Brejan, mitt i prick

Jag tror egentligen jag har fått en annan bild av vad en CF är. Det är helt klart en skillnad mellan en CF och en utprovning. Det vanliga, när vi säger CF så är det oftast en utprovning (som att gå till provrummet och testa en skjorta på H&M?) och jag skulle nog säga att en CF egentligen är vad Brejan (och hans kollegor) gör, de skräddarsyr skjortan.

Det finns nog många olika nivåer där det går att uppfylla kundens krav med sin bästa förmåga.

Nästan som urklippet xxx klistrade in lite tidigare i tråden fast jag delar in det i 3 nivåer.

Går ni omkring lite inne i affärerna så kan man höra en del vad som sägs. En del säljare är inte alls blyga för att sälja ett set som står i en låda på golvet, helt oprövat. Ingen CF men kunden kanske är nöjd iaf?

Nivå 1
Typ.

• Vill du slå längre - sälj en strongloftad klubba.
  • Inte så stabil sving - sälj en större sweetspot.
  • Duffar du ofta - sälj wokpannorna.
  • Vill du svinga snabbare - sälj en lättare klubba.

Om man försöker köra på nivån ovan så ska man inte ha mig på mattan men jag kanske är den sämsta kunden som finns? Jag har varit här många gånger och det fungerar inte på mig. Det är bland annat varför jag sökt annat. Däremot så tror jag att många nöjer sig på den här nivån och känner sig väldigt nöjda när de går ifrån butiken.

Nivå 2
Vill man inte betala fullt (ta Brejan som exempel) men ändå bryr sig och tycker att det är bra nog om man träffar bollen hyggligt. Då skulle jag nog säga att det räcker långt med en duktig club pro (alt. seriös demodag/person). Men det gäller att hitta dem också…

Använder de Trackman eller liknande och checkar värden, använder de träfftejp och kollar träffbilderna så är det här gott nog för de allra flesta som vill spela bra golf. Här är jag just nu och de spakarna jag har i bagen kommer just ifrån en liknande manöver.

På den här nivån (2) känner jag flera collage-spelare som ligger på hcp +4 (och bättre). De är seriösa och vill ut på touren. Duger det för dem så duger de för ganska många? Skillnaden är att collage-spelarna tränar en hel del och det gör inte en “vanlig” golfare. Här kanske vi landar i det som xxx beskriver i tidigare inlägg. Bra svingar blir bra slag och dåliga svingar blir dåliga slag. Jag skulle kalla det här för en bättre utprovning.
Btw. collage-spelarna svingar bra (och därför scorar de lågt).

Nivå 3
Sedan kommer vi till de som vill träffa bollen lika bra som alla proffsen på TV. Eller de som funderar på hur allt hänger ihop och vill lära sig mer om samspelet mellan spelaren och utrustningen. Eller de som inte vill att klubborna ska vara ett hinder för en bra score, även en sämre svingdag (höjd lägstanivå?).

Då går man till Brejan. Fick tyvärr höra att proffsen inte alls träffar bollen så bra som man (jag) tror. Fick även höra Rorys egentliga spec.. Lärde mig alltså många olika saker.

Det enda vi vill ha är en ren och helst repeterbar bollträff. Det kanske inte hjälper spelet så värst mycket men känslan av en bra bollträff varje gång, vinner över allt annat. Har man en hygglig sving så kommer nog scoren att bli bättre. Träffar du bollen bra med en bra sving så kommer du få fler GIR. Frågan är nog egentligen, hur mycket bättre kan det bli? Utrustningen är iaf inte ett problem längre och det här är var jag kallar - En bra CF.

1 gillning