Nej, men om du beställer via Dormy och begär +1* strongloft, 2* flat lie och svingvikt D3 … så får du det.
Du, jag och alla som är funtade nog att bygga en bokhylla från Ikea… kan mäta och väga. Tror du verkligen inte att de klarar det i t.ex Titleist fabrik?
1 grams skillnad 1 meter ut på något som far runt i över 150 km/h generar en viss kraft. Men kan dom tillverka på 0 grams marginal så är jag med dig. 1 mm skillnad på en ikeahylla tror jag man kan leva med.
Sen är det där med 20 set bara statistik. Om du letar den perfekta bagen så måste det väl vara mest optimalt att testa alla klubbor?
Sen om det har betydelse för oss amatörer? Det är en helt annan fråga. Tror inte jag iaf.
Det finns givna fysiska lagar att följa när det gäller alla delar i en klubba. Det går att mixa lite hursom men man måste ha koll på slutresultatet.
Har man inte det så skapar man en bastard som visserligen kan fungera alldeles ypperligt men som med annat material också håller den enskilda faktor man manipulerat fram. Risken är stor att det man vunnit med sin manipulation förlorar man nån annanstans.
Lite svårt att förklara men om man manipulerar ett 100g skaft att bete sig som ett 120g skaft så når man bättre specs med att använda ett 110, 115 eller det 120 skaft man efterliknar.
Balans är basic men den kommer av skaftvikt. Lite upp/ner-manipulation är ok men blir det mycket så sabbar man de fysiska förutsättningarna i materialet.
Du pratar hyllset. Den där myten om att de är helt katastrof. De är inte katastrof utan de har toleranser. Enskilt och genom att måla fan på väggen så kan de göra mycket men i snitt, not!
Nu pratade jag inte om hyllset utan om beställning efter spec. Då håller OEM specen.
Sen förskönar du klubbmakare lite. De kan mäta o väga allt till perfektion men nåt gram hit eller dit är helt ok toleranser även för dom.
Weight ports i all ära men säg att det diffar 3-4gram mellan huvuden. OEM kan sortera men en klubbmakare tvingas sätta dessa gram i hoseln. Vi snackar 1-2% av huvudets vikt , men ändå.
Sen… Vissa (inkl. U Know who) beställer från fabrik ist.f att montera allt själva.
Jag måste tyvärr lägga mig i lite här. Jag kan meddela från flera säkra källor att vid flera tillfällen kunde inte OEM leverera enl. spec. Varken loft, lie eller svingvikt. Det må hända att det är sällsynt men det händer. Och det handlar inte bara om en (1) grad fel. Vad det här gör på spelet låter jag vara osagt men fel blir det iaf.
Vad det gäller den där 1g vikten som Mr B jobbar med på slutet av anpassningen så fungerar den, helt säkert. Jag blev lite chockad när han flyttade runt den och till slut satte den på rätt plats.
Jag har ganska dålig koll på allt rumt omkring som t ex klubbans uppbyggnad, bakviktning och liknande men just slutklämmen var riktigt cool. 1g i den hastigheten gör verkligen skillnad. Jag ska nog tillägga att jag träffade bollen hyggligt innan men inte som när vi fick den där 1g på rätt plats. Det var då det blev mitt i prick, repeterbart (går att läsa mer om detta högre uppbi tråden).
Om man viktar en klubba till perfektion men behöver xx gram bly för att fixa det, så har man börjat i fel ände.
Vi snackar så enkla saker som C7 Reg+. Du och jag vet att D2 stiff ger ”samma” flex.
Är det pga. behov i böj som man landat på C7?
Är det pga för tungt skaft som man landat på C7?
Att landa på något så way off från de specs som ing. komponenter normalt ger hintar om felval på ing. komponenter.
Notera… OBS viktigt!
Det är inga problem att spela med C7 eller D7 för den delen men man tar inte bara det det blir utan man utreder varför det blir så.
Kan man räkna ut svingvikt, teoretiskt?
Mina JPX900 tours har en standard svingvikt på D2. Då är det väl baserat på standardskaftet True Temper Dynamic Gold AMT i standardlängd.
Om jag har mina KBS c-taper tour x-stiff (130gr) kan man teoretiskt säga vilken svingvikt man pratar om?
Exakt och det kanske det fittern gjort och utgått från det.( Svar på sista meningen)
Klämmer in lite mer basic, ett tungt klubbhuvud är tyngre att stänga, sk rapid closure av klubb bladet kan rent av minskas genom tyngre klubbhuvud( högre sw bortom mallen).
Ja, fast nu är vi rätt långt inne i smeten o pillar!?
Vill man ha ett tyngre huvud så kan man ju gå annorlunda tillväga utan att bygga en bastard.
Jag har inget emot att man landar i knasiga specs när man testar. Jag tycker bara att man ska omvandla dem till motsvarande ok specs med samma feel av balans och checka att det inte bara är feel som gör jobbet.
Det jag menar är att mallen är baserad på fysiska betingelser.
Om ordet ”mall” sätter griller i huvudet så tänk hållfasthetsberäkning vs att sätta folk i ett fack.
Det ena är fakta det andra tolkas ofta som kränkande.
Så… även om man testar fram att en M6 håller så blir det bättre i längden om man sätter dit en M8 som ”konstruktören” dimensionerat och gjort hål för.