Vi har inte pratat något pris ännu men jag har för mig han nämnde något om ~2200/klubba. Jag tror det står något på hans hemsida om priserna. Det beror också på vilket märke du väljer. Han kan bygga med Mizuno eller Srixon / Cleveland (wedgar). Jag är lite osäker på varför men det hade något med att de är endast de leverantörerna som tillåter att han som auktoriserad verkstad/klubbmakare meckar med deras grejerna och sedan säljer.
Jag vet att han vill handplocka komponenterna när han ska bygga ett set och det ställer vissa krav på råmaterialet (skaft, grepp, klubbhuvud). Det går inte att bara ta två skaft och bygga, egenskaperna från början måste vara samma för att slutprodukten ska bli bra och det här gäller såklart genom hela setet och samtliga komponenter. Till en början förstod jag inte helt men när han förklara så blev det tydligt. Jag fick testa två wedgar som han hade på sin vägg i sin verkstad. Han hade byggt dem till exakt samma spec. men de kändes helt olika att svinga. Som helt olika klubbor. Skillnaden var att det diffade 3g i det råa materialet innan han började.
Jag är osäker på om han tar in andra märken om man som kund, köper (sitt favoritmärke) och lämnar in som privatperson för “renovering” eller “reparation”. Jag ska låta det vara lite osagt egentligen och det är bara jag som gissar.
Vidare så tror jag det är väldigt svårt att jämföra det som Brejan gör med någon annan. Jag såg en tråd på ett annat forum som handlade om en tränare som skulle beställa ett set och till slut valde han Dormy före Brejan (och andra). Troligen fick han en bättre deal (pris) och lite PR i deras tidning men han fick troligtvis även något helt annat i händerna. Det gjordes en del Youtube-klipp också. Vad vill man egentligen ha ut av det här i sammanhanget?
Det är inget fel på Dormy men deras utprovning är annorlunda mot Brejans.
Jag tror att en av skillnaderna med Dormy är att de genomför en utprovning precis som man gör på en demodag (byter lite skaft och sånt…) och sedan skickar de beställningen till tillverkaren. Egon har varit inne på det tidigare och med den kunskapen jag har nu så kan det nog aldrig bli helt bra (läs perfekt). Man kan ha tur och få rätt men hos Brejan vet jag att jag får det.
Jag känner spelare som beställt från Titleist och direkt när de får hem klubborna så lämnar de in dem till en klubbmakare som fixar till allt så det stämmer enl. utprovningen. Det verkar inte som att de stora tillverkarna har tid att vara noggranna. Vill du ha grejerna rätt byggda för dig så behöver du betala annars är det en risk att du får en kompromiss. Det är väl kanske här någonstans varför vi får välja “förlåtande” klubbhuvuden?
Nu får ni ursäkta mig men nu när jag har sett “andra sidan” så är jag lite skeptisk till andra typer av utprovningar (ja, jag har gjort några stycken). Klart att de kan bli bättre än att rycka ett set från hyllan men även där kan man ha tur.
“De vanliga” utprovarna kan nog få till en ganska bra spec. men inte så pass bra som Brejan. Självklart blir det lite dyrare med ett hantverk än massproduktion men du får vad du betalar för…
Jag ska nog tillägga att en utprovning som du gör hos en större kedja, fixar dina trackmanvärden och du får ett hyggligt snitt.
Går man till Brejan så är inte materialet längre ett frågetecken. Så skulle jag se det.
“Jag hjälper dig med materialet så att du kan nå din fulla potential”, sa han (om jag kommer ihåg rätt).
Med det här sagt så säger jag inte att man spelar bättre golf eller alltid träffar bollen perfekt men det hoppas jag ni förstår. En utprovning hos Brejan gör att man bort en komponent i sin golf som man kanske normalt brukar svära åt. Nu kan man istället fokusera på allt annat och svära på sig själv istället. För jag tror tyvärr inte att det går att skylla på klubborna längre…