“Byter du ut skaftvikten så ändras svingvikt men inte flex.”
Generellt nope, vanligtvis ,vikten är relaterad till “flex” på stålskaft.
Generellt nope, vanligtvis ,vikten är relaterad till “flex” på stålskaft.
Nu är jag inte med dig.
Att det är olika vikt på ett stiff eller Reg påverkar svingvikt. Rakt i och ”rätt” huvudvikt/tot.längd så har du flexet kirrat.
Känslan av ett stiff i D2 och ett Reg i D2 har inget med svingvikt att göra. Stiff böjer sig mindre än ett Reg. så att ens tro att ”D2” är något greppbart… är en no… sorry, men för dig är det så.
9g skaftvikt = 1swp.
Ok?
Ska vi sen prata flex så är det 1-2cpm/1swp
Ex
Ett stiff väger 102g och tickar in på D0
Vill vi få upp den till D2 så adderar vi 4-5g på huvudet.
Nu har den ökade huvudvikten påverkat flexet med ca 3-4cpm. Då 10cpm = 1 flex… go figure.
Vårt Stiff är nu nästan firm. Dra upp svingvikten ytterligare 2swp till D4 och vi är närmare Reg. .
Adderar vi däremot 18g jämnt över hela skaftet - D2 och ingen ändring på flex.
Återigen, D2 är irrelevant. Det är bara ett mått.
Svingvikt är en konsekvens av ingående komponenters egenvikt.
Egon
Fortfarande BYTER man mellan tyngre/lättare skaft,(stål)så påverkas även flex inte endast sw.
Tex …klubba x med skaftet y som väger 90g BYTES mot skaft z som väger 125g.
Skrev jag något annat?
Egon
Ja, jag gissar att ni missat att ordet INTE har slunkit med.
Tar klippet igen.
För varje inlägg ni skriver, ökar anledningen att besöka en byggare
Finns det någon liknande brejan i Göteborgs området? Ifall man skulle ge sig på något sånt här. Ifall det inte finns får man ju ta sig till storstaden.
Ja, xxxx.
OT…
AGCP…klubbmixtrar sammanslutning( vet ej om de finnes kvar,några av de kändaste i US var med)
Ivfsh var med,även gripandripit och håll i dig Brejan( som av de jag lärde mig av bidrog med noll) Min tolkning av AGCPs syfte var att bidra med att sprida detta med justering av klubbor/,marknadsföring/ knep o knåp.
Så indirekt så kanske tråden ger den effekten ni småler åt
Bara för allmän kännedom mixtrar ej med klubbor åt andra.
Nope.
Edit: Dock labbade tidigare mycket med profilorienterad match mot swing, typ som en del av de kända i US håller på med nu…
Nää Göteborgare köper billigt o på rea för det är smartast så…
Kanske klubbmakeriet? Alingsås gk tror jag han håller till på.
För min del låter det tudelat, dels:
“Alla OEM ligger tillräckligt nära nåt som passar de flesta, så man behöver inte anpassa”
och dels
“Alla behöver en anpassning men det finns olika skolor och det är individuellt vad som passar bäst”
Om man ser till trådens rubrik så är det ju jättebra att träffa mitt i bladet, förutsatt att swingen är ok så att man inte skickar bollen ut i salladen - men med perfekt bollträff.
Jag har, i jämförelse med den vanlige golfaren, micklat en hel del med olika skaft, kubbhuvud, längd, vikt, etc. och är absolut positiv till en riktig anpassning hos en klubbyggare - må det sen vara Wishons skola eller Brejans hollistiska metod.
Kontentan är att man kan anpassa sig till det mesta, och tvärtom att custombyggda klubbor inte är självspelande pianon, utan man måste träna/spela även med dem för att bli bättre!
Ah… Jag menar att om man byter ut ett skaft så ger vikten (eller specen) på skaftet vilken svingvikt man får. Är det lätt så kan klubban landa på t.ex D0 men det är fortfarande rätt flex enl. vad som är tänkt med skaftet.
Enklare förklarat. Svingvikt blir vad det blir…. Ändrar man svingvikten via huvuddelen eller via längre/kortare skaft, så ändras flex.
Jag brukar ta en förmodad hörsägen från när Ernie var i sin prime. X-stiff och D6 på järnen.
Detta i en tid då skaftlängden var lite kortare och järnen kom ut runt D1.
130g passade tydligen bra och kallas man Big easy har man en smooth sving sant tydligen gillade han huvudtunga skapelser. Skaften tippades rejält för att hålla flexet inom rimliga gränser. X-stiff rakt i hade gett ett stiff flex.
Egon
Är precis som Coleburn allmänt skeptisk. Det finns absolut ingenting som gör att bara för att en klubba ”känns” bra så är allt finemang. Likaså finns det ingenting som säger att en klubba inte kan prestera riktigt bra trots att den känns fel eller bryter dogmatiska parametrar.
Det enda som kan avgöra vad som är rätt för individen är större statistiskt underlag. Prova…, men mer än ett slag. Mer än en runda. Mer än ett rangepass.
Träff mitt i är säkert bra för energiöverföring och därmed bollfart, men det finns absolut ingenting som säger att det är rätt och kommer göra både slagen rakare och/ eller kontrollerade. Än mindre vad det kommer göra för scoren i slutändan.
Golfhistorien är full av legender som valde att inte träffa mitt i. Kontroll är svaret på varför. Att undvika de ödesdigra missarna.
Numera har tekniken gjort den tekniken mindre betydelsefull, men likväl finns den där att nyttja om så vill.
Kolla gärna in micklarna på touren: Vore det så enkelt som en del utprovare påstår hade de ju inte behövt mickla. Men de micklar för att det inte är fullt så enkelt som det tros vara.
Mitt i är inte svaret. Att bygga in större säkerhet mot kostbara missar är det däremot.
Det här var även något som Brejan påtalade vid flera tillfällen. För att spela bra behöver man träna. Han tar bara bort (eller egentligen minimerar) en parameter. Det går att slå skruttslag med de här klubborna också men de kanske inte blir lika illa (eller ofta) som med en oanpassad klubba?
Om du kan träffa mitt i oftare så har du iaf utrustningen på din sida.
Jag skulle nog vilja säga att du kommer att slå bollen mer konsekvent/repeterbart oftare.
“Mitt i är inte svaret. Att bygga in större säkerhet mot kostbara missar är det däremot.”
Aa, det är precis det här han gör.
Både @Coleburn och @Jornhona får mig att tänka lite…
Risk för svängning men ändå ganska relevant (tycker jag).
Om vi genomför en vanligt bra CF, och jämför den med “värstingutprovningen” hos Brejan, hur många slag skulle det göra på banan/runda och varför?
Värsting utprovning, vi får nog definiera vad som ska ingå i en den.
Som tur finnes Wishons 12 Myter som mall, sista sidorna vad som bör ingå i olika fittings.
Nivån excellent är det yppersta.
Om jag tolkar mitt i prick tråden så missar Brejan nivån excellent…
Klart har man egen metod så är andras åsikter inte av stor vikt.
Så vad ska ingå i värsting fittingen?
Minst ett glas prosecco.