Brejan, mitt i prick

Man önskar att man hade pengar som brann då man kunde testa denna placebo?

Nästa gång vi träffas vill jag få en anti fit och se hur lång tid det tar att hitta samma mönster som innan.

Grejen är också lite att jag testat en del på egen hand och får hyggligt resultat men inte i närheten av det jag fick hos Brejan.

Jag vill tillägga att resultatet nedan är från en ganska bra svingdag då jag kände mig rörlig i kroppen och kunde svinga relativt fritt (fortfarande ganska mör efter ett träningspass med spoon och drivern då jag hade slagit över 100 bollar innan).

Under andra omständigheter kanske det inte skulle ser ut såhär och det är väl bara att titta på tidigare bilder som jag delat här i tråden. Det finns dock tendenser och jag föredrar vissa skaft framför andra. Många skaft känns bra men på olika sätt och det är otroligt frustrerande.

På bilden kan du se olika skaft och bollträffar. Jag har slagit fem slag på varje lapp och varvat dem emellan. Även om jag var ganska mör i kroppen (från tidigare träning) så slog jag med full fart. Skillnaden mot Brejan (tidigare bild) är markant och jag har aldrig lyckat på det viset någon annan gång.

Jag har tittat lite snabbt i Trackman och såg väl egentligen inga riktigt tydliga tendenser m.a.p. värdena. Däremot så såg jag ganska tydligt vilka skaft jag sprider mer med och det kanske är en bra indikator att ha med sig på banan?
Bara för att bollträffen ser hygglig ut betyder det inte att jag kan slå bra golfslag. :disappointed_relieved:

Vidare kan man fundera på det här med flex-profil då det skiljer en del mellan S300 skaftet och PX men ändå sitter träffbilden ganska lika varandra. Däremot är skaftvikten väldigt lika (S300 och PX 6.5) och det borde tala ett ganska tydligt språk. PX 6.0 väger lite mindre och kändes svårare att svinga stabilt.

träffbild2
PING i59 med olika skaft

Kör testet över tid, säg varannan vecka hela vintern så får du ett svar som ger ett statistiskt underlag. Hur du får med Brejans klubba i mixen är säkerligen inte så lätt…

Här ser vi resultatet från dagens pass. Jag tränade på rörelsen (sekvens) och sedan längdkänsla på korta inspel med wedge. 40-50m.

Jag slog ca. 100 slag och bollträffen blev hygglig (se bollskav på klubban). Klubban hade S200 skaft i en std. Taylormade 60° från Dormys REA. :partying_face:

20221014_181700
Bollträff 2022

Det intressanta med en träff är att längdtappet är procentuellt i carry och sen även i spinn. Det kan göra att en wedge som slås med klubbhastighet för 50m också går 50m oavsett om man träffar i mitten eller ej. När carry minskar så minskar även spinnen.

Det som framstår som oerhört intressant i den här tråden är att all realistisk konsekvens tycks ha hamnat längst in i garderoben. Tydligen så har logik ingen plats i en golfares hjärna!?

Bollen får inte en snedare bana från ett blad som är ”platt” om den håller sig inom bladets gräns. Jag snackar en hel boll mot tå eller häl här och ”ni” tänker nån ynka mm off sweatspot!!

Om man alltid slår bollen på rätt bana med en träff mitt i så ger den energiförlust man får av offcenter ingen nämnbar längdförlust. Carry tappar man men också spinn vilket gör att längden blir väldigt lika.

Om man däremot har ett behov av en superb sving och träff för att ens få till ett hyggligt slag så ökar naturligtvis felmarginalen när både sving och träff är kass. Detta kan man INTE ha som argument om man är en ärlig och tänkande människa.

Egon

När jag tränade (inlägget ovan) slog jag även några slag från matta och märkte att små-duffar gick längre än de rena träffarna (helt annan bollflykt). Gissningsvis var bollträffen inte så mycket off center men på en liten övningsgreen så var det lätt att hamna utanför. I sidled hände det inte så mycket (generellt). Ytterligare en fördel med att träna på övningsområdet och från gräs.

Vad menar du?

Inget konstigt egentligen, väl?
Jag missuppfattar kanske men sneda slag beror väl på något annat. Det kan man slå även om bollträffen sitter i mitten.

Det här hjälper inte mig om jag vill carra en bunker innan en green eller om det är vatten bakom hål 18.

Jag ber om ursäkt men du får gärna förtydliga.

Jag skulle vilja säga att själva slaget (jag räknar in sving och bollbana) och resultatet av slaget är två olika saker.
Det går såklart att spela golf på många olika sätt. Kanske beror på olika vilja, ambition och mål?

Om vi pratar att optimera och om jag kommer ihåg rätt från utprovningen hos Brejan så tittade vi/han på spinn och längd/ballspeed/smash. Det som var minst avvikelse vann (från slag till slag) och jag gissar att det var bäst att träffa mitten så ofta som möjligt. Jag kommer ihåg att han påpekade att det varierade väldigt lite i spinn, från slag till slag.

Det går såklart att få till en jämnhet med återkommande felträffar ut mot tån eller in mot hälen men varför skulle man vilja slå så?

Varierar bollträffen så pass mycket som en hel boll i sidled så kommer det att påverka slaget (map. de värden vi kontrollerar) och i många fall kan det bli helt ospelbart på banan när man ska in mot en green och få bollen att stanna där (beroende på nivå).

Kul med nytt forum (igen). Jag är sen på bollen men bättre sent än aldrig. Kul tråd om CF och Brejans. Många år sedan jag var där nu men inser att han ju byggt allt åt mig vid något tillfälle, förutom hybrid. Jag använder inget av det längre men det är mitt fel och inte klubbornas.

Den mest självklara saken är väl att klubborna passar betydligt bättre när någon bra har jobbat med dem, tex B. Klart det går att spela med vad som helst men redskap som “effortless” skjuter “mitt i prick” är ju att föredra. Det går att köra vilken bil som helst också men jag tar gärna en bekväm där jag sitter perfekt och orkar köra i timmar utan effort…

Grejen är (låter lite 08 att starta så) att alla konfigurationer av klubbor kan balanseras upp så att de känns bra.

Det tricket är en björntjänst om man inte vet vad man får ut.

Nu är det så att full disclosure inte gagnar någon som inte vet hur det bör vara så där går fittern fri iaf.

Alltså, för att vara glasklar så kan startpunkten på en klubba vara vad som helst. Några gamla juniorklubbor eller ett blocket-köp av några couger modell varuhus - 95.
Lite bly här och var och klubban presterar bollträff samt då också känns bra.

Det betyder inte att klubban är sund ur de värderingar som klubbor specas eller konstrueras i. Värderingar där skaftet står för den huvudsakliga vikten som sen översätts i ett mer fancy ord som moi.

Förstå mig rätt… jag och många med mig kan få ett 80g skaft i Reg att kännas som ett 130g skaft i x-stiff mha. lite blytejp och i värsta fall lite kapning. Det betyder inte att specen landar i dessa 130g och däri ligger problemet.

Varför ska man manipulera ett skaft till att verka som ett annat. Det enkla är ju att hitta rätt och sen byta till rätt.

En fitter som bygger klubbor med en dold agenda gör inte så. En fitter som däremot beställer klubbor efter spec gör det.

Jag kommer aldrig att förorda Dormy som det bästa men OM man får en fitter där som faktiskt kan sin sak så blir det faktiskt nästan lika bra som att bli fittad av en tour-buss. Tro inte att en klubbmakare som oftast tvingas jobba med noname och/eller plocka isär OEM … gör ett bättre jobb än en fitter i en tour-buss.
De, noname-klubbmakaren, kan vara hur kapabel som helst men det finns ingen ekonomi i det.

Egon

Definera bra samt från vilken utgångspunkt ni tar eran ståndpunkt.

Vad är “nästan lika bra” ? Hur mäter man nästan lika bra?

Bra = I balans.
Oavsett vilken utgångspunkt så kan man balansera upp en klubba. Man kan tillfredsställa behovet av vikt genom att öka huvudvikt och på så sätt få klubban i balans.
Ibland är det rätt väg men oftast är det inte det. Klubban känns bra vid test men fungerar ”bara” när svingen är på.

Lite som att fitta med ett för mjukt skaft som i princip alla kan slå när tempot sänks. Det fallerar sen totalt på banan när ”måste” kommer med i bilden och svingen blir lite knyckig.

Egon

Man mäter det inte utan har en åsikt om vad som mäts.
I en tour-buss finns redan uppmätta skaft och vikt på allt. Om Dormy beställer från OEM så är det inte lika tajta eller strikta med sina komponenter. Därav ”nästan”.

Vad jag syftade till är att OEM-fitting (Dormy kör mot mallar utgivna av OEM) inte har någon magisk agenda som vissa klubbmakare ”tvingas ha” för att få kunder.
Allt är filosofi och köper man inte den så ser man att en ihoplimmad klubba bara är en ihoplimmad klubba.
En klubbmakare må ha ”tour-buss kvalite” inom räckhåll men det hjälper inte. Filosofin behövs för att kunna racka ner på OEM och stjäla kunder.

Egon

Behöver inte bli det,dock det är “sanningen” som tas som given.
Vad är knyckighet?
Lugnare tempo vs snabbare tempo bör ge en linjär belastning av skaftet om sekvenserna är “samma” i swingen. Jag gissar på att knyckigheten som nämns ger avvikande belastning av skaftet och ger ingen linjär förändring.

Ska man inte utgå från det som ger något positivt vid test?
De flestas swingar ser ändå ut att inte vara på för det mesta …

Ponera att dormy hade 20 set av en spec (skaft/huvud) hemma och man kunde prova ut en j9 ur varje set och välja den bästa och sedan fortsätta så genom hela det tänkta settet, då köper jag att man kan få en nästan lika bra bag hos dormy som att gå till en klubbmakare som väger in allt. Men det skulle ta dagar att prova ut en sån bag :slight_smile:

Nja, ska o ska… man gör tydligen som man vill eftersom jag vet fitters som gett crazy specs till folk som bevisligen kan spela med en normal spec.

Man kan balansera upp ett järnspett men även om balansen sen då funkar så betyder inte det att järnspettet är rätt väg att gå.

Uppenbarligen så testas klubbor mot varandra och då skiftar man skaftflex, skaftvikt, svingvikt och klubbhuvud utan att ha en susning om vad som gjort vad.
Fine by me… tror folk att det är fitting så får de väl tro det.

Egon

Gå inte ifrån ämnet genom att ge dig på ett ex. från mig. Jag kan deleta ex. om det ger dig huvudvärk.
Det gick inte hem, gott så.

Egon

Haha, du kan verkligen ingenting om det här.

Om en klubbmakare landar i en spec som skiljer sig extremt från det normala så är klubbmakaren oerhört dålig på sitt jobb, indoktrinerad eller så blundar han inför sanningen.

Val av skaft avs. vikt går hand i hand med balans. Hamnar man off specs i balans med ett skaft så har man stoppat i fel skaft från början. Så j-a enkelt är det.

Egon

Så om vi tar 20st j7:or med samma skaft/huvud från hyllan (på dormy) så kommer jag ha mer eller mindre samma träffyta/spridning oavsett klubba?

Jag har aldrig påstått att jag kan något om att bygga klubbor.