Brejan, mitt i prick

Vi har inte pratat något pris ännu men jag har för mig han nämnde något om ~2200/klubba. Jag tror det står något på hans hemsida om priserna. Det beror också på vilket märke du väljer. Han kan bygga med Mizuno eller Srixon / Cleveland (wedgar). Jag är lite osäker på varför men det hade något med att de är endast de leverantörerna som tillåter att han som auktoriserad verkstad/klubbmakare meckar med deras grejerna och sedan säljer.

Jag vet att han vill handplocka komponenterna när han ska bygga ett set och det ställer vissa krav på råmaterialet (skaft, grepp, klubbhuvud). Det går inte att bara ta två skaft och bygga, egenskaperna från början måste vara samma för att slutprodukten ska bli bra och det här gäller såklart genom hela setet och samtliga komponenter. Till en början förstod jag inte helt men när han förklara så blev det tydligt. Jag fick testa två wedgar som han hade på sin vägg i sin verkstad. Han hade byggt dem till exakt samma spec. men de kändes helt olika att svinga. Som helt olika klubbor. Skillnaden var att det diffade 3g i det råa materialet innan han började. :ghost:

Jag är osäker på om han tar in andra märken om man som kund, köper (sitt favoritmärke) och lämnar in som privatperson för “renovering” eller “reparation”. Jag ska låta det vara lite osagt egentligen och det är bara jag som gissar.

Vidare så tror jag det är väldigt svårt att jämföra det som Brejan gör med någon annan. Jag såg en tråd på ett annat forum som handlade om en tränare som skulle beställa ett set och till slut valde han Dormy före Brejan (och andra). Troligen fick han en bättre deal (pris) och lite PR i deras tidning men han fick troligtvis även något helt annat i händerna. Det gjordes en del Youtube-klipp också. Vad vill man egentligen ha ut av det här i sammanhanget?

Det är inget fel på Dormy men deras utprovning är annorlunda mot Brejans.
Jag tror att en av skillnaderna med Dormy är att de genomför en utprovning precis som man gör på en demodag (byter lite skaft och sånt…) och sedan skickar de beställningen till tillverkaren. Egon har varit inne på det tidigare och med den kunskapen jag har nu så kan det nog aldrig bli helt bra (läs perfekt). Man kan ha tur och få rätt men hos Brejan vet jag att jag får det.

Jag känner spelare som beställt från Titleist och direkt när de får hem klubborna så lämnar de in dem till en klubbmakare som fixar till allt så det stämmer enl. utprovningen. Det verkar inte som att de stora tillverkarna har tid att vara noggranna. Vill du ha grejerna rätt byggda för dig så behöver du betala annars är det en risk att du får en kompromiss. Det är väl kanske här någonstans varför vi får välja “förlåtande” klubbhuvuden?

Nu får ni ursäkta mig men nu när jag har sett “andra sidan” så är jag lite skeptisk till andra typer av utprovningar (ja, jag har gjort några stycken). Klart att de kan bli bättre än att rycka ett set från hyllan men även där kan man ha tur.
“De vanliga” utprovarna kan nog få till en ganska bra spec. men inte så pass bra som Brejan. Självklart blir det lite dyrare med ett hantverk än massproduktion men du får vad du betalar för…

Jag ska nog tillägga att en utprovning som du gör hos en större kedja, fixar dina trackmanvärden och du får ett hyggligt snitt.
Går man till Brejan så är inte materialet längre ett frågetecken. Så skulle jag se det.
“Jag hjälper dig med materialet så att du kan nå din fulla potential”, sa han (om jag kommer ihåg rätt).

Med det här sagt så säger jag inte att man spelar bättre golf eller alltid träffar bollen perfekt men det hoppas jag ni förstår. En utprovning hos Brejan gör att man bort en komponent i sin golf som man kanske normalt brukar svära åt. Nu kan man istället fokusera på allt annat och svära på sig själv istället. För jag tror tyvärr inte att det går att skylla på klubborna längre… :face_holding_back_tears:

1 gillning

Hur gör man när effekten avtar, läst om Berras hack o Duff, Alberts resa ner i kloaken.

2 gillningar

Tror det kostade 4000 att modifiera befintligt set men det beror säkert på om man kan behålla skaften man har osv osv osv. Mer “lönt” o köpa nytt i mitt tycke men det är väl personligt.

1 gillning

Jag har hittat nåt igen… lite varma dagar för att prestera på topp just nu men räknar med att vara tillbaka på eg open =) . Det är inte bollträffen som försvunnit för mig utan att jag oförklarligt tappat en klubba i längd som nu är tillbaka med råge. Svårt o prestera när man inte vet hur långt man slår… Jag skulle aldrig skylla på klubborna. Däremot är jag sugen på att prova ut ett nytt set mne det är väl mest för att dom jag har nu har 500 rundor i sig eller nåt och det är roligt med nytt… men tittar inte ens åt nåt annat håll än Brejan. Vad du drar för slutsatser av det får stå för dig jag vet vad jag vill.

Kul o läsa din resa Waggle. Dina slutsatser påminner ju starkt om mina från den gamla “så gör en klubbmakare en utprovning”-tråden från gamla forumet. Vissa kan helt enkelt inte förstå hur bra det funkar. Håller med dig om precis allt du skriver.

Priset per klubba brukar vara ordinariepris. På klubben eller på dormy köper man nästan aldrig ordinarie pris (skulle vara limited-set). Det är väl nån hundring dyrare per klubba. Det plus utprovningen får man betala. Jämfört med att köpa ett nytt set per år som många av mina kamrater gör blir det en väldigt billig investering.

1 gillning

Du svara som förväntat samtidigt bekräftar det jag tror när det gäller anpassade klubbor. Skönt att ha rätt:)

Jag har svårt att se hur “effekten” skulle avta. Då skulle Newton ha fel och det kanske inte är så troligt.

Har man bibehållen hälsa och tränar på som man brukar så tror jag nog det finns andra delar som har brustit när scoren börjar bli högre.

Om jag inte missminner mig så kan man återkomma till Brejan en gång/år och göra en check på allt. Vi pratade aldrig om det så där kan jag inte delge mer information. Berra, Alberts eller “Gay på banan” (om han är här?) kanske vet mer?

Jag frågade och jag kunde inte återanvända mina skaft. Han sa något om att de är för tunga för att han skulle kunna trolla till dem åt mig.

F.ö. har jag fått en bättre inblick av svingvikt och flex. Brejan berättade om ursprunget och varför det är som det är idag. Väldigt intressant.

Jag är inte den enda som svarar förutsägbart om vi säger så… Men du kommer aldrig gå till brejan och jag kommer aldrig mecka i din verkstad så vi kan väl hålla det så.

Åter igen- var rekommenderar du att jag köper nästa set? Det är mer intressant isåfall.

Menar ni att både Berra och Albert har fått fel utprovning…självklart inte…men klubborna har ändå underpresterade, fast man skyller inte på klubborna, för…just det något är förändrat …
Newton har rätt men ändrar man i mixen så ändras resultatet.
Försöker lite övertydligt med förklaring.
Efter utprovning som sker vid tillfälle x så är klubborna anpassade efter just tillfälle x.
Helt plötsligt är man lite stel i kroppen och motstånd/dragningar muskler/rörelser förändras. Blir resultatet samma nu som vid tillfälle X…

Samtidigt, om jag inte har överdrivet ont i ryggen kan du ta mig till en range vilken dag som helst med lite torrschampo så lovar jag att jag har bättre bollträff än en random snubbe med dormyset (för att göra det rättvist, i hyggligt samma hcp-range).

Vill någon med liknande hcp utmana mig på vinspelet/ego så slår vi vad om en öl. Jag kan ta med torrschampot.

Jag skrev iofs bibehållen hälsa men det kan nog tolkas olika och det finns säkert olika nivåer. Skulle nog se det som ganska otroligt att jag skulle kunna prestera en lika bra bollträff med en skadad/stel kropp.

Brejan matchar ju kropp och klubba i rörelse och det är nästan självklart att den behöver justeras om någon av delarna avviker från det normala?

Vad skulle vara en bättre lösning?

Exakt som jag sa… ”trollerit” ger dig ett måste-skaft annars blir finliret med viktning av huvud omöjligt.

Intressant och, för mig, väldigt osannolikt.
Du har fått all info tidigare men då tydligen inte fattat ett skvatt?

Sen… Kanske du ska vakna upp ur drömmen lite. Brejan kommer påverka flex med sin viktning. Har ingen aning om han kommer kompensera i trim men det är högst osannolikt.
Ergo… förklaringen kanske var vinklad!?

Obs!
Jag säger inte att man behöver göra det, för det kan ju vara så att man får ”rätt” effekt av det.
Jag säger bara att om man petar i ett skaft och viktar upp ett huvud med x gram så ändras garanterat flex och nästan ofrånkomligt dyn. loft.

Har du inte undrat varför en j6/j7 är startpunkt?

• Jo, hade man börjat med en pw så hade skaftvalet kunnat bli lite tyngre och då hade man fått borra ur eller slipa bort vikt på resten av huvuden i setet för att komma i fas.
    Dvs. samma erhållna tot-/sving-vikt men annan skaftvikt. Fundera på det lite…

I övr. så håller jag med Nils…
Klubborna blir lika mycket one of som hos andra fitters. Med enda skillnaden att här går man på en annan mall. Bättre eller sämre är inte min sak att avgöra.

Egon

Trodde svaret jag gav var tydligt. Du går till Brejan samtidigt när swingen fluktuerar så vet du att fittingen hos Brejan inte är optimal men hyggligt inom rimlighet.

Mina järnklubbor utprovade hos Brejan fungerar utmärkt. Drivern utprovad på Dormy levererar bra slag ungefär 5 ggr totalt per säsong. Spoon har dagsform, vissa dagar bra, vissa dagar uselt. Spoonen har bara testats “manuellt” vid köp. 52, 58 och 64 graders wedgarna leverar rätt bra på fulla slag. Wedgarna är bara ryckta från hyllan i någon butik. Min rescue/MW5 har jag fått i present, beter sig lika som spoonen. Puttern fungerar sisådär men det beror till 100% på gubben som utför slagen.

Egon: “Ingen idé att köpa en porsche för det är bara att skruva lite på hjulinställningen så kan alla lyckas lika bra, det är bara en 13-nyckel”

xxxx77: “Ingen idé att köpa en porsche för idag hade du passat lite bättre i en lambo”

Jag vet åtminstonde att en porsche är bättre än en skoda oktavia.

Ungefär så?

Se mitt svar till Albert.

Nope, du köper Porchen men vet att visa dagar hade lambon varit “bättre”.
Stor skillnad.

Ingen betvivlar att klubborna blir bra eller tom. bättre än en varuhus-fitting.
Jag vill nog få det på pränt för vissa har oerhört svårt att se en kommentar för vad den är ist.f den svart-vita värld de själva lever i.

Btw.
Jag fick frågan om ”lättspelade” klubbor idag igen. Ihop med ”träffa mitten”.
Jag blev lite lätt irriterad (inte svårt för mig😔) och försökte förklara.

Ett huvud väger mellan 200-295gram. Om vi tar en j7 som ex. så sitter minst 60-70% av den vikten under sweetspot, dvs den påverkar ”lyftkraft” (läs, utgånsvinkel) och bladets förmåga att sluta sig. Om sen 10% är över sweetspot så har vi 20-30% kvar av vikten för att skapa en ”sweetzone”!? Det går inte!

Så säger någon att de distribuerat massa till sidorna så är det möjligen sant men effekten är bull. AI, invärtes cone eller inte.

Herregud vad folk är naiva.

Egon

Ingen säger att det är något fel … alla magiker fuskar med nåt eftersom (ledsen om jag spoilar) … magi finns inte.

Egon