Mina tankar… och ja, jag är rookie… men vill lära mig mer.
OEM vill bygga klubbor på ett kostnadseffektivt sätt (så billigt som möjligt). I det här fallet betyder det att jag kommer att få en ganska skön klubba att svinga och som jag kan träffa ganska bra med ganska ofta och den är ganska snygg (för många ganska).
Eftersom klubban (i många fall) inte blir nära nog perfekt så när jag har dåliga dagar så kommer jag att sprida ännu mer. En tå-träff med mb tappar i längd och jag får kämpa mer i närspelet för att kunna rädda scoren. GIR is the shit.
Viskningsleken
Så om jag inte hittar helt rätt på demodagen (genom olika skaftval) så säger de ofta “du får nog träna mer om du vill träffa bollen bättre/jämnare”. Sedan ger de mig ett klubbhuvud med “förlåtande egenskaper”. Snittet på mina slag med den förlåtande klubban blir ganska bra och jag kommer förmodligen komma upp på green med den där tå-träffen ganska ofta. Om bollen stannar där är en annan sak. Kompromissen för att säljaren inte kan få till en jämnare bollträff är att försöka sälja en större sweetspot.
Efter utprovningen är det sedan upp till OEM att bygga enl. den spec som demoklubban du testade hade och det kanske inte är så himla enkelt som man kan tro. Får du genomföra en utprovning med ”tour issue”-skaft så kan du nog hamna ganska rätt men jag har inte sett så många såna skaft ute för testning (endast en säljare har haft det med sig). Dessutom brukar de inte ha alla skaft i alla längder så man får nöja sig med det som finns…. Callaway var faktiskt en katastrof och det slutade med att jag fick testa hans egna klubba. Så ur den synvinkeln blir jag också intvingad på ett skaft?
Är mb egentligen alldeles för svåra eller är det bara säljaren som inte är tillräckligt noggrann?
För mig känns det som att ”AP2/AP3” (wokpannorna) är ett slags saftynet för en dåligt anpassad utrustning. De har helt enkelt inte tiden (eller kunskapen) och kunden får nöja sig med det (billigt).
Ang. att de inte kanske är så lätt (blir helt rätt)…
Jag skrev tidigare om att jag fick testa två olika klubbor hos Brejan. Dessa två är byggda med samma spec. men kändes helt olika att svinga, som natt och dag faktiskt. Vi kollade ingen träffbild med dem utan syftet var att jag skulle få lite mer praktisk koll på hur off det kan bli även om det står på pappret att det är exakt samma klubba. Problemet var att de två klubborna hade olika ursprungsvikt. Så på pappret (färdig klubba) kan det vara exakt samma men som spelas helt olika. Den risken är billigare i öre men kan nog kosta i spelet. Så även om vi kan “fixa” till det hemma (så att specen blir rätt) så kommer det iaf inte riktigt att bli samma som den utprovade klubban. Och oavsett, ska man behöva det?
Annars kan vi nog blya till det iaf så att det blir bättre men då är frågan vad nyttan var med “CF”-dagen. Har vi den kunskapen så kanske vi inte behöver gå dit över huvud taget?
Jag kan nog räkna på en hand av alla de gånger jag testat klubbor, när de har kollat längd, loft, lie och bollträff med tejp. Det händer väldigt sällan. Bortkastade pengar här också kanske?
Vad blir skillnaden om vi går till Brejan?
Han vill göra ett bra jobb och kunden får betala vad det kostar. Vill man inte det så blir det inga klubbor.
Jag vet ju inte vad som kommer att hända framöver men jag gissar att jag kommer att ha större chans till att få ett set som är byggt exakt som utprovningsklubban och som passade mig perfekt i både känsla och bollträff. Dels för det inte finns några mellanhänder men också för att han är noggrann och inte lämnar något åt slumpen. Förmodligen vill OEM säga att de är lika noggranna men jag har lite erfarenheter av liknande produktion och vet att så inte är fallet. Det finns toleranser överallt och jag tror Brejan jobbar med snävare svängrum än t ex Titleist. Det är sånt vi betalar extra för och något jag kallar för custom fitting eller custom made.
Han hjälper mig med utprovningen och nöjer sig verkligen inte förrän bollen träffar repeterbart i köttet. Han tar hem material, kontrollmäter/väger allt så det blir helt rätt och sedan bygger han. Han sa vid flertalet tillfällen att jag kommer att ha väldigt svårt att känna skillnaden mellan klubborna när jag svingar dem och det tror jag blir svårt att uppnå av OEM.
Jag kommer troligtvis fortsätta att svinga skitdåligt framöver men med Brejans byggda klubbor så kanske inte bollträffen blir lika illa som med ett set byggt av OEM med otur (redan från början)?
Grejen är den att han tvekade inte med att svara om jag kunde beställa mb med bibehållet resultat. Med J3 behövde jag lite hjälp höjden så där blir det något annat?
Sedan kanske skillnaden en bra dag är marginell och beroende på vilka mål man har och hur mycket man spelar (mivå) så har man så klart olika behov. En dålig dag vill iaf jag ha en utrustning jag kan lita på och för mig så tror jag Brejan är den vägen jag vill gå.
Jag vet riktig duktiga spelare som gör 3d scanningar med jämna mellanrum för att hitta läckor i sin sving. Samma spelare returnerar sina klubbor om det inte är helt rätt byggda (OEM). Det finns några olika grader i helvetet. Hahaha…
Resultatet (spelet) med en “wokpanna” byggd av OEM eller en mb byggd av Brejan kanske inte diffar så mycket. Då handlar det bara om utseende och känsla?