Jag funderade läääänge (flera år) innan jag gick till Brejan.
Jag hade många obesvarade frågor kring utrustning och jag tänkte att det aldrig kunde bli så pass bra som det blev. Jag kan bara prata för mig men alla mina utrustningsfrågor blev besvarade under utprovningen och jag kom därifrån alldeles tom i huvudet (stackars Breit,
).
Med min sving och min rörelse (repeterbarhet?) så hittade vi till slut rätt när jag var där. När prototypen var byggd slog jag 5 fulla svingar i rad och bollträffen ser ut som en (1). Skeptisk som jag är så, bara för att, när vi var klara med allt och småpratade lite efteråt och han fick en ny kund så gick jag upp på scen igen för att se om det var en ren tillfällighet. Jag hade fel och jag hörde hur Brejan log från andra sidan av rummet när jag konstaterade högt för mig själv, “igen”, “å igen”… wtf? “igen”. Helt galet, sa jag lite tyst för mig själv.
Som @Jornhona skrev “kan själv” så skriver jag under på den men den här gången gick jag bet. Breit kunde allt och jag fick snällt lyssna och lära mig. Om någon (oavsett nivå) frågar mig om de är värt att gå till Brejan, är svaret tveklöst - JA.
Utrustningen är bara en komponent
Det här är ingen svingtråd men, bekvämt är väl bra?
Att ta svinglektioner är riktigt bra och för mig är det viktigt att jag hittar rätt instruktör som kan förklara varför och hur jag ska träna vidare när jag är klar med själva undervisningen/passet. Det är jobbigt att träna rätt och jag tror det är himla lätt att tänka “ähh, nu kan jag det där” och sedan går man vidare. Jag har själv gjort det flera gånger och jag har kommit fram till att jag behöver förstå varför innan jag kan komma vidare.
Problemet blir ofta att man går tillbaka till tränaren och säger att det inte hjälpte (för man har ju tränat på det tills det blev repeterbart?) och då kanske tränaren försöker attackera problemet på ett annat sätt. Nu har du helt plötsligt två svingtankar.
Att ta professionell hjälp är bra ur många perspektiv (inte minst ergonomiskt) och jag tror det blir skonsammare för kroppen i längden om man tar svinglektioner. Speciellt om man gör som de säger och jobbar med “läxan” tills nästa gång. Annars är det alltid bekvämast att återgå till det man gjorde innan?
En bra sving som är hyggligt repeterbar tror jag behövs för att underlätta för en utprovare när de ska göra sitt jobb. Jag har inte kommit så långt i mitt svingarbete ännu men Brejan lyckades ändå med mig och kan han göra det så kan han nog lyckas med alla.
Att svinga bra och äga en utrustning som passar perfekt är nog inte allt. Däremot så tror jag det är en förutsättning som vi behöver för att kunna scora lågt (om det är det vi vill?). En bättre sving och en bättre anpassat utrustning ger oss ännu bättre förutsättningar. Brejan hjälper dig att ta bort en av komponenterna men det är ingen garanti till en lägre score.
Jag hörde en duktig spelares kommentar till mig vid ett tillfälle (tävling).
“Jag skulle lätt kunna kapa 5 slag åt dem om jag bara fick hjälpa till med deras strategi och sättet hur de spelar sin golf på banan. Det är i stora drag varför många inte scorar lägre, de spelar för svårt när de inte behöver”…
Det är resan som är roligast.