Absolut tudelat.
Avs. fitting så har OEM-representanter rätt stora möjligheter mha. fler skaftval OCH det har skett en rätt stor utveckling på off the shelf-skaft på sistone.
Problemet med OEM-fitting är egentligen av samma art dvs. det blandas friskt mellan valen och då blir det varken hackat eller malet.
Klubbmakare som kan flighta skaft avs. både flex och vikt bör ha större chans att landa rätt.Tyvärr är tid en betydligt mer kostsam faktor i ett set än bara material så risken är att det ”bara” byggs med bättre toleranser.
Ett bra ex. är AWT och liknande skaft. Det är liksom ingen ekonomisk eller praktisk fördel att skapa något som redan finns. Landar inte flexen rätt kan man lätt steppa för en lite större kostnad.
Brejan hjälper varken till med spelet eller svingteknik. Han anpassar klubborna så vi inte ska behöva bry oss och vi kan, så att säga, ta bort dem ur ekvationen.
Om du svingar dåligt och slår ut i skogen så kommer du förmodligen göra det även om du varit hos honom. Skillnaden blir väl kanske att bollträffen fortfarande kommer att kännas smörig och sitta mitt i. Med en repeterbar bollträff (hans ord) slår man lika långt varje gång. En tåträff med mb kostar i längd. Jag skrev det tidigare. En dåligt anpassad klubba kräver nästan förlåtande klubbhuvuden.
När det gäller bollträffar så finns det nog olika nivåer på vad som är bra. Jag har bildexempel på vad jag tycker är bra men som han skulle dömma ut och “fixa till” ännu bättre. På demodagarna använder de knappt träfftejp och på den stora varukedjan kunde de inget göra (sa de lite blygt). När jag frågade om repeterbarheten så svarade de att jag behövde träna mer. 700 bollar/dag, blev rekomenationen. För Brejan tog det en session och han är inte ensam om att säga såhär.
Jag är fortfarande förvånad över resultatet och speciellt vad det beror på.
Vad jag önskar är att den kassa swingen som ger en perfekt träff i mitten inte ska träffa mitten, det är det som kostar slag, mitt i och som någon skrev ut i salladen.
En träff på tån vid sämre swingar och mitt i vid bättre swingar …
Om jag har möjligheten så tar jag en bra bollträff alla dagar i veckan, även om min sving inte är bra/repeterbar och bollen försvinner ut i “salladen”.
@Egon har varit inne på det flera gånger tidigare och jag funderar på hur bra det egentligen kan bli hos OEM. Jag skrev det tidigare, beställer man inte “Tour Issue” så kan man få nästan vad som helst och eftersom jag gjort testet med “två identiska klubborna” så är jag skeptisk. Finns det överhuvudtaget någon leverantör som kontrollväger så att alla komponenterna ligger rätt i sitt set, i förhållande till utprovningsklubban?
Vilken jävla mastodonttråd! Jag är i motsatt ände av skalan vad gäller utrustning, har ALDRIG provat en klubba innan jag har köpt den. Det har funkat helt okej.
Wishons häfte är typ 15år gammal.
Brejans en metod ger en mall för hur klubborna ska kännas likadana att swinga allt med utgångspunkt J6…
Om man nu väljer att genomföra en komplett fitting från Driver till wedgar .
Ska vara likadant att swinga…vi tar järn ned på bollen, driver upp, ett annat rörelsemönster, för mig en mer eller mindre en ny fitting utan att malla från J6. Wedgar, låga slag höga slag floppar osv inte swingar man en wedge liknande som J6.
Wedge på riktigt är gräs/korthålsbana/
För min del är jag misstänksam när greppet som blir det valda för fitting/ test klubba inte är greppet som används vid själva fittingen. Olika yta/struktur/tjocklek/uppbyggnad ger olika anspänning i händer/underarmar.
Förstår att det är en del meck med det och varför testklubba används som surrogat.
Testet med 2 identiska klubbor är väll vad ni fått som information, 2 identiska klubbor är typ identiska utan skillnad om skillnad finnes så är de inte identiska.
Det finns lite logiska saker att ta hänsyn till.
Orsak och verkan tyder på att det man har spelat med har format svingen. Risken blir då att det nya möjligen skiljer sig på någon punkt men då kroppen är van vid det gamla så blir utprovningen därefter.
OM nu det gamla skulle vara rätt så är allt fine… men logiskt sett är det väl inte det eftersom man söker nytt.
I det avseendet kan en vanlig OEM-CF eller en fancy finjustering i flera steg mer likna att sminka en gris.
Vill inte nämna namn men vet om en fitter som definitivt kan sving och därför nästan 100%igt hittar rätt i längden. Klubborna passar spelaren och dens o/förmåga i svingen. De som vill ha perfekt resultat direkt kanske inte kan hantera resultatet av en sådan fitting?
… och varuhus har egentligen inget för en sådan då sale är kung och det är instant gratification som råder.
Det kluriga ang. test är att man tror sig svinga likadant oavsett vilken klubba man har i handen. Neandertal-logiken blir då att klubban inte passar.
Tyvärr är det lite tvärtom, Svingen är inte bra nog att hantera olika klubbor och då inställer sig en existentiell fråga. Ska man harva vidare, inse sina begränsningar och njuta av nya blanka klubbor varesig spelet blir bättre eller inte?
…eller ska man ta sig tid att lära om lite bättre med en sundare klubba till hjälp?
Där har ni min ståndpunkt. Det finns måhända en mening att köpa klubbor som ev. passar den sving man kämpar med men, som sagt, som man bäddar för man ligga.
Kanske är den bästa fittingen att skaffa klubbor med samma spec som Tiger Woods hade 2005 och sen sträva efter att utveckla svingen så man kan slå dom i mitten.
Kanske är det att köpa klubbor som passar in bra just nu eftersom ett set ändå byts ut vart … tionde?!?.. år.
Kanske är det att köpa ett fabriksset som är någorsådär passande för alla och lära sig slå det.
Vem vet. Men när det kostar typ 150% att gå till en klubbfitting mot att köpa 100% från en säljare på en range eller 80% på dormy vid rea, så är det i mitt tycke värt det att gå till ett klubbygge.
Har man inte råd, är sparsam eller oventande om livets alla möjligheter stig helmer, så går man smartast till Dormy och köper förra årets modell för “halva priset”.
Om man har ambition med sin golf på något vis så ser jag inte varför man skall nöja sig med en rangefit som jag, tyvärr allt för ofta sett, bara innebär att man provar nåt nytt nästa eller nästnästa säsong i varje fall.
Det sista alternativet är att man köper gamla snygga klubbor på blocket för (förhoppningsvis) en billigare peng och går på känslan av att spela nåt snyggt framför allt annat. Det är lite mer min melodi. Egentligen.
Edit, på ett set mizuno av varje sort så skiljde det sig bara 107-%127 dyrare från klubbyggare mot Dormy. Så det beror lite på vad man köper för klubbor kanske. Och det inkluderar utprovningen.
Att ändra swing…
Senaste driverskapelsen i bagen är byggd för att ändra swing, istället för att jobba med de sk större muskelgrupperna så är det mer finmekanik som ska mixtras med, typ lätt skaft tunnt grepp , lätt känsla i hela klubban. Swingspeeden droppa 10-12mph bollriktningen ser bättre ut, endast provat på rangen.
Billig klubba en gammal Nike som jag fått ,satt i ett 30 dollars skaft ett grepp för 5dollar lite lim o så.
Fitting vs swingändring…
Jag tror egentligen jag har fått en annan bild av vad en CF är. Det är helt klart en skillnad mellan en CF och en utprovning. Det vanliga, när vi säger CF så är det oftast en utprovning (som att gå till provrummet och testa en skjorta på H&M?) och jag skulle nog säga att en CF egentligen är vad Brejan (och hans kollegor) gör, de skräddarsyr skjortan.
Det finns nog många olika nivåer där det går att uppfylla kundens krav med sin bästa förmåga.
Nästan som urklippet xxx klistrade in lite tidigare i tråden fast jag delar in det i 3 nivåer.
Går ni omkring lite inne i affärerna så kan man höra en del vad som sägs. En del säljare är inte alls blyga för att sälja ett set som står i en låda på golvet, helt oprövat. Ingen CF men kunden kanske är nöjd iaf?
Nivå 1
Typ.
Vill du slå längre - sälj en strongloftad klubba.
Inte så stabil sving - sälj en större sweetspot.
Duffar du ofta - sälj wokpannorna.
Vill du svinga snabbare - sälj en lättare klubba.
Om man försöker köra på nivån ovan så ska man inte ha mig på mattan men jag kanske är den sämsta kunden som finns? Jag har varit här många gånger och det fungerar inte på mig. Det är bland annat varför jag sökt annat. Däremot så tror jag att många nöjer sig på den här nivån och känner sig väldigt nöjda när de går ifrån butiken.
Nivå 2
Vill man inte betala fullt (ta Brejan som exempel) men ändå bryr sig och tycker att det är bra nog om man träffar bollen hyggligt. Då skulle jag nog säga att det räcker långt med en duktig club pro (alt. seriös demodag/person). Men det gäller att hitta dem också…
Använder de Trackman eller liknande och checkar värden, använder de träfftejp och kollar träffbilderna så är det här gott nog för de allra flesta som vill spela bra golf. Här är jag just nu och de spakarna jag har i bagen kommer just ifrån en liknande manöver.
På den här nivån (2) känner jag flera collage-spelare som ligger på hcp +4 (och bättre). De är seriösa och vill ut på touren. Duger det för dem så duger de för ganska många? Skillnaden är att collage-spelarna tränar en hel del och det gör inte en “vanlig” golfare. Här kanske vi landar i det som xxx beskriver i tidigare inlägg. Bra svingar blir bra slag och dåliga svingar blir dåliga slag. Jag skulle kalla det här för en bättre utprovning. Btw. collage-spelarna svingar bra (och därför scorar de lågt).
Nivå 3
Sedan kommer vi till de som vill träffa bollen lika bra som alla proffsen på TV. Eller de som funderar på hur allt hänger ihop och vill lära sig mer om samspelet mellan spelaren och utrustningen. Eller de som inte vill att klubborna ska vara ett hinder för en bra score, även en sämre svingdag (höjd lägstanivå?).
Då går man till Brejan. Fick tyvärr höra att proffsen inte alls träffar bollen så bra som man (jag) tror. Fick även höra Rorys egentliga spec.. Lärde mig alltså många olika saker.
Det enda vi vill ha är en ren och helst repeterbar bollträff. Det kanske inte hjälper spelet så värst mycket men känslan av en bra bollträff varje gång, vinner över allt annat. Har man en hygglig sving så kommer nog scoren att bli bättre. Träffar du bollen bra med en bra sving så kommer du få fler GIR. Frågan är nog egentligen, hur mycket bättre kan det bli? Utrustningen är iaf inte ett problem längre och det här är var jag kallar - En bra CF.
Det är nog inte kostnaden för en fitting som skrämmer utan mer att man inte vet vad man får ut. …och vissa vägrar ju tom. att varudeklarera. Helt galet!
Jag har nu skaffat lite inside info om olika tillvägagångssätt. Det är OEM-manualer, utsagor från fitters och från kunder till en viss nämnd fitter. Det är inga större överraskningar mot vad jag visste innan.
Det jag kan bena ut som en slutsats är att det är en stor blandning av ren statisk fitting (som man kan göra på nätet) samt en massa trixande som välrenommerade klubbbyggare lämnat bakom sig för längesedan.
Det hela kan symboliseras med youtubers som byter skaft i drivers och hävdar att det knappt gör någon skillnad mellan L-flex och x-stiff. De har inte fel i sak men det finns ingen av den som skulle rek. ett L-flex till en snabbsvingande spelare.
Det spelar ingen roll att du inte får ett recept, det spelar ingen roll hur han gör, det spelar ingen roll om det är outdated, det spelar ingen roll om du vet hur han gör och det spelar ingen roll om en youtuber testar olika flex. Han levererar bra klubbor med perfekt anpassning till din sving. Det räcker väl? Det är inte hans jobb att leverera kunskap till dig, den biten är nämligen svår att leva på.
Att köpa från hyllan eller att beställa något skaft som är ett tillval har för mig varit ett lotteri…
Cobra t3 och t5 som var rejält off när buttcpm mättes, jag gissade då att man blandat skaften tippat fel kapat fel.
Mizuno järn allt korrekt.
Cleveland driver rätt.
Cobra driver rätt.
Callaway t4 gissar på att skaftet var ett A skaft uppsminkad till S.
Callaway driver skaftet klart vekare än förväntat enligt el-profil. Troligtvis uppsminkad…
Det är svårt att inte bli lite sugen på skaffa anpassade järn av honom, om inte annat för att iaf nån gång få träffa mitt i med hela setet som det sägs….
Men jag är en 55-årig höghandikappare och trenden är inte stabil eller svagt förbättrande, snarare upp o ner hela tiden. Mitt golfande är också lite intermittent pga. familjelivet så bristande kontinuitet är för tillfället ett problem. Kan det anpassade setet följa med på svingresan ett par år, dvs så att man tar tillbaka det till Brejan mitt i säsongen när man kommit igång och får det justerat? Eller kommer järnen att bli anpassade bortom räddning första gången, så att säga?
Jag förstår att det raka svaret som kommer är att det beror på. Men hur mycket anpassar han egentligen för någon som iaf kan slå en modern starkloftad järn 5:a även om den går lågt och inte mkt längre än 7:an, kan han lägga tillbaka vikt han slipat bort från blad etc?
Och vad skulle det kosta med ett återbesök, mellan tumme o pekfinger?
Jag har inga klubbor från Brejan ännu men @AlbertS eller @Berra kanske kan svara på de här frågorna?
Lite av grejen när man varit hos honom (som jag förstått det) är att man inte ska behöva svinga så där super-tour-konsekvent och ändå träffa mitten av klubbhuvudet. Om man nu är off ett tag så kanske man inte träffar så där smörigt bra men man kanske inte missar lika mycket som med ett oanpassat set?