Brejan, mitt i prick

Igår stod jag på rangen med en av våra bästa spelare. Han svingar bekvämt i 98 mph med sin j7a och kan dra upp den till 105 om han behöver. Jisses, vilket j-a drag han har i bössan. Nu snackar vi stabil bollbana och jag har fått en helt annan uppfattning vad det handlar om och hur det ser ut.

Det jag egentligen vill säga är att han inte varit hos Brejan men träffar bollen väldigt bra iaf. Jag antar att han har tränat en del…

Brejan eller svingträning?

Precis. Brejan eller svingträning. Eller båda….

Att ha med en polare som kan tror jag är guld värt. Har tagit en hel del lektioner genom åren och tycker inte det ger valuta för pengarna. Svingträna = slå på rangen gör jag hyfsat ofta men det är svårt att ta med sig det ut på banan tycker jag. Dessutom går det utmärkt att duffa i mattan ju😎

Min uppfattning om “skräddarsydda” golfklubbor är att det är onödigt om man inte har en någorlunda stabil sving.

Är du en bogeygolfare som slår hyggligt stabilt och oftast gör en viss typ av miss så kan nog skräddarsydda klubbor vara vettigt.

För egen del gav jag det en chans men tycker inte att de skräddarsydda järnen brejade härom året skiljer sig från de förra klubborna från början av 90-talet annat än att det står 7 på järn 6:an.

Hittar du en bra tränare så kommer svingen (genom svingträning) ge dig många andra fördelar. Dels att du lär dig att svinga klubban på ett skonsamt sätt men du får även en större förståelse för hur allt hänger ihop och vad som påverkar vad. Sedan är det en stor skillnad mellan att slå massa bollar på rangen och träna in något nytt.

Även fast vi tar lektioner och slår bollen bättre blir inte rörelsen exakt den samma varje gång vi svingar. Det är här jag tror att Brejan kan hjälpa till. Det är skillnad på att ha en bra träffbild och att ha en perfekt.

Tack Berra.
Det är väl så som jag misstänkte. Finns inga klubbfixare som kan få svingen att sitta. Låter självklart när man skriver det men när man läser positiva resensioner så sätter ju fantasin igång. Jag är sån som resonemangsmässigt går runt i cirklar och återvänder till startpunkten efter ett tag. Ett ringminne tror jag det kallades förr i tiden, skriver liksom över sig själv när det är fullt och jag är ganska säker på att jag varit och nosat på typ Brejan-järn förut.

Detta alltså ingen kritik emot Brejan

Mvh Anders

Låter vettigt Waggle. Att hitta bra lärare är ett problem tycker jag. Har tagit ett antal lektioner genom åren, nästan alltid besviken. Tänker inte göra tråden till en debatt om det, bara att typ 800kr+ för en lektion gör att man förväntar sig en hel del mer än att typ gå hem å träna på att stå nämre bollen och hålla huvet still, som senaste lektionen blev…att ha en duktig polare med på banan som kan svinga bra är guld värt!

Sen det är klart alla avvikelser från normsvingen är ju inte fel, vi har olika fysik. Så som du säger där kan nog Brejan vara ett bra sätt att individanpassa klubborna.

För att göra lektioner rättvisa bör man så långt det går lägga ”Olle kan själv” åt sidan. Bara det är nog så svårt.
Har dryga 100 timmar lektioner bakom mig som dessvärre inte gett särdeles mycket för mitt spel. Eller ja, jag vet hur jag ska göra. Men ack så svårt att ta till sig när man är en Olle.

1 gillning

Det är konstigt hur det alltid ska bli för eller mot.

Om man tycker att Dormy, Brejan eller who ever gör det bästa jobbet, så får man tycka det.
Det är, för mig, mer intressant att diskutera vad det är man tycker är bra och vad man får ut.
På Dormy får man full spec. Det är måhända inte något omvälvande i form av uttänkt personlig spec… men det är full disclosure.
Hos Brejan får man inte det och på lekmannanivå kanske det inte spelar någon roll. Second opinion blir däremot svårt.

Oavsett vad man tror att OEM-fitting innebär vs t.ex Brejans inriktning så är det vissa saker som bör tas i beaktning.

1. Tot.vikt. Det här är kung och passar det med OEM’s progression på 7gram eller behöver man ett ascending skaft för att få alla klubbor att funka.
  2. En jämnhet på toleranser. Så lite som en check mot spec och svingviktsvåg fixar det.
  3. Lie.
  • Ja, jag vet att det låter simpelt men jag menar inte att lie ska testas fram in absurdum och bara fixas till utan det är svingen som ska analyseras och lie ska anpassas därefter.
    Höga/låga händer, vad händer med svingplanet och vilka är tendenserna i svingen.

Egon

Jag suger på golf, men jag känner att klubborna från brejan ger mig bästa chansen att lyckas.

Exempel: hade tidigare stora problem med långa järn, hybrider och spoon, efter brejan hade jag mest problem med spoonen men det började åtminstonde gå på rätt håll och sen blev det t.om min utslagsklubba på många hål.

Sen gick den sönder i en bagincident i firmabilen och då köpte jag ny spoon/driver med samma märke/skaft bara för att jag kände jag ville ha samma (vet inte om det har nån betydelse). Slår nu bra med “klubbfittad” spoon/driver men vem vet om jag kunde slå bättre om jag köpte nya från breit? Skulle tro det då det är typ samma pengar och känns bättre. Skippade sist pga covidsituationen som rådde.

Och ja, järnen är fortfarande bästa järnsettet i bagen. Jag kollar det ibland (träffspray).

Den här tråden börjar bli ett ringminne :grinning:

Jag hade liknande upplevelse som Albert men inte Brejan utan en timme på en Titleist fitting event. Valet av huvud gick fort, T100S, vilket inte var vad jag hade ställt mig in på (T200 men fixade inte ljudet på dessa). Därefter blev det 50 minuter skaft labbande. 1/2” förlängda som mina gamla Srixon 701i-Tour med PX5.0 men lättare skaft, Nippon 950 GH, std lie. Tror att svingvikten var tokhög på det gamla settet medan de nya gav en mycket behagligare sving som även smittade av sig på resten i bagen, slår allt bättre nu. Hade harvat 11-12 i hcp senaste åren, efter 4 veckor var jag nere på dryga 9. Visst, fortfarande finns det dagar som varken sving eller bollträff är med på banan så klubborna är inte hela sanningen. Tror det händer mycket mellan öronen, känns det bra litar man på slaget och det blir bättre, en god cirkel.

3 gillningar

Jag funderade läääänge (flera år) innan jag gick till Brejan.
Jag hade många obesvarade frågor kring utrustning och jag tänkte att det aldrig kunde bli så pass bra som det blev. Jag kan bara prata för mig men alla mina utrustningsfrågor blev besvarade under utprovningen och jag kom därifrån alldeles tom i huvudet (stackars Breit, :joy:).

Med min sving och min rörelse (repeterbarhet?) så hittade vi till slut rätt när jag var där. När prototypen var byggd slog jag 5 fulla svingar i rad och bollträffen ser ut som en (1). Skeptisk som jag är så, bara för att, när vi var klara med allt och småpratade lite efteråt och han fick en ny kund så gick jag upp på scen igen för att se om det var en ren tillfällighet. Jag hade fel och jag hörde hur Brejan log från andra sidan av rummet när jag konstaterade högt för mig själv, “igen”, “å igen”… wtf? “igen”. Helt galet, sa jag lite tyst för mig själv.

Som @Jornhona skrev “kan själv” så skriver jag under på den men den här gången gick jag bet. Breit kunde allt och jag fick snällt lyssna och lära mig. Om någon (oavsett nivå) frågar mig om de är värt att gå till Brejan, är svaret tveklöst - JA.

Utrustningen är bara en komponent
Det här är ingen svingtråd men, bekvämt är väl bra?
Att ta svinglektioner är riktigt bra och för mig är det viktigt att jag hittar rätt instruktör som kan förklara varför och hur jag ska träna vidare när jag är klar med själva undervisningen/passet. Det är jobbigt att träna rätt och jag tror det är himla lätt att tänka “ähh, nu kan jag det där” och sedan går man vidare. Jag har själv gjort det flera gånger och jag har kommit fram till att jag behöver förstå varför innan jag kan komma vidare.

Problemet blir ofta att man går tillbaka till tränaren och säger att det inte hjälpte (för man har ju tränat på det tills det blev repeterbart?) och då kanske tränaren försöker attackera problemet på ett annat sätt. Nu har du helt plötsligt två svingtankar.

Att ta professionell hjälp är bra ur många perspektiv (inte minst ergonomiskt) och jag tror det blir skonsammare för kroppen i längden om man tar svinglektioner. Speciellt om man gör som de säger och jobbar med “läxan” tills nästa gång. Annars är det alltid bekvämast att återgå till det man gjorde innan?

En bra sving som är hyggligt repeterbar tror jag behövs för att underlätta för en utprovare när de ska göra sitt jobb. Jag har inte kommit så långt i mitt svingarbete ännu men Brejan lyckades ändå med mig och kan han göra det så kan han nog lyckas med alla.

Att svinga bra och äga en utrustning som passar perfekt är nog inte allt. Däremot så tror jag det är en förutsättning som vi behöver för att kunna scora lågt (om det är det vi vill?). En bättre sving och en bättre anpassat utrustning ger oss ännu bättre förutsättningar. Brejan hjälper dig att ta bort en av komponenterna men det är ingen garanti till en lägre score.

Jag hörde en duktig spelares kommentar till mig vid ett tillfälle (tävling).
“Jag skulle lätt kunna kapa 5 slag åt dem om jag bara fick hjälpa till med deras strategi och sättet hur de spelar sin golf på banan. Det är i stora drag varför många inte scorar lägre, de spelar för svårt när de inte behöver”…

Det är resan som är roligast.

För mig vinner kunskap och Breit har det, med råge. Han är dessutom lugn och harmonisk, trevlig att prata med och lätt att förstå.

När jag var där fick jag en känsla av att han ville hjälpa mig mer än att sälja. Det uppskattar jag. Han är också den enda som gjort att jag gått ifrån en utprovning med alla mina frågor besvarade (ingen lätt uppgift i sig). När jag skriver att jag var tom efter vårt möte så menar jag verkligen det. Jag var lite i chock när jag kom hem och visste inte riktigt vad jag skulle ta mig till. Hemma frågade de om det hade hänt något speciellt. Om de bara visste… :face_holding_back_tears:

Jag ställer frågan även till mig själv (för jag har lite svårt att smälta det här), hur mycket behöver man egentligen veta?
Om bollträffen är bra (för att inte skriva perfekt) och värdena i Trackman/Flightscope är bra, räcker inte det som “bevis” på att du svingar med rätt klubba? Har du frågor på det så svarar Brejan gladeligen på dem.

Vill du ha en “second opinion” så kan du väl ta med lite krita i fickan nästa gång du är på ett annat ställe och jämför. Innan den här tråden startades så visste jag inte riktigt hur en repeterbar bollträff såg ut men nu vet jag bättre. Helt galet egentligen och genom alla mina olika typer av tester (demodagar och annat) har jag aldrig sett något liknande tidigare.

2 gillningar

Återigen, det är konstigt att det alltid ska bli för eller mot…

Jag har en referensram och den är så enkel att jag anser att det är svingen som styr.
En ok sving ger konsekvent träff på bladet oavsett skaft, flex och vikter hit o dit.

Det verkar svårt att förstå hur nördigt det är med klubbor och att superduper svindyra klubbor bara är marginellt mer funktionella än gammalt mög.

I det stora sammanhanget blir det då oerhört svårt för mig som är utrustningsnörd, när folk drabbas av oturstänk och felaktiga slutsatser på den stora skalan ist.f den lilla dör utrustningen tillhör.

Jag har ännu inte hittat en ”normal” järnklubba som jag inte kan träffa i mitten av bladet. Jag är kass på sving men tydligen måste man träna enormt mycket och bena ut alla vinklar innan man blir så kass att man tror att klubban har mer än ett lillfinger med i det spelet.

Missar du med det ”platta” i brännboll också?

Egon

Var det farbror Bosse som sa nån gång att det inte finns någon genväg till det perfekta ljudet…?

Jag kommer nog alltid och fåfängt jaga den perfekta svingen (repeterbar). De där klockrena träffarna man får ibland är det som får mig att hålla på tror jag. Formen är verkligen upp o ner, just nu i en djup dal. Verkar ha tappat allt igen…

Drömmen (?): Ett anpassat set för mig skulle bara vara så anpassat att klubborna är eliminerade som felfaktor – de skulle inte kompensera för veckans svingfel. Vill bara veta att en del av rundans slicar inte delvis beror på för flack lie eller fel vikt på klubbhuvet eller vad det nu må vara. Anpassade till min fysik och kanske grundläggande tendens, inte mer.

Lite så här:

Hej Brej. Jag vill ha ett set goa Mizunos. De skall vara anpassade för min längd/armar etc, uppställning och generella svingtendens. Men jag är inte i bra form denna vecka så träffar mitti är inte aktuellt. Helt fel tänkt och bättre ta en butiksfitting (igen)?

Jag förstår inte vad du vill säga med det här inlägget. För och emot? Ja, det väl är så vi jämför mot andra när vi ska köpa en produkt?

Egentligen har vi inte riktigt diskuterat pris eller om de nyare klubborna är bättre än de äldre. En mb från 80-talet jämfört mot en mb nu gör nog ingen större skillnad men det här tycker jag är en helt annan fråga. Svindyra klubbor eller inte, för mig spelar det ingen roll i det här sammanhanget. Det här handlar om en riktig Custom Fitting.

I tråden försöker jag beskriva min upplevelse, vad jag tyckte var bra och varför. Jag har även skrivit en hel del andra saker också som bla. säger att utrustning inte är allt. Inget konstigt.

Grejen är den att vi kan svinga och träffa bollen sämre pga utrustningen. Rätt anpassad utrustning hjälper oss att göra rätt, oftare.

Jag har normalt sätt ganska bra balans när jag slår bollen. Jag är inte helt där ännu men jag tränar på det. En sak som jag kommer ihåg att jag reagerade på hos Brejan var att jag inte ens behövde tänka på den. Efter varje slag stod jag bra i avslutet, helt i balans. Känslan blev så naturlig.

Det här kanske går att uppleva på andra ställen också men inget som jag har reagerat på tidigare (jag har inte varit överallt).

Klipp från Wishon,( nästan längst ner) tar nu honom som “övergud” när det gäller fitting o Brejan får ställa sig längre bak i ledet bland andra “gudar” med egen tro.

Genom att hitta den perfekta j6:an så kan han malla in alla klubbor i bagen med utgångspunkt just6:an. Det fina med Wishon är att han har samlat in resultat från andra fitters för att se vad som ger vad och inte blint litat på sin tro.
Ivfsh, Woods är inte järn en helt separat fitting, dock kan man misstänka att moi förändras vs järn, men det ska provas ut. Inte mycket men inom en mall.
Wedgar, i stort håll dig väldigt nära den fittades gamla wedgar, korta slag,höga slag långa slag, det finnes så mycket känsla i alla dessa olika slag som har nöts in. Att börja pilla där är kanske inte det man ska göra i 1:a steget. Att ordna en wedge med utgångspunkt J6 kan mao suga.

Golf clubs are swung in motion about the axis of either the spine or the unhinging of the wrist-cock angle when the club is released to hit the ball.

Gillar den ovan då den hintar om min “tro”

Jag är inte emot Brejan, absolut inte.

Blev ”fittad” (!) i butik på hemmaklubben i våras. Kanske blev rätt kanske inte vad vet jag men oavsett om svingen plötsligt börjar funkar suktar jag alltid efter nya järn (nublire blad tamefan) eller om jag är i en svaka som nu (hjälp Brejan)…

Men ekonomin tillåter inget nytt set så nu bara tänker jag. Grubblar o vrider.

Övergud, så j-a nördigt. I like… fniss

Wedgar är känsliga men för att träffa bollen bra (i mitten?) så kanske det inte spelar så stor roll i det här sammanhanget? Känsligheten beror kanske mer på materialet, utseendet, loft och lie?
Så är det iaf för mig.

Ang. ditt citat.
Okej, men vart är balansen i klubban? Hur spelar det en roll i det här?