Brejan, mitt i prick

Citatet.

En hint om att ha viss grundläggande swingteknik, vilket är ointressant medans en mix lite hit o dit blir svår att få rätt både i bollbana i mitt i prick.

Egen erfaren, enplan/ rotation flackare bollbana.
Två plan/hävstänger, mycket högre bollbana.
Om bägge hyggligt mitt i prick.

1 gillning

Jag säger inget om stället du var på men jag tror en del av problemet (hos många) kan ligga i att vi inte vet hur bra det kan bli. Jag hade tidigare en chef som alltid påminde mig om “tillräckligt bra” men jag lyckades aldrig uppnå det. Våra skalor matchade inte. När jag tyckte det var ganska nära en “okej nivå” så tyckte andra att det var “over the moon”.

Så vill man ha “specen” på chefens (ambitions) nivå så kanske det duger med ett hyllset i en kartong för att “spela lite golf”. För andra duger det gott att testa lite klubbor på egen hand och välja den som känns skön. Kan bli ganska bra. För en del räcker det väldigt långt att göra en demo eller utprovning (i affären med Trackman) och för vissa känns det bäst med en, vad jag numer kallar - CF.

Det stora fördelen, som jag ser det, är att Brejan tar hem materialet och han bygger klubborna efter spec. I alla de andra fallen ovan så skickar utprovaren en beställning till en storproducernade leverantör (t ex PING eller Titleist), där kvalitén varierar tillräckligt mycket för att det inte ska bli lika bra som testklubban. Dessutom kommer förmodligen klubborna inte kännas som en och samma klubba när man svingar (även om det på pappret ser bra ut). Jag vet t ex utprovare som själva tar hem sina egna utprovade klubbor på det här viset och sedan lämnar in dem till en klubbmakare för att få det rätt (enl. spec.) för i vissa fall är de helt ospelbara.

Sedan finns det de som måste bygga själv och litar inte riktigt på att någon annan gör det eller hur de gör. De testar och testar men hittar inte helt rätt. Här har jag försökt vara ett tag och det är superintressant men skitjobbigt, iaf om man har så begränsad kunskap i ämnet som jag. En del lyckas och jag kan bara säga grattis.

Genom mycket egen testning har jag hittat ganska rätt och jag skulle nog kunna nöja mig med det men bara vetenskapen om att det kan bli ännu bättre stör mig. Efter mitt besök hos Brejan känner jag (faktiskt) tyvärr att jag kan lämna allt vad det gäller materialet åt sidan och fokusera på annat i min golf.

Alla har sin egna “tillräckligt bra”-nivå och man får välja själv. Jag är helt övertygad att det går att slå ut en boll i skogen med vilken klubba som helst. Bara för att materialet passar bra så betyder det inte att jag kan spela bra golf. Det finns många saker i golfen jag behöver förbättra och materialet är bara en liten del.

Resan är lärorik och rolig.

1 gillning

Det här är ju samma scenario som en OEM-fitting bygger på eftersom Wishon m.fl har satt mallen för hur klubbor bör specas.

Det enda jag vänder mig mot i den här tråden är att vissa låter en tro styra över deras eget förnuft. Hur kan man tro att bollträff mitt i är det viktiga? Det är väl inte rocket science att man får det resultat man svingar fram!?
Träff mitt i säkerställer konsekvent energiöverföring till bollen, inget mer.

Kompisen slicade häromdan bollen 100m off line och eftersom jag återberättat den här diskussionen så vände han snabbt upp klubban och utbrast MITT I! …. Go figure.

Egon

Vem fan har påstått att bollträff mitt i är det enda som räknas?

Men om man är ute efter att köpa en klubba (eller flera) så är väl målet med köpet att man skall kunna slå dom så bra som möjligt?

Allt annat är strawmen argument som inte har med tråden att göra (dvs “gå o träna istället”, vad gör man när man “tränat färdigt” då? Just det, köper bästa klubborna).

Materialet är en hjälp till bättre sving och därmed spel.

Om man trixar till en klubba som är way off den beprövade mallen för hur klubbor bör specas så sitter man i skiten med sin kassa sving.

Den mallen jag pratar om, spänner över en väldigt stor yta, men tekniskt sett är det ganska likt rakt över. Om man försöker fixa ett fel med ett annat så har man missat målet.
Jag skriver inte mer än så eftersom du inte verkar kunna hantera teknik och logik i samma mening.

Eftersom du nu hittat din heliga graal så får du väl ta en klunk och se om du får ett evigt golfliv.

Egon

Fast de här två utsagorna motsäger ju varandra. Har han slicat bollen 100 m i sida med en träff mitt i så har använt en hel del av energin för att skapa spinn istället för fart framåt. Fast du kanske menar att han slicar 100 m i sida varje gång med träff mitt i. Ja då är det ju i alla fall en konsekvent energiöverföring om än inte speciellt effektiv

Ruhe…

Jag har ingen beef med att en anpassad klubba passar bättre än en oanpassad. Det vore korkat isf.
Det waggle inte verkar förstå är att klubban medger en sving och om målet är bollträff över allt annat så kan svingen fortsätt vara dålig iaf.

Om man däremot har en bra sving men träffar all over så är det en no brainer att en anpassad klubba blir betydligt bättre för spelet.
Det är ju bara det där…. ”träffar all over” för mig är första tanken att svingen är off.

Egon

Att ni ids…
Det fattar väl varenda vettig person att en specialbyggd klubba inte kan göra en kass sving bra.
Lika självklart är det att en rätt byggd klubba kan hjälpa dig till en mer konsistent träffbild.

2 gillningar

Det med sving vs klubba… hur kommer det sig att jag fortfarande kan gå ner till rangen en lördagkväll i augusti och fortfarande träffa lika bra med klubborna efter 6 år? Är jag den mest konsekventa skitsvingare du någonsin sett?

Enda anledningen till att jag kollar på ett nytt set nästa eller nästnästa säsong är new and shiny. Men bråttom har jag då inte.

Jag ids eftersom vissa påstår att “efter en halvtimme är svingen borta” eller att man kan få lika bra klubbor på dormy eller av sin pro. Det stämmer inte.

Det har du rätt i… men till mitt försvar så är det jävligt svårt att täcka alla baser i en diskussion. :wink:

Vi kan väl tillägga att facet är vidöppet och svingspåret är lite mer mot målet men absolut inte tillräckligt.
Äh… skit i det. Jag ville bara återberätta och hinta om att träff mitt i ibland kan vara likställt med om peggen flyger bakåt eller framåt. inget avdera säger något om resultatet.

Egon

Ah… du missar min poäng.
Jag dissar inte att klubborna passar den sving de är gjorda för… inte alls.
Jag säger att om man gör klubbor för en sving så får man leva med den svingen.
Inget annat.

OEM-fitting modell varuhus gör samma sak. Det enda som skiljer är att klubban inte finjusteras och att resten av setet blir som det blir. OEM-mallen passar inte alla rakt av och går man inte till en fitter som kan ta hand om det så får man det man får.

Återigen, kom inte dragandes med för eller mot, tack.

Egon

Skall göra mitt bästa för att byta sving. Vi ses om 6 år till.

Jag tänker inte stå till svars för allt du läser in.
Vill du tjura så har du 2 dar till på dig.
Sen vill jag inte höra mer om det. :wink:

Egon

Till helgen …tar Albert med sig impactspray…;).

1 gillning

Du läste inte in min sarkasm är jag rädd. Men du vet hur det är i 90% av fallen- polaren berättar om sin “nya” sving och sen när han svingar så visst, han kan ha ändrat nån detalj men du känner ändå igen honom 200m bort på enbart svingen.

@xxxx77 Va? Har din tagit slut? :wink: Kan ta med. Kan ju va roligt!

1 gillning

Mitt i bladet challenge?:sweat_smile: Ja e me, har helt outprovat att bidra me

2 gillningar

Tar med 1-2 sprayburkar till "Mitt i bladet challenge ".

3 gillningar

Moi, för mig relativt ointressant som ett slutresultat av en klubba.
Intressantare varför och framförallt hur offseta skitslag maximalt.

Länken nedan, de 2 illustrationerna är av intresse om vi ser dem som swingar av samma person.
Player 2 vars swing ibland blir som player 1’s, det går inte undvika och observera att när man spelar med andra så ser man klart och tydligt när tempo, swing blir vrööölruttet för att sedan inte upprepas på flera hål…tills den visar sig igen.
Player 1 on 2 separat är vad vi kan kalla BASIC
fitting.
Om player 1 utvecklar sin swing mer mot player 2 så bör moi anpassade klubbor inte längre vara optimala allt annat lika.

Någonstans har jag läst att vid en swing utveckling är det inte konstigt att hamna på 2-3 uppdateringar av bagen…

http://drkwongolf.info/biom/moi.html

En dålig sving för mig är en sving som inte är repeterbar. Är man långt utanför repeterbarhetens gränsområde (tolerans?) så tror jag inte att utrustningsvalet kan hjälpa men här är min kunskap begränsad. Om det gick att få en dålig sving till “mitt i” så kanske problemet är löst iaf (om det är det man vill)?

Förutsatt att du inte medvetet manipulerar din sving så är det ganska svårt att ändra den anmärkningsvärt, från slag till slag. Samma sak gäller t ex dynamiskt lie (full sving).

Även om vi i andra fall lyckas göra om svingen så har vi fortfarande samma nervsystem. Jag gissar att svingförändringar kommer att medföra justeringar av loft och lie och inte så mycket annat.

Vi skulle kunna göra en statisk mätning och beställa en optimal klubba som man sedan får träna sig till en bra bollträff. För på pappret är den perfekt för dig. Här har vi fortfarande ett stort problem. OEM kan inte bygga dem tillräckligt bra.

Riktigt dåliga svingar kan nog vara den största orsaken till “all over” men jag har två oberoende pålitliga källor som säger att materialet har en väsentlig del i detta (och du är inne på det). För inte så länge sedan träffade jag en av dem som sa, “Med det där skaftet kommer du aldrig att träffa bollen bra varje gång. Det är helt enkelt fel skaft för dig och det kommer inte spela någon större roll hur mycket du än tränar, du kommer ändå inte träffa mitt i varje gång”.
Det var första gången någon sa något liknande (och tydligt) till mig. Efter eget testade så bokade jag kort därefter en tid hos Brejan och fick höra ungefär samma sak.

Med tillgängliga metoder kan en kunnig utprovare få till det bra men Brejan gör det ännu bättre. Det stora problemet som jag ser är att utrovaren inte bygger klubborna, det gör däremot Brejan. Så även om den kunniga utrovaren gör ett fantastiskt jobb är det inte säkert att leverantören gör det (toleranserna är för stora). De lämnar ju själva in sina egna klubbor till en klubbmakare när de får hem sin utprovade beställning.

Tjaa. Du menar att en bra sving inte kan rymmas inom toleranserna?