Brejan, mitt i prick

Ett internt skämt, inte i gruppen, men jag har en god vän som tyckte att man var verktygsmässigt outrustad om man inte hade pelarborrmaskin och svarv.

• “va, har du inte pelarborr!”

Fortfarande oavsätt mall m8 kränkning, om en fitting kommer fram till något utanför det “normala,” så är jag tveksam till att modda det som framkommit. ( Sedan tror jag iofs inte på att en enskild fitting är det bästa)
Liknelser…att bygga om sin bil med annan fjädring/ motor/ däck osv än konstruktören tänkt sig är fullt möjligt.

Vad händer nu då?

1 gillning

Inget.
Har oxå en “leksakspelarborrmaskin” köpt beg aldrig använt den på de ca 5åren den stått o skräpat.

1 gillning

:mantelpiece_clock:-:deer: analys. Har använt pelarborren två gånger och svarven en gång på ett halvår (till något vettigt). Det måste vara tusentals procent mer än snittet :smiley: Svarven köpte jag mest för att överkomma rädslan jag hade sen träslöjden där mejseln satt sig tvärfast och stannade hela maskinen som stod och grymtade. Köpte billiga maskiner för att använda få gånger och om man gillar det så tänkte jag uppgradera.

Det var off topic nog för mig.

Ja, jag lyckas ju inte alltid med dem. :pensive:

Egon

Själva poängen med en fitting är väl just att landa i det som är bäst. Om det är utanför det normala så är det precis som det blev och ska vara. Om man gör om till att närma sig det normala, dvs “standard”, då var det ju poänglöst att göra en fitting från början.

Om jag har lyckats lista ut hela egons argumenterande/fakta så är det typ så här: du kan gå till brejan (eller vem som helst) och köpa en perfekt personlig porsche specad till max med rätta inställningarna och bränsleförbrukningen - men det tar inte bort faktumet att du kanske passat aningens bättre i en ferrari eller en lamborghini.

Det köper jag förstås. Det finns ju knappast en enda perfect match med tanke på den uppsjö av huvud, skaft och grepp som finns. Samma med kläder som bilar, en Boss som sitter perfekt är mycket bättre än att köpa första bästa på H&M, men det finns andra märken som också sitter jäkligt bra. Dessutom finns en massa andra problem, som att golf är så mycket mer än att ha bra utrustning. Det är inte alls säkert att scoren blir bättre bara för att grejerna är väl utprovade. Tro mig, jag har testat… Men helt klart är att om jag bara går fram och skuffar iväg ett mellanjärn så går det alltid enklast/bäst med mina utprovade…

Du får backa några steg till där vi var någorlunda överens.
Om man landar i Reg+ C8 så är det ”samma” feel/flex som stiff D2.

I min bok ger ”samma” feel … samma feel.
Det svingviktsvågen visar är ett byggnadsmått. Är man insatt i vad som är fysiskt erkänt så vet man att Stiff D2 är normalt.

Återigen, tvätta bort din ovilja att vara ”normal” för i det här fallet är normalt något bra och vedertagen fakta.

Eller … enkelt uttryckt: Om någon överanslyserar och börjar med fel material så sticker specen mot det onormala. Det minsta man då bör göra är att testa en normal spec med ”samma” feel. Hittar man inte den, fine by me.

Jag inser, som jag även tror att du gör, att min begäran är fruktlös. En person som redan från början tillåter sig att landa i en crazy spec. lär inte ändra sig.
Ergo… det är en krass, och i mina ögon dålig, fitter.

Btw.
Jag fattar vad du menar med behov av mer/mindre svingvikt än mallen. Det är inte det.
Landar man i något off spec så är det isf. en ännu större skyldighet att utplåna alla tvivel om att man hamnat rätt.

Egon

Egon, kan du ge exempel på en crazy spec tack. Vore intressant att höra. Huvudvikt? Svingvikt? Skaftlängd? Eller vad?

Om du inte lägger några värderingar i märkesvaror så visst.

Klubbtillverkning jobbar främst utifrån empiriska fakta. De gör små avsteg likt en piss i Nilen där ”crazy specs” är som tsunami i sammanhanget.
Klubbmakare gör också avsteg och vet fakta men en del tillåter sig att bortse från vissa av dessa för att helga medlen.

Jag anser att fakta och att helga medlen bör och kan jobba hand i hand. Små avsteg, ordentligt testat… fine by me.

Egon

Vill bara förtydliga att jag med olika bilmärken inte menade olika märken på klubbhuvuden, utan kanske olika svingvikt eller andra grundgrejer som inte täcks av “ställa in träffbilden”. Dvs det vi pratade om lite snabbt vid övningsgreenen på eg open sist.

Det kräver en förklaring…
Om man har en normal skaftlängd så landar klubbor med olika skaftvikt ungefär i:
100g - D0
110g - D1
120g - D2
130g - D3

Ber. på om du har matchat flex rätt så upplever man bara olika balans på dessa. Skaften böjer sig lika.

Om man däremot svingar för fort för valt flex så behöver 100g ner till C8 för att kännas ”bra” i flex. Balansen ändrar alltså behovet av flex eller tvärtom.

Så… enkelt uttryckt kan man säga att en klubba som är off spec, men känns bra, är manipulerad till att passa spelaren.

I många fall är det en onödig manipulation som mest handlar om att valmöjligheten i materialet är begränsat och klubbmakaren har gjort det bästa av saken.

Däri ligger dilemmat. Vill man verkligen köpa denna klubba?
Detta ”maskeras” med ordet custom fitting dvs. den är skräddarsydd för dig. Njaej… är den?

Nu är kanske gränsen 3-4 svp off normalt men då jag vet att det mixtras båda ändar utan att kompensera i flex… så vete fan.

Sen… det här blir mer ett filosofiskt ställningstagande då jag ör fullt på det klara med att jag själv som ex. svingar lika bra/dåligt med allt från L till S flex och D0 till D6.

Egon

Absolut, du gav nog ett bättre ex. än jag har gjort.

Grundtesen som man bör ha med sig är att en duktig klubbmakare kan fixa till vilken klubba som helst.
Duktig syftar till kunnig i att manipulera ing. specs på materialet.
Det är egentligen problemet. Vill man verkligen ha det så?

Vi snackar vaniljstång vs vaniljsocker. Båda ger smaken av vanilj och man känner ingen skillnad. Den ena är dock framställd av barrträd långt från och ingen släktskap med vaniljstångens ursprung.

Egon

Förstår att det är svårt om biasen ligger på.
Fortfarande jag utgår från att fittern har gjort sitt jobb och hamnat på en udda spec. Ska man då bortse från resultatet?.. är ytterst tveksam.

Att utmana en standard, i detta fall ser jag OEMs modell som en standard. Standarden är injobbad och fungerar för det mesta.
Dock enligt synsättet förbättring ska standarden utmanas vilket jag gissar på är en standard i de flesta organisationer.
Klubbmakare med udda specar kan utmana standarden, är det fel bara för att det inte följer en standard…?.
En nackdel med klubbmakarens standard kan vara att den kanske inte går att verifiera. Typ någon annan använder standarden och uppnår samma resultat.

Snyggt!

1 gillning

Vet inte hur många ggr jag ämnat svara på det här men det blir alltid så långt och spretigt.

Min referensram är inte standardmallen utan det är standardmallen som är en referensram för empiriska fakta över hur/vad en människa klarar av att dra runt i svingen. (Vänder jag på syftningarna? Äh, du fattar vad jag menar)

Det går att bygga och hamna helt off i ett värde som sen kompenseras i ett annat (flex vs svingvikt t.ex).
Med det sagt så motverkar man inte de värden som finns tillgängliga genom att på pin kiv labba runt med vikt överallt.
I ett test så är det möjligtvis ok men då bör man ha full koll på vad labbandet också påverkar i övr.

Utbildade och normalt funtade klubbmakare vet att en spec långt utanför mallen bara tyder på 1 enda möjlig sak. Spelaren svingar så crappy att det här är enda utvägen.

När en klubbmakare konstant hamnar i crazy specs med sina kunder så är det klubbmakaren som är crappy.

Egon

Blev lite orolig idag !! Att Egon inte skulle fortsätta med konfundingar​:stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye::upside_down_face::upside_down_face: