Brejan, mitt i prick

Ja, vi får väl se åt vilket håll det bär åt. :partying_face:

:joy:

Nu känns mitt liv mer fulländat.

1 gillning

Skippat surölen?:wink:

1 gillning

Jag är inte helt med på vd du far efter här?

Nja, jag fipplade med greppet en smula då jag håller på att träna in en ny förändring och det tar sin lilla tid. Absolut inga stora saker och jag kan tänka mig att många andra har ett mer inkonsekvent grepp än jag. Jag pratade med Brejan om det här och vi tar med det i beräkningarna. Klart var det iaf att jag skulle ha tjockare grepp än de jag använder just nu. Det här har jag känt sedan tidigare men inte gjort något åt. Och nu känns det ännu mindre aktuellt eftersom jag förstår hur mycket mer tejp ändrar balansen och jag behöver ta isär klubborna igen för att få det “rätt”, som egentligen är “fel”. :sleepy:

Jag trixade inget alls med svingen när jag gjorde utprovningen. Jag svingade ganska harmoniskt och lugnt. Inga svingtankar eller något. Bara slog bollar.

Brejan anmärkte inget på mina värden förutom att han tyckte det såg bra ut (med hans klubba).
Det är jag som tjafsar om att jag vill slå bollen annorlunda för att få ut mer längd. Men observera att det här gäller endast mina nuvarande (egna) klubbor. Bollen går högt (40m) och har en för brant landningsvinkel (55*) och antingen ändrar jag svingen eller så kanske jag kan bygga klubban så att den fixar det åt mig?

“Pangade snett men träffbilden var bra”, Vad menas?

Var är tumme ner knappen?!!

“Tyvärr så fipplade jag med mitt grepp en del (inget överdrivet) så jag tror jag spred en lite i sidled.”

Det är för mig intressant med snebollar, de bra är bra de sämre kostar.

Förvånad att ni missat greppet, den enda kontakten med klubban. Kanske även det som hade störst inverkan på utprovningen?

Om du menar materialet så missade vi inte greppet. Tidigare försökte jag förklara att jag greppade klubban liiite olika ibland.

Ni=Du. Trotts allt är väll era klubbor greppade av er? /Valda av er?.Ingen fitter/demoare har valt dem åt er utan ni har valt dem?
Lite övertydligt …

För att snylta på Egons “favorit” …Howard Jones…lägg krutet på greppet först.

Edit:.
Luddig teori i swingen.
RoC, hastigheten av hur snabbt klubbhuvudet stängs.
Löst och ledigt grepp som passar “perfekt” bör/ska ge en stängning av bladet som följer d-plan sk klubbbladskontroll.
För smalt/tjock/,slitet kan ge greppvridande vilket ger okontrollerbar/tajmingberoende klubbbladskontroll.

Mina grepp som jag har på mina egna klubbor har jag satt dit. Men det har inget med utprovningen att göra.

När jag genomförde utprovningen hos Brejan var det samma grepp och storlek på alla utprovningsklubborna.
När jag nämnde tidigare (högre upp) att jag “fipplade” med greppet så menade jag att jag höll i greppet lite annorlunda med utprovningsklubban. Jag tog alltså ibland ett lite starkare grepp.

Din “edit” förstår jag inte. Ett grepp som passar bra är väl alltid det bästa. På slutet av utprovningen fick jag testa olika grepp och hittade ett som passade mig bra.

Mja era klubbor med era grepp har en del indirekt med utprovningen att göra.
Oftast ska man ta med något eget då fittern ska trumfa dessa.
Och eftersom era redan vid greppstorlek var felaktiga så…
Felaktiga grepp hamnar på Edit delen.

Ivfsh,slantar nu och gå vidare, ni är klar

Första gången jag hörde talas om det här så var det AlbertS och Gay på banan som fick en ”nys-attack”. :wink:

De berättade hur bra det var och hur duktig utprovaren var. Jag förstod det som att det tydligen går att träffa mitt i, varje gång.

Analytisk som jag är så blev jag givetvis väldigt nyfiken men det fanns många som var skeptiska. Framförallt till kostnaden för hela konkarongen samt att det var några som sa ”ähh, det är bara att blya lite”.

Efter en pandemi (är den slut?) och några om och men så fick jag äntligen arslet ur och bestämde mig för att träffa Brejan’s Golf. En avgörande orsak till det här var faktiskt tanken, ”tänk om han skulle stänga ner verksamheten och jag inte givit mig själv chansen att ta reda på sanningen”.

Jag ska inte sticka under stolen med att jag var lite nervös. Kanske inte så mycket för att jag skulle träffa Brejan eller vara i hans verkstad, utan mer för att jag var förväntansfull med hopp om att jag kanske skulle få svar på mina frågor jag ställt i flera år angående utrustning. Och kanske, kanske skulle jag kunna slå bollen mitt i köttet, repeterbart. Går det ens? Så där bra som jag trodde att alla proffsen slog bollen.

Under sommaren som gått har jag inte spelat så värst mycket golf. Allt är ju relativt och vissa i min närhet tycker nog att jag inte spelar alls medans andra säger att jag inte gör annat. Jag har istället fokuserat på fiske, bada och sola, ätit räkor och träffat familj. Såklart har även blivit några rundor men inte alls i den utsträckningen det brukar bli på sommaren.

Sedan någon vecka tillbaka har jag varit på rangen ett par gånger för att slå av mig några veckors uppehåll (avrostning). Det tog väl bara 3-400 bollar innan jag hittade tillbaka till något som jag vill kalla golfslag. Så även om jag kan slå bollen hyggligt så är jag inte i någon direkt högform. Spelbart men inte på en säsongtopp. Spelmässigt har jag en bit kvar, men det är en annan historia.

Väl på plats i Sollentuna så kom jag in i butiken för att hälsa på Brejan. Han såg typ ut som på bilderna och verkade glad. Vi satte oss ner på varsin stol och började prata. Allt var såklart laddat och med lite tunnelseende kommer jag ihåg att vi pratade igenom vad vi skulle göra och jag berättade lite om mig själv och hur jag är (hihi). Allt för att han skulle få en bild av mig som kanske kunde underlätta hans arbete.

Jag började stretcha lite lätt och gick senare upp på scen med en wedge för att värma upp. Sedan slog jag några J7or för att få lite mer sving i kroppen. Ganska snart blev det varmt och långtröjan åkte av. Efter lite mer snack och några fler slag tog han upp min j6 ur bagen och tejpade på en tejpbit. ”Här, slå tre slag med den här klubban så har vi ett utgångsläge”, sa han.

Sedan sparade vi tejpbiten på väggen och ställde den klubban åt sidan. Nu börjar vi.

Jag fick slå med några olika klubbor som egentligen var väldigt lika. Det som skiljde var 5g skillnad i huvudvikt, allt det andra var samma. Han hade byggt allt med precision. Det var Wishon-grejer. Det här för att han skulle få en bild eller fingervisning av vad som skulle kunna passa mig och vad som var helt off. Jag kände en ganska tydlig skillnad mellan de olika klubborna och även när den kändes bra/harmoniskt. Det var tydligt när klubbhuvudet började väga för mycket för min smak. Det kändes lika illa som träffbilden på tejpen.

Jag kommer inte ihåg exakt men jag tror det var ett 20-tal klubbor. När jag testade igenom racket hittade vi två svingvikts-ställen där träffbilden samlades tydligt. Den var betydligt bättre där än på andra vikter. Mellan dessa så spred jag träffarna och det såg ganska dåligt ut. Det var lite spridda skurar, kan man säga.

Vi testade vidare med 3 slag med varje klubba. Vid de där två träffbilderna som såg bättre ut så gjorde han lite små justeringar med en liten bit blytejp. Just för att se om det skulle läggas på eller tas bort något gram från klubbhuvudet. Finjustera. Vid det tyngre klubbhuvudet där träffbilden var bättre så hittade vi inget som verkade stämma perfekt. Vi gick vidare upp på listan till de lättare klubbhuvuden med bättre träffbild. Väl på den träffbilden så fick jag testa att komma från de tyngre hållet och sedan från det lättare hållet. Allt för att se vad som påverkade mig.

När vi hittade hyggligt rätt så bestämde han sig för att bygga en prototyp och gissningsvis var det med ett lite tyngre och mer stabilare skaft (KBS C-taper) än testklubban. Det var nu magin började hända.

Han slutade med tejpen och jag gissade att vi hade kommit ganska nära en bra spec. för mig. För att markera bollträffarna använde han istället krita på träffytan. Vi skulle alltså inte jämföra längre, utan nu handlade om finjustering och hitta ett ännu bättre läge. Skeptisk som jag var så tänkte jag att det aldrig kommer att bli bättre för i mina ögon var det redan tillräckligt bra. Jag fick slå några slag och han meckade lite. Jag fick slå några igen och sedan meckade han lite till. Nu flyttade han på den där magiska 1 grams-vikten som jag tidigare hört talas och som vekade så mystisk. Kan det verkligen fungera?

Jag fick klubban en sista gång och slog en smäll, mitt i köttet. Hahah, vilket tur jag hade, tänkte jag. Sedan slog jag en till och fick verkligen leta efter det nya märket. Märkligt, tänkte jag. Igen? Jag konstaterade såklart att jag hade tur ännu en gång och smålog. Kan det verkligen vara möjligt?
När jag efter det 4e slaget inte kunde urskilja något av slagen på träffytan så kanske det inte var så mycket tur längre… eller? Helt galet… Jag testade igen och igen men det blev ingen skillnad. Jag gav tillbaka klubban till Brejan och sa, ”det här borde väl vara ganska bra?”. Han bara skrattade. ”Ja, den är okej”, sa han som om det vore självklart.
Var han inte ens lite spänd på om jag/han/vi skulle fixa det? Visste han redan från början att jag skulle lyckas?

Alltså, repeterbart i köttet. Jag kan fortfarande inte riktigt fatta det och allt känns lite som i en fantasi. Slut på frågor (punkt). När jag fick veta specen så blev jag lite stum. Inget konstigt alls, det bara blev tomt och sökandet kändes liksom över, finito, finished, done.

Han byggde då iordning en annan klubba med ett annat skaft (kbs) för att jag skulle få känna skillnad. Det var nu vi kom in på den där flexbiten som jag skrev lite om tidigare i tråden. Vad är det egentligen som spelar störst roll och hur påverkar det mig? Hur mycket det flexar, spelar kanske mindre roll än vad man tror men vart på skaftet det flexar och även hur långt flexet är, spelade kanske en större roll? Kallas det för skaftprofil eller kanske flexprofil?

Vi böjde lite på skaften och tittade på hur de såg ut. Brejan förklarade och jag lyssnade och försökte förstå.

Jag träffade bollen lika bra med båda skaften men den ena kändes bättre och den genererade även något bättre värden. Det är faktisk ett skaft som inte är så långt ifrån en av mina favoriter från tidigare utprovningar på demodagarna. Ett skaft som jag nämnt i andra sammanhang och ett som jag testat om vid flera tillfällen på egen hand. Skaftet jag ”fick” i nu är inte långt ifrån det som sitter i mina nuvarande klubbor. Samma kille som ritat det, Kim Braly. Project x vs C-taper.

Vi kollade av lie med en lie board och det räckte med en smäll som satt mitt under på den redan testade klubban. Glasklart.

Sist fick jag välja ett grepp som han gav mig. Hahaha, egentligen testade jag inte så många olika, det greppet som han gav mig var superskönt. Pure med några extra lager tejp och uppbyggt för höger hand.

Jag ställde inga frågor om svingen (han kommenterade heller inte) men vi pratade om träning och några olika hjälpmedel som jag kunde använda mig av. Han frågade om jag hade någon tränare och vad jag jobbade på just nu. Jag berättade att jag jobbar på mitt grepp och försöker stärka det. Det var då vi kom in på olika grepptjocklekar och att det spelade en viktig roll. Jag var inte helt hundra med på vad han menade men jag gissar att han ville ge mig ett tjockare grepp för att stärka det men om jag skulle ändra mitt grepp (hur jag håller i klubban) genom träning så behövde det inte vara lika tjockt. Eller nått sånt?

Nu hade han all data han behövde för att bygga hela mitt nya set. Från lobben till driver.

Vi jämförde till slut min nuvarande j6 mot den utprovade och det skiljde inte så speciellt mycket med avseende på totalvikten. Jag tror det var något eller några gram. Lie var nästan exakt samma. Däremot blev det en annan svingvikt och flex med det nya skaftet.

Kul var det och väldigt lärorikt (om man ställer frågor). Det känns som att jag kommit ut på andra sidan och är helt fri.

Jag tipsar alla som är lite nyfikna, åk dit. Det kanske kostar lite extra men han tar bort många frågetecken. Vill du göra en utprovning och hitta det som verkligen passar, Brejan har nog lösningen för dig också.

2 gillningar

Intressant, dock för långt att åka för mig

Utförligt återberättat, Waggle… tack för det.
Det här kommer säkert bli bra men även dyrt då du säkerligen kommer slå nåt dåligt slag och sen börja fundera igen (jinx, så kanske det inte slår in).

Jag vill bara förklara lite vad jag menade. Jag har erfarenhet (egenstudier, men ändå) om hur klubbor byggs ihop. Alltså inte hur de bäst ska byggas för det är något man tvistar om.

Brejan kommer naturligtvis kontrollväga och vikta upp alla huvud i ett set. Ner till 0,1gram. Det gör alla klubbmakare och ren fabriksproduktion/OEM lever med toleranser på 1-3gram.

När det gäller skaften så får du se hur det blir. OEM kör färdigtrimmat med greppet redan på och stoppar rakt i. Hoseldjupet blir då fixed om kontrollmätning av tot.längd stämmer.

Du vet (numera) lika väl som jag att flexet påverkas av hur det stoppas i och av huvudets vikt. Om man viktar upp huvud för att erhålla svingvikt/balans/moi så påverkar det flexet.
Alltså manipulerar man en del så ändras även annat.

Försök förstå min poäng här… test med bly på ett fix huvud ändrar balans OCH flex. Vill du ha det flexet? Påverkar det erhållna flexet resultatet?
Var det därför den funkade bättre?

Går vi över på ren moi så är det alltså inget problem att blanda flex och ändå erhålla rätt moi-värde.

1. Om man viktar huvud och inte kompenserar i trim så blir det flexvaristioner.
  2. Testar man på fix klubba så kan man inte kompensera i trim för då blir den inte likvärdig.

Moi är ett siffermått på tröghet. Om man monterar ett x-stiff eller ett senior-flex (med exakt samma vikt) så blir det samma moi-värde.
Tror du att 2 sådana klubbor kommer kännas likadana att svinga?
Jag säger att ett moi-matchat set kommer variera i flex och då även i bollflykt. Inte så mycket men eftersom klubbmakare vanligtvis är noga med trim så är grundmallen för moi inte det. Lite konstigt men vill man lita till att gud har olika bud vid olika tillfällen så visst.

”* Because of the final head weighting requirements of the MOI Match for each club, the frequency progression of the shafts will be slightly different than if the clubs were swingweight matched. In all of our testing, and in the reports of actual MOI fittings that clubmakers have done, we have yet to hear of one case in which the golfer required an adjustment in the tip trimming to offset the different progression of frequency from shaft to shaft within the set that came from the MOI matching headweight requirements.*”

Egon

Nu är det möjligt att jag blandar ihop det här men jag tror inte Brejan kör MOI konceptet. Han gör på ett annat sätt.

Kärt barn har många namn…
Det måste ju heta nåt annat än 100 år gammal teknik.

Läste du citatet ovan från Wishon så kan du avgöra själv om det är moi eller inte.

Egon

1 gillning

Wishon…hade ett hyggligt uppbyggt system med spiralocks från Wishon. ( Spiralocks, Wishons "adapter"system).

Hur mycket ungefär kostar brejan i sig och hur mycket dyrare blir klubborna skräddarsydda jämfört med herrkonfektion?

Häromåret när jag provade ut nya järnklubbor har jag för mig att det blev ungefär 2000 kr dyrare än att köpa motsvarande set från butikshyllan.

Kan man köra en Brejan på befintliga klubbor? Typ mäta och justera o skafta.
Eller är det bara nytt set som gäller?

Jag tror nog att det går bra att komma in med precis vad som helst, han är en rolig prick.
Du kan ju alltid testa med att komma in med en bandyklubba bara för att skoja med honom.

2 gillningar