Jag ska vara helt ärlig och skriva att jag inte vet helt säkert om det var centreringen av bollträffen eller bollbanan han syftade på men jag gissar på det förstnämnda.
Han berättade att han hade tourspelare som svingade med bra/bättre fart och som spelade med reg skaft så jag skulle inte stirra mig blind på det (fart vs reg/stiff/x), tyckte han.
En annan intressant detalj var att bollarna spann mest (marginellt kanske men ändå) och stabilast med skaftet som på pappret skulle spinna minst. Det var nog en av de få sakerna jag glömde att fråga varför. Jag var nog för trött. Hahaha…
Det var också det skaftet han tog fram först till mig och finlirade med. Även samma skaft som hamnade i min spec. Han var alltså helt rätt ute redan från början. Många andra har gått igenom hela stället innan de hittar något som passar ganska bra.
Vid andra tillfällen så brukar jag få välja mellan två skaft på slutet. I Brejans fall var han tvärsäker på vilket av skaften jag skulle gå vidare med. Det var så pass att inte ens jag ifrågasatte hans val.
Det ringer en liten klocka här som påminner mig om någon som skrev på det förr-förr-förr-förra (?) forumet om det här med testning och köp. Han/hon skrev att man skulle försöka köpa exakt den klubban man provade för risken var annars alldeles för stor att den man beställer inte skulle bli likadan som den man provade. Jag har för mig att många höll med i den diskussionen. Kan ju också vara en indikation på hur det kan bli via OEM oh mina tankar ovan?
Just nu sitter jag och funderar över den där detaljen “jag är låst vid ett skaft” och vad det egentligen har för nackdelar?
Waggle, jag skall inte påverka dit val, men OM du beställer vill jag bara berätta att bollträffen sen satt på alla klubbor i bagen med mig hem. Det enda du behöver bekymra dig om är om du har råd / lust.
“Han berättade att han hade tourspelare som svingade med bra/bättre fart och som spelade med reg skaft så jag skulle inte stirra mig blind på det (fart vs reg/stiff/x), tyckte han.”
Självklart frågade du mer? Profil tipflex,midflex,buttflex…Man eller kvinna,?. Till vilken swingspeed? tempo osv… ett namn kanske?
Marknadsföringen måste ju fram hela vägen;)
Helt ärligt så var jag alldeles för trött då och hade slut på frågor. Händer väldigt sällan.
MEN, jag tog faktiskt den utprovade klubban ytterligare en gång (även fast jag var helt slut) och gick upp på scen och slog flera slag med den. Igen? igen? och igen?
Brejan stod då med en annan kund och det lät nästan som han fnissade glädjande åt mig när han hörde min kommentar… På ett bra sätt förstås.
Bara och slantar, eller är det kanske så som ofta för vissa…svar ger fler frågor,sedan ska svaren i sig verifieras. För att kunna verifiera så bör pejla på ingående material finnas.
Ni är rökt…ni befinner er i flow cirkel/trappan.
Är ditt svar att man alltså helt enkelt aldrig kan köpa ett set klubbor eftersom svingen presterar olika vid olika tillfällen? Har du med fem set klubbor i bilen och bedömer efter rangebesöket vilka du skall spela med för dagen?
Är din tanke att du bygger dit sett och sen lär du dig en sving för varje klubba när du väl bestämt dig för vilka GUBBS du vill ha?
Tycker du är onödigt gnällig. Någon vill köpa ett set klubbor, vilket är då bästa sättet att få minst fel klubbor?
Ni missuppfattar mig mer eller mindre fullständigt.
Vi provar med det psykologiska så slipper vi materialet då det blir en låsning.
Ni är enkel då ni vill ha något som är utprovat av en av de kändare i Sverige. Gott nog bara och lira.
Waggle o andra sidan borde köpa det utprovade, inte för att det alltid kommer att vara bäst så utan för att komma till skott, att aldrig ta ett beslut är sällan bra.
Waggle är en “sökare” då är det intressanta inte några färdiga klubbor utan lärandet/kopplingen till hur saker hänger ihop.
Egentligen är Egon/waggle/xxxx77 väldigt lika.
Brejan var för mig inte känd när jag gick dit. Det var enbart rekommendation av några forumiter. Gayen enbart egentligen, sen hörde jag mig för med lala och Raggesteros om deras upplevelser.
Jag ville bara ta bort en variabel ur spelet golf. Utrustning+svingidiot=golf. Svingidioten är precis som du sagt svårare att göra något åt men jag är rätt övertygad om att materialet inte kan bli mycket bättre. För mig. Jag har inte sett någon annan kunna slå mina klubbor.
Andrahandsmarknaden för ett byggt set är alltså 0. Inte att dom skulle vara till salu…
Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om du anser att dina klubbor ger dig din sving.
Möjligen kan man uttrycka det så att din sving funkar bättre med dessa klubbor.
Kruxet är ju att så lite som en lie-ändring skulle få dig att adressera bollen annorlunda och då skulle din sving ändras, så till den grad, att man teoretiskt behöver ”blya in” träffbilden igen.
Det jag menar är att man naturligtvis ska spela den spec som passar men det är också där det knölar till sig. Varför passar den?
Obs. Moi-matchning har ju inget med det att göra… den tot.vikt som passar har inte så mycket med svingen att göra utan mer den fysiska biten.
Sen kan jag inte låte bli att undra lite över hela ämnet. Det är många träffar mitt i som är way off line.
Det är faktuskt lite skönt att dra en spoon på tån och se den curla mjukt in mot mållinjen. En tåad träff med en järnklubba går inte snedare än en träff mitt i.
Nej, jag tror inte klubborna ger mig min sving. På precis samma sätt som jag inte kan justera tåträffen på mina ben hogan apex till centrumträffar. Jag är väl inte tillräckligt bra för det.
Ursäkta att jag lägger mig i men jag blir nyfiken och kan inte låta bli.
Är det inte en av anledningarna till varför vi anpassar klubborna?
Med rätt anpassad klubba så svingar vi bättre, så har jag fått det förklarat. Vi behöver inte kompensera i svingen om balansen är rätt. Det här var en bisak som blev otroligt tydligt när jag testade klubban som passade. Jag har normalt sätt en ganska bra balans men med den här klubban behövde jag inte ens anstränga mig.
Intressant, har du lust att förklara?
Jag är inte på den nivån men om jag skulle kunna behärska det här, är det då inte bättre att slå en kontrollerad skruv med träffen mitt i?
Vi kan väl börja i den änden där man får en klubba som passar den sving man har för dagen. I praktiken går det bort eftersom man testar vid olika tillfällen och har spelgaranti på nya järn hos de flesta fitters.
Så det är något annat jag är ute efter dvs. Svingar man tekniskt ok så att bollen har en chans att gå dit man vill?
Det jag vill påstå är att klubbor som byggs enkom med spelarens sving som utgångspunkt kommer fallera efter ett tag. Inte för ett proffs som är stabil eller en gammal gubbe/tant som inte kan bättre. Dra nu inga växlar på valet av ex. (för jag kan tydligen inte heller) utan tänk lite själv. Vi har alla hittat den heliga graalen på rangen genom att flytta foten hit eller vinkla handleden dit….
Det jag menar är att klubban bör vara tekniskt sund och promota en normal svingrörelse. Även om DG på 127g var normen förr och alla som inte pallade det fick köra med dynalite… så betyder inte det att de vitt skilda specarna var tekniskt osunda.
Jag hoppas och tror att man/Brejan/fitters inte går långt utanför ramen idag men just när man blyar huvud så är man ute på vift.
När jag läser Wishon’s helt korrekta förklaring till vad moi är och att skillnader i frekvens (läs flex) inte behöver justeras så är det lite samma sak som att vi ”wankers” inte kan känna skillnad på D2 vs D3. Det handlar inte om vi kan… det handlar om vad det gör med vår svingrörelse.
Om man inte ska bygga klubban efter svingen, vad ska vi använda då för input när vi bygger klubban?
Teknisk sund och promota en normal svingrörelse?
Så grundspecen på klubborna bör vara = “statisk” fitting och sedan checka speed, dyn. lie och loft. Sedan bocka till?
Anledningen till mina frågor är för att det finns en fitter som också ifrågasätter Brejan. Han säger att det aldrig kommer att fungera i längden för ändrar du din sving så kommer inte klubborna att passa längre. Till vilken grad behöver en ändring ske för att det ska bli så illa?
Han menade på att D2 (typ OEM std) var vägen att gå, hitta ett skaft som passar speed och känsla. Checka bollträff så den är hygglig och sedan justera lie. Då menade han att saken skulle vara biff i det långa loppet. “Vill du träffa bollen bättre och jämnare så var det enl. honom bara att nöta på. 700 bollar/dag”, sa han. Det kommer alltså lösa sig med tiden? Genom träning? Handlar det om att ändra “muskelminnet” för att de här nya klubborna ska passa?
Nu ska vi inte dissa varken Brejan eller nån annan fitter. Bättre att bara diskutera fakta och konsekvenser.
Det jag tycker och tror är att eftersom klubbtillverkning har gjorts länge så är det ett ganska safe bet att titta till vetenskapen bakom.
När du skriver att OEM bygger till svingvikt D2 så är det fel. Måhända blir det D2 med ett 120ish gram skaft, men det betyder inget annat än att det är en vikt som generellt funkar. 90, 100, 110 funkar också bra … och då blir det inte D2.
Vad du (förmodligen) inte greppar är att Brejan kan bygga till svingvikt-whatever men att det inte är ett mål. Det enda målet är att hitta rätt Mio-värde och sen fine-tuna in bollträffen. Just det är det inget som helst fel med alls. Tvärtemot är det bra om du råkar ha en fysik som inte klarar av att skapa den klubbhastighetsökning som den ökade skaftlängden ger med så lite som 7grams skillnad i tot.vikt.
Vi släpper det lite och så förklarar jag lite mer…
När man bygger ett moi-matchat set så brukar man utgå från 8g viktskillnad och 3/8” längdskillnad. Det låter kanske inte mycket men ger effekt på svingvikt genom hela setet. En pw ligger kanske på D4 och 36” men och en j5 på D0-D1 på sina 38”.
För att ens komma dit behövs en lägre skaftvikt från början …
Skillnaden mellan OEM’s eller egentligen standardens 7g-1/2” och ett normaltungt skaft är alltså att både tot.vikt och svingvikt droppar ju lägre klubbsiffra du monterar.
Så… varken rak svingvikt, moi-matchning eller AMT (olika skaftvikt genom setet) eller counter balanced, förskjuten balance point… u name it, är fel eller dåligt. Det bara är…
Om syftet är legit och inom beprövad vetenskap… go on.
Jag har mina dubier mot tekniker där man inte tar med allt i beräkningen. Det är, som sagt, inga problem att varesig moi-matcha eller svingvikta med kontroll/styr på flex-slope.
Ja, jag menar såklart de som har “standard spec.”
Tittar vi på de olika hemsidorna så specar de tydligt vad de försöker leverera. Tyvärr står det inget om att svingvikten blir annan om du förlänger klubborna. Inget man kanske behöver bry sig om men varför ens skriva om den på hemsidan i så fall?
Jag hade nog tolkat det här som att det alltid kommer ut D2 från produktionsline, oavsett typ av skaft eller längd på klubban.
Under tiden jag gjorde utprovningen så viktade Brejan klubban med blytejp. När vi var klara fick vi en “spec.”. Då visade den x i sw och något han pratade lite mer om. Det som du kallar för “byggvärde” och något man egentligen inte försöker uppnå i annat syfte än när man bygger klubborna.
Du kan inte blanda och ge. Om du vet att skaftvikt påverkar svingvikt… tror du inte att tillverkare specar med ett standardskaft!?
Ping har alltid (oftast iaf) konstruerat huvud med större möjlighet att ändra vikt.
Om ett 100g skaft ger D0 så är det inte omöjligt att just Ping viktar dem till D2, D3 eller whatever.
Det intressanta och principiella är att klubbhuvud görs med en specifik vikt och skaft är tillverkade med den vikten i åtanke. Håller man alla byggmått o vikter så ger det den flex som skaftet sägs ha.
Byter du ut skaftvikten så ändras svingvikt men inte flex.
Monterar du skaftet längre/kortare eller viktar om huvudet så ändras både svingvikt och flex.
Btw.
Blir lite förvånad över hur du alltid hittar alla avarter med dina frågor och väver in saker som inte kan blandas ihop. Titta på en sak i taget.
Ping AWT är counter balanced och ascending weight. Lycka till med att räkna ut svingvikt där.