Brejan, mitt i prick

Jag har nog aldrig tittat på min järnklubba efter en träff/miss och försökt modifiera min sving efter resultatet. Är jag ensam om detta?

Däremot märker jag att det är smart att göra “tvärt om” ibland. Typ toppar du bollen så peggar du ner… men i själva verket blir du mer hjälpt av att pegga upp bollen… Hjärnan är en jävel på att kompensera, är det det du menar med att du missar med järnet och sen försöker grabbkompensera?

Jag menar ligger man med bollen ovanför fötterna är det lättare att toppa bollen än att man duffar den. Bara jag?

Om det är så att man inte kompenserar i sin sving kan det ju oavsett nivå på spelet vara smart att träffa mitt i så man får lite längd.

Men jag förstår din andemening lite. Jag tror bara inte det hänger ihop.

(och om man ändrar sin sving efter en felbyggd klubba så kan man ju diskutera i sig hur smart det är?)

Beror…

Bra beskrivet @Egon

Det här borde bero lite på typen av spelare och om personen är villig att träna/utvecklas eller bara spela på.

Som jag förstod det på Brejan så behöver man träna och han menade på att det inte kommer att hända så värst mycket med bollträffen (“mitt i”) men det kanske var något som gällde mig och inte generellt?

Egentligen oavsett så vill man väl ha en klubba som främjar en bra sving, rent tekniskt. Kommer bollträffen på köpet så är man ju helt hemma. Vad det gäller att skapa en bra bollträff ("mitt i "), oavsett svingkaraktär så är det kanske inte så sunt i längden om man vill utvecklas. Speciellt inte om man träffar en tränare som vill “göra om mig”. Annars kanske det kvittar, jag menar, om man spelar med samma sving för all framtid?

Frågan är då kanske, vilka få konstellationer som får oss att svinga bra (och såklart varför)? Och hur fn hittar vi dem? Hur skiljer dem från Brejan?

Vi dissar inte Brejan, så det är klart med den biten!

Eftersom klubban byggs med balans som grund för att sas. dras ned till bollen likadant varje gång… så handlar det egentligen bara om vilka premisser på klubban som behöver ändras för att uppnå det resultatet.

Variablerna är många för att uppnå samma effekt och det är DÄR jag ifrågasätter 2 saker.

1. Varför är motivet bollträff?
  2. Vad är utgångspunkten?

Mina tankar:

1. Det verkar vara låst till att bollträff är något som är extremt dåligt på andra klubbor och att skillnaden det gör stora underverk för spelet!?
  2. Är specen på klubban utprovad för spelarens behov eller är det bara en bekväm startpunkt på specen för att sen justeras i flera ändar för att uppnå målet?

Förstå mig rätt här: En klubba som anpassas efter en spelares sving är inte/aut. anpassad efter spelarens behov.

Egon

Frågan är befogad och i mitt tycke är en svingkunnig tränare som fitter … da shit.

Att bygga klubbor efter spec är enkelt. Att hitta rätt spec är svårt.
Bollträff i mitten är inte kriterie 1 i en spec utan en bit ner på skalan. Först o främst ska klubban passa spelarens fysiska förmåga och inte fördärva mer än den hjälper till.

För att generalisera något enormt utan att ha direkt fel … så skulle vi alla svinga bra med tt dg i Reg, med justerad längd och val av blad efter svingtendenser.
Med varje gram bortplockad skaftvikt så ökar både chansen och risken. Addera profil på det och himmel eller helvete kommer i spel.

Om man går till en märkes-fitter eller en nischad klubbmakare så får man ”det”. Det är väl den enda sanningen som man bör ha med sig.
Allt går att sälja med mördande reklam.

Egon

Liknar/låter som den där blå manicken som Mizuno använder vid en “fitting”.

Polletten trillade ner…
Ni kan nog spela med vadsomhelst och ändå producera en brutto score som matchar de absolut vassaste på forumet.

Japp, du får en utgångspunkt på vad som kan tänkas passa.

Intéressant att lyssna på Wishon… inget nytt men bra förklarat.
När han nämner vikt dvs.skillnaden i tot.vikt som skaftet styr, så tar han lite för givet att publiken inte är noviser som måhända tror att grepp/huvudvikt varierar… i själva resonemanget. Han refererar alltså till en fix huvudvikt och en normal greppvikt. (Mycket skit har man fått av att bara nämna det, härinne🙄)

Det, åtm. Waggle, ska fundera över är att om skaftvikt och naturligtvis balans är så viktigt… hur blir det med den ursprungliga fittingen om man trixa o mixar med vikt hit o dit?
Sabbar man något eller…?
Jag kan säga så här… får man konstiga värden på tot.vikt (dvs. de följer inte någon logisk kurva mellan järnen) så har någon trixad FÖR mycket med klubborna.

Vi som vet … vet att t.ex vanligt förekommande soft-step ökar tot.vikten. Flighted går vanligtvis från hard på korta järn till soft på längre järn och i praktiken rimmar det inte med moi. Många klubbmakare bortser tyvärr från det ena när de skapar det andra. Det handlar om övertygelse och lite ”von oben” attityd.
Får man inte specen… go figure!

Rent konkret så tar man alltså inte hänsyn till vikt i vissa fall och lika illa är det med flex och balans i andra fall.

Man vill gärna tro att alla aspekter och nyanser kontrolleras till fullo när en klubbmakare ”bygger själv” men så är det inte. Alla är bundna till sin övertygelse och det finns (försvarar man sig med) ingen ekonomi i att göra saker ”perfekt”.

Egon

…ska bara komma fram till vad jag har för sving-karaktär/typ. :thinking:
Jag kan inte komma på något annat sätt än att testa Mizuno?

Tittar vi på Jon Ram och Rory så har de ganska olika svingar men båda spelar med PX skaften. En av dem kanske har en markant mer passande svingtyp för att spela med dessa medans den andra inte har det. Intressant.

Vad tror du händer med flex/profil om man ändrar något i endera änden av klubban?
Ett annat grepp, back-weight, viktning av huvud eller så lite som en lie-justering kan ändra hur spelaren upplever skaftet. Det här är det lilla och ändå kan det ändra ”behov” av skaft. Tänk om du plötsligt bestämmer dig för att svinga som nån visat på ett youtube-klipp på nätet!!!

När Wishon pratar om skaftet så pratar han fitting. Vad han ser… som inte spelaren ser. Han pratar inte om byggnation av klubbor eftersom det är det enda som vi faktiskt kan och har kontroll på.

Egon

Fuska inte, annars blir du bara en i raden som tar svaret och jämkar upp mot utförandet.
Slowmo kamra om ni nu vill förstå saker o ting.

Det sista på Wishon videon, vem som troligtvis är profil/flex känslig.
Har nämnt det tidigare vid start av downswing händer saker beroende på hur starten initieras.
Bökigare med personer som har en preferens för hur det ska kännas samtidigt som de kanske inte alls matchar någon enkel modell av skaft z till swing tx.

Det jag menar är att en av dem (Rory vs Jon Rahm) kanske inte har en sving som = PX skaftet. Dvs. utan att någon har mixtrat med t ex grepp eller annat.

Jag tror inte att det händer så speciellt mycket med själva profilen men däremot ändras känslan att svinga klubban. Flexet kommer förmodligen att ändras.

Rory och Tiger har ganska lika svingar och tempo (Jämfört mot Jon) men ändå spelar de med helt olika skaft.

Med Taylormade filmen ovan som bakgrund så gissar jag att de “blyar” en hel del på touren för att få det att stämma. Det spelar egentligen ingen roll vad som står på skaftet.

Undran för egen del (OT):

Jag har egentligen ingen preferens/önskan hur ett skaft ska ”kännas” i nersvingen men har ett stort behov av att det ska kännas lätt i händerna MEN varför gillar jag då att ha lätta grepp (25-30 gram) blir det inte en motsägelse då jag ökar svingvikten markant på klubban gentemot om jag använt ett normalgrepp på ca 50 gr? Visst jag har behovet att veta och gillar att styra klubbhuvudet, men svingvikten blir i mitt tycke extrem!
Hänger du/Ni med på vart jag menar?

Viktförändring i greppänden påverkar inte moi dvs. ”tröghet” på klubban. Däremot så förändras balansen och då blir klubban mer huvudtung.
För vissa betyder tot.vikt (främst vikten nedanför händerna) mer än hur huvudtung klubban är och för andra är det alltså tvärtom.

Huvudtung betyder inte att skaftet böjer sig mer men känslan går lite åt det hållet. Det kan/brukar sakta ner tempot och då får man mindre påverkan på skaftets böj i vändning.

Ergo… även om det känns logiskt att klubban skulle bli ”tyngre” så tenderar det att förmedla en lättare känsla med alla faktorer inräknade.

Egon

Tack för svar - IOM din sista mening gick det upp ett Liljeholmens.

Det man kan tillägga är att ju mer balansen skjuts åt greppet till desto mer flex/böj behöver man för att kompensera känslan. Naturligtvis är det vice versa om man skjuter balansen mot huvudet.

Grejen är egentligen att en ”normal” svingvikt på D0-D2 förmedlar en känsla och varesig klubban egentligen landar där eller ej så brukar det bli bäst när man ”lurar” känslan dit/däromkring.

Ergo… när jag tid. påstått att klubbor med C8 och D4 kan ”kännas” lika så har man kompenserat erforderligt för att få ”bra” känsla på klubban.

Egon

1 gillning

Nu är du där igen med egna slutsatser som passar din kunskap.

De ”blyar” nog inte… de får huvud med den vikt de vill/behöver.
Jag antar att du vet att t.ex Miura slår sig för bröstet av att de slipar huvud för hand (eng. grind). Tror du verkligen att TM ”bara” ger Tiger och Rory standard huvud direkt från linan!?

Egon

Ja, jag killgissar.

Även om han visar blytejprulllen i filmen och berättar att han gör det så har du förmodligen rätt, att han inte gör det?

Slutprodukten har såklart ingen tejp, precis som han berättar i filmen.

Jag tror inte TM levererar något std. till någon av sina tourspelare. Allt är specialbyggt, precis som hos Brejan.