Topp 
Det jag försöker få fram, mellan raderna, är att om man landar way off så beror det på något.
Visst skulle det kunna vara så att det blir det rätta i testet men då en fitting på en befintlig klubba alltid förutsätter att du börjat med rätt material… så är det bara ”det rätta” med de förutsättningarna. Slutsats: Fel startpunkt.
Det är egentligen därför som en fitting modell varuhus faktiskt kan pinpointa behoven bättre. Möjligen så stannar det bara vid en baseline men den är iaf. inte garanterat off.
Är ovanstående greppbart?
Dvs. Att man med random testning lite sådär olyckligt huller om buller med både skaft och huvud också råkar testa fram något som därmed nästintill ”säkerställer” en skaftvikt och samtidigt då ger en baseline på balans!?
Nåja, Sen blir det kanske krångligt igen om jag ska ta min take på vad som egentligen hela tiden går snett.
Klubbmakare fibblar med balans och ”varuhus” letar oförhappandes i skaftdjungeln.
Kunder har flex och balans (svingvikt) i huvudet och ser därför dessa som två olika saker. Not!
Jag brukar skriva om att mätvärdet på balans dvs. svingvikt, inte har något egenvärde. Det blir vad det blir och checken man gör är att det landar inom de värden som komponenterna medger. Därom är det inga tvivel. Ca. 120g skaftvikt ger D2 och så bör det vara.
Möjligen är det svårt att förstå ”bör” i sammanhanget men det säger att all is good med övr. parametrar.
Det säger inget om hur klubban känns… utan det säger bara att här har vi rätt proportioner.
Det krångliga, och då det som industrin inte berättar, är att svingvikt i sig inte ÄR ett kännbart mått på balans. Det bara är. När man adderar flex och tot.vikt i ekvationen så kan man bara få 2 olika klubbor med samma svingvikt att kännas lika OM de även är lika i tot.vikt och flex.
Låter ovanstående krångligt. Det är det egentligen inte. Alla som bygger klubbor (adderar professionellt till ”alla”) vet det här.
Så, enkelt uttryckt:
Om man har skaftvikt och tot.vikt testat och klart…. Så pillar man inte med vikter på huvud eller grepp.
Vill man ”balansera” så påverkar man böj på skaftet genom att testa och justera flex.
Det kan vara ett helt, halvt, 1/3-del men en riktig fitter vet vad dessa åtgärder gör för feel/balans. Svingvikten ändras inte mer än någon decimal och känslan blir som att man ändrat 2-3 svingviktspunkter mha bly… utan att behöva en enda mm. av tejpen.
Alla förstår nog att skaft som anpassas är dyrare/jobbigare än att peta ner vikt i en hosel… men OEM erbjuder faktiskt det här utan krusiduller när man beställer.
Kruxet är bara att få tag i en fitter som fattar vad som behövs.
Egon