniskt sunda.
CF via en golfkedja är en helt annan sak. Visserligen så finns det inte oändliga möjligheter, så det blir aldrig tokilla, men dock så blir det ofta fel eftersom man ger kunden vad de ser ut att behöva.
Så, för att få en slutkläm på diskussionen…
Om man tar till alla o/ortodoxa medel för att nå en enda sak, så borde den saken vara förhärskande för det slutgiltiga resultatet.
Rent tekniskt avs. golfspelet så är bollträffen, centrerad på bladet, inte det som är avgörande för resultatet.
Att leverera bladet bra till bollen är en svingteknisk fråga. Det kan alltså bli helt galet om man anpassar klubban efter en sving som inte är sund.
Den eviga frågan misstas ofta för NÄR svingen är sund nog för att anpassa klubban efter den…
Det är ett feltänk. Klubban bör anpassas efter spelarens fysiska förmåga vilket är något helt annat än spelarens sving.
Egon
Njaa, svingtekniskt eller inte… Jag skulle nog vilja hävda att materialet har en större del i det här.
Tidigare har jag fått förklarat för mig att jag inte kan svinga bra/rätt med fel skaft (-profil, vikt och även klubbhuvudets lie).
Får man till vikten och lie-vinkeln så att den hamnar hyggligt rätt så har jag fått höra att jag fortfarande inte kommer att kunna träffa bollen bra om inte skaft-profilen är rätt. Dessutom, beroende på valet av både skaft och klubbhuvud så kommer värdena i sig se olika ut.
Det är otroligt enkelt att testa det här genom att använda träfftejp. Jag gjorde det senast igår och resultaten är återkommande samma. Men hur mycket jag än tränar (allt är relativt) så kommer jag aldrig att kunna slå bollen lika bra med vissa skaft jämfört med andra. Ta tex DG (X100) som jag tycker är bra och som jag gillar. Men bortsätt ifrån min känsla så träffar jag bollen ojämnt med dem, även när jag har fokus. Nu spelar inte det här någon jättestor roll på scoren men den kunde nog blivit bättre/jämnare. Pga. av fel val av skaft blir bollflykten lidande och slaglängderna varierar något (också såklart relativt). Samtidigt finns det en vetenskap om att skaftet inte är helt optimalt och osäkerheten blir större. Bara det i sig kan nog kosta slag?
Om jag t ex spelar med ett skaft som passar kommer jag slå bollen jämnare (oftare ”mitt i” ) och jag får mer konsekventa slagl. Högre självförtroende och vetenskapen om att de här är bra för mig kommer också att hjälpa min score.
Så, med fel skaft (skulle nog vilja skriva klubba) har jag inte möjligheten att spela min bästa golf. Men med rätt grejer så behöver jag i alla fall inte hoppas. Om det sedan har med enbart bollträffen att göra vet jag inte. Jag satte = mellan bollträff och resultatet eftersom (när det stämmer), det vi svingar in i bollen får vi också ut. Bollen går dit du siktar och den kommer också gå så långt som vi brukar slå den. Jag har fått höra att materialet inte kommer att vara en fråga, alls. Efter den här utprovningen handlar det fortsättningsvis om grunder, svingteknik och spelstrategi.
Om vi går tillbaka till själva hårdvaran och varför vissa grejer passar bättre så tror jag ”x” är inne på det men jag har fortfarande inte greppat allt helt. Jag vet t ex inte vad jag har för svingprofil.
En viss svingprofil passar bättre med en viss skaftprofil. Detta beroende på hur vi vänder och laddar klubban.
Alltså kan man kanske sätta Svingprofil = skaftprofil och egentligen behöver vi inte grotta ner oss i varför men eftersom vi är de vi är så är det nästan omöjligt att inte göra det (iaf för mig). Vi skulle såklart kunna nöja oss med att ett skaft som passar bäst och sedan spela golf men hur kul är det, egentligen.
En annan fråga i sammanhanget.
Hur hittar vi en klubba som passar oss bäst utifrån våra nuvarande förutsättningar och framtida ambitioner?
Statiskt anpassning (alá PING) och sedan kolla svingspeed för att få “rätt” böj? Berätta mer
Edit: förtydligande
Men kanske hos Blejan
I helgen snubblade jag över den här videon. Jag tycker den är en ganska intressant och som jag tycker säger en hel del.
Det finns “köp från hyllan”, “CF i affären”, och sedan “CF på riktigt”. Inte ens hon som är sponsrad får “pro-fittingen” när hon frågar. Då kan man ju undra om det kanske är lite hokus-pokus även här?
Han som är med i filmen verkar labba en del med blytejp för att hitta rätt till varje enskild spelare (endast för proffsen?). Jag ser stora likheter med det som jag fick uppleva…
Ser för övrigt väldigt likt ut som det gör hos Brejan i hans fina verkstad.
Mycket prylar,mätare typ den enkla biten, tipsen varför vissa prylar bäst passar y o inte z är som vanligt inte med.
Undrar hur Rorys grepptryck på vänster tumme mot greppet är under swingen…
Har jag aldrig sett och det talas det väldigt lite (aldrig om) om.
Jag har sökt en hel del och det finns nästan ingen information om den typen av matchning. Endast “överguden” som snackar om det och det är lite väldigt segt att lyssna på honom. Det händer liksom inget i hans videos…
Ahh det är nu det börjar bli svårt då googling knappt ger något, och om det ger något är det inte alltid så självklart. Prylar,flex,Bp,profil,grepp osv är det enkla, bara o googla,länken till swingen är svårare då det inte alltid är siffra med tex LM som är avgörande. Och om så behöver man inte veta varför prylen+swingen är en bra match, LM säger så …
Eftersom det är en resa så behöver ni nog en biljett för att komma vidare, kanske en Slowmo kamra…enligt följande…
Filma framifrån, stycka upp swingsnutten i frames, (brukade köra 200frams S).
Du kommer då enkelt hitta förhållande bakswing/framswing.
Vändning, få frames/suddigt,kast alt ok vändning, detta ger oftast utslag på realesen, som tidigare i tråden visas på streckgubbarnas olika swing.
En av de stora inom clubfitting over there ( Dana RIP), körde med 5 kameror varav en var monterad i taket för att se uppifrån hur swingen såg ut. Tror det var typ 15år sedan.
Skapa egna uppfattningar,vad är det ni ser hur kan det länkas till utrustning.

Undrar hur Rorys grepptryck på vänster tumme mot greppet är under swingen…
Hmmm, lade märke till det här idag. Inte Rorys då, utan min vänstra hands tumme i svingen. Jag har aldrig tänkt på den tidigare då jag håller ganska löst i klubban när jag svingar den. Det är väldigt sällan jag manipulerar med händerna. Jag gissar att du hintar med din kommentar… men inte om vad?
Ajjdå läs inte in alltför mycket i det skrivna, är mestadels nyfiken på sådant vi inte har en aning om.
Det är svårt att diskutera när utrustning ses som något absolut.
Det blir tyvärr även svårt med ex. då det läses in alltför mycket i de ord som skrivs ist.f att greppa the big picture.
Svingen behöver vara bra dvs. användarvänlig och personifierad i fh. till spelarens förmåga.
Det kvittar egentligen hur det ser ut utan det handlar mer om det som kommer ut av svingen.
Utrustningen blir då ett komplement till svingen.
Resultatet utläst i centrerad bollträff säger inget om klubbans ”passform” för spelaren. Frågeställningen handlar mer om vart bollen tar vägen efter träff.
För att skriva det i klartext så finns det ett allmänt recept för att göra klubbor som är lätta att ”centrera”. Detta recept ”passar inte” en sving utan det ”skapar” en sving.
Återigen, läs inte ut något lösryckt här utan försök att se the big picture. Det finns inget egenvärde i att spela med en klubba som är lätt att centrera eftersom vi alla är beroende av ett helt annat ”resultat” dvs. var bollen till slut hamnar.
Egon
Någon skrev tidigare gällande de fysiska förutsättningarna hos golfaren, detta är en aspekt av högsta vikt.
Jag har tidigare spelat klubbor med hög svingvikt och även totalvikt och vid perfekta förhållande är detta fortfarande det som borde gälla för mig under perfekta förhållande såsom vid en CF.
Men med åren så har jag märkt att efter 12-14 hål så håller denna spec inte för mig för att prestera perfekt vilket har föranlett mig att gå ner i svingvikt och totalvikt för att prestera fullt ut vid 18 eller för den delen en 36 håls dag.
Mina dagar med blyade klubbor med xxxx77 som vittne är över till förmån för kapade lättare skaft kombinerat med lättviktsgrepp.
/Jaws

Det är svårt att diskutera när utrustning ses som något absolut.
Det blir tyvärr även svårt med ex. då det läses in alltför mycket i de ord som skrivs ist.f att greppa the big picture.
Svingen behöver vara bra dvs. användarvänlig och personifierad i fh. till spelarens förmåga.
Det kvittar egentligen hur det ser ut utan det handlar mer om det som kommer ut av svingen.
Utrustningen blir då ett komplement till svingen.Resultatet utläst i centrerad bollträff säger inget om klubbans ”passform” för spelaren. Frågeställningen handlar mer om vart bollen tar vägen efter träff.
För att skriva det i klartext så finns det ett allmänt recept för att göra klubbor som är lätta att ”centrera”. Detta recept ”passar inte” en sving utan det ”skapar” en sving.Återigen, läs inte ut något lösryckt här utan försök att se the big picture. Det finns inget egenvärde i att spela med en klubba som är lätt att centrera eftersom vi alla är beroende av ett helt annat ”resultat” dvs. var bollen till slut hamnar.
Egon
Jag är alldeles för nyfiken och vill lära mig mer så det är svårt för mig att inte se alla träd när jag står mitt i skogen.
Många nämner bollträff när vi pratar om/spelar golf så det är nästan oundvikligt att se bort ifrån den detaljen i sammanhanget. Många kanske tänker att en bra bollträff “mitt i” = bra golf/score men så att det givetvis inte. Det vi gör här är kanske att vi tar det till en extrem nivå?
I många intervjuer kan vi höra kända tränare som går på tour-rangen och stannar till när ljudet låter annorlunda och de kommenterar ofta att det är något speciellt. Så något borde iaf betyda?
Beroende på vilken nivå man befinner sig på eller var man vill uppnå så ser jag det som att vi behöver bra grunder och en sund repeterbar sving för att resultatet (scoren) ska bli bra/bättre över tid. Ett sikte som pekar ut i skogen behöver inte betyda att bollen hanar där men det är betydligt enklare (nåja) att spela om vi inte behöver kompensera i svingen för något liknande. Det här är (andra) delar som jag valt att lägga utanför den här tråden då den handlar mestadels om en anpassad klubba och bollträffen. För en del spelare tror jag vi kan spela bättre golf med en utrustning som skapar en sving och träffar bollen mitt i än något annat. Spelar man fortfarande skitdåligt (ursäkta) så beror det iaf inte på utrustningen.
Vi kan såklart spela golf med en dålig bollträff men jag tror inte vi kan nå vår fulla potential på det sättet. Vill vi komma ner under hcp 20, 10 eller närmare 0 (och förbi) så behövs något annat… Med en bra bollträff så kan vi istället fokusera på andra delar i golfen än utrusning. Det är iaf min uppfattning.
En annan detalj i ämnet så vet jag fler (kunniga) personer som berättar om att vi inte passar så speciellt bra med alla olika varianter av klubbor/skaft. I mitt eget fall har jag lagt ut några bilder på det när jag testar olika skaft.
I en “CF” och i de fallen när det inte passar så tar man det minsta sämsta och sätter man dit ett förlåtande klubbhuvud. Sedan säger man till spelaren att de behöver träna mer. Menar du att det är ett bättre alternativ?

Många nämner bollträff när vi pratar om/spelar golf så det är nästan oundvikligt att se bort ifrån den detaljen i sammanhanget. Många kanske tänker att en bra bollträff “mitt i” = bra golf/score men så att det givetvis inte. Det vi gör här är kanske att vi tar det till en extrem nivå?
I många intervjuer kan vi höra kända tränare som går på tour-rangen och stannar till när ljudet låter annorlunda och de kommenterar ofta att det är något speciellt. Så något borde iaf betyda?
Beroende på vilken nivå man befinner sig på eller var man vill uppnå så ser jag det som att vi behöver bra grunder och en sund repeterbar sving för att resultatet (scoren) ska bli bra/bättre över tid. Ett sikte som pekar ut i skogen behöver inte betyda att bollen hanar där men det är betydligt enklare (nåja) att spela om vi inte behöver kompensera i svingen för något liknande. Det här är (andra) delar som jag valt att lägga utanför den här tråden då den handlar mestadels om en anpassad klubba och bollträffen. För en del spelare tror jag vi kan spela bättre golf med en utrustning som skapar en sving och träffar bollen mitt i än något annat. Spelar man fortfarande skitdåligt (ursäkta) så beror det iaf inte på utrustningen.
Du uttalar dig med säkerhet om saker som är mer komplexa än du tror. Låt gå för att det är killgissningar men du tar saker för givet som inte alls är det.
Vi säger så här:
Om vi tar en person som svingar tekniskt bra med en klubba men inte träffar mitten konsekvent …. VS
En person som svingar helt katastrofalt med en klubba men som är närmast perfekt i centrerad bollträff.
Vem tror du kommer spela bäst golf:
Nu? Sen?
Komplicerar vi det:
… Så säger vi även att en viss tot.vikt och ett balansförhållande is da shit för en spelare men det är bara med en viss profil/flex som det är så.
Vad händer om vi byter flex eller ökar klubbhastigheten mha. bättre fysik/övning?
Ovan ex. är ett försök att ge en hint om att tillfället och alla parametrar sammanlagt ger den klubba som du presterar bäst med.
Eftersom ”bäst” i ditt resonemang översätts till centrerad bollträff så struntar vi i svingen. Just den är nr1 i alla fitters bok. Alltså … svingen först och sen träffen samt förmågan att med klubban komma rätt till bollen. Det sistnämnda ÄR INTE bollträff utan svingspår och bladvinkel.
Tekniskt:
Det finns alltså tusentals olika vikt/flex-förhållanden som kan ge dig en centrerad bollträff men det finns troligen bara några få konstellationer som får dig att svinga tekniskt bra.
Vi har tidigare gått igenom att bra spelare kan spela med alla flex och likväl landar de nästan 100%igt inom samma flexhärad när de testar.
Det finns en stor orsak och det är att flex främst förmedlar en känsla och bättre spelare är extremt känsliga för det. (Läs även in profil i ordet flex).
En bra klubbmakare kan lura känslan men skapelsen blir en bastard som svingas annorlunda och det uppdagas förr eller senare när svingen blir knackig och resultaten uteblir.
Det jag menar är att en klubba som du svingar bra med aut. ger en bollträff som är tillräckligt konsekvent.
Det är liksom helt förkastligt att trixa runt med olika flex och vikt hit o dit för att enkom få till en centrerad bollträff. Med alla trix på bordet är det endast tur om klubban råkar ge dig en tekniskt bra sving.
Egon