Lågkonjunkturen kommer – vad gör ni?

Tvungen att snabb googla …det är samma.
Inkomstbasbelopp.

Trixet är att överföra det till något annat än just det man arbetar med.
Vissa är sitt jobb andra inte

Den är en för “funderingar”. Platon, eller snarare Sokrates fick det rätt redan för 2500 år sen, men ingen kärring skulle gå med på det. Spinner vidare där!

På jobbet, företag o fack oöverens om vissa saker( personal)att jag blir kvar är klart, dock inte om man hamnar i ett annat team med svagare kunskap inom en av avdelningens “svåraste” uppgifter.
Liiite jobbigt när kontrollen som påverkar en ligger helt bortom egna möjligheter att påverka.

Min farsa dog när han var 58. Han hade sett om sitt hus rejält så jag, syrran och mamma fick massor (nåja) av pengar. Jag fick 3000 efter skatt i månaden i 25 år. Morsan fick tio loppor i månaden livet ut, plus en änkepension (trots att de var skilda) på 15 tusen i månaden.

Men han själv hade ju haft mer nytta av pengarna under sin livstid och sedan kommande pension.

Jag kommer inte att vara rik när den dagen kommer, men heller inte behöva käka kattmat.

Å andra sidan, vem fan vet om man lever så länge. Generna i släkten tyder på tidig avstigning.

Jag hade hoppat på erbjudandet om avgångspaket. Givet att boendesituationen var någorlunda ordnad.
Man vet aldrig hur länge lampan lyser och hälsan är ok. Min storasyster dig vid 53 år. Det väckte en del tankar. Liksom Norrland är jag ITP2 med många år i systemet. Skatten som ung pensionär är väldigt mycket högre än som anställd och vissa förmåner försvinner. Men att slippa pendlingen vore guld. Skulle lätt kunna hämta barnbarnet på förskolan varje dag.

1 gillning

Jag var på rådgivning/upplysning idag för att se över pensionen. Jag tyckte de siffrorna som presenterades på MinPension.se verkar lite väl bra.
Det var de inte, så ska det väl börja planeras. Fyller 64 i höst så det närmar sig

6 gillningar

Just do it!

Minpension.se är snarast i underkant om man har ITP2 och checkar ut före 65.

För mig skiljer det 1200-1500 per månad jfr de siffror man får via Alecta.se, beroende av när jag tänker mig “checka ut” och det sker den dag kapitlet motsvarar vettigt liv med golf, resor, god dryck/mat och annat man behöver ha.

Det var ju ganska mycket pyssel med vilka pytsar man skulle tömma först. “De utan efterlevandeskydd ska du tömma först”

Helst 8 men kanske 10 år kvar till pensionen.

Lite off topic, men ändå.
En annan har inte riktigt möjligheten att göra bostadskarriär (fel läge) men när väl huset är sålt då blir det ändå en slant över.

Jag vill sätta mig i bostadsrätt innan pensionen. Får kanske ut 70% av dagens lön… och tänker longstay runt Malaga på 2-3 månader av vintern.

Fråga: Är det för sent att köpa boende därnere?
Är det värt det?
Tanken är att om det går runt och värdet håller/ökar så får ju kidsen/sambon ett lite bättre arv.

Egon

För sent att köpa? Definiera “för sent”. Om du köper för att nyttja och du har råd och inte betalar uppenbarligen för mycket, så är det väl aldrig för sent?
Om “för sent” har att göra med marknadsvärdet så är det kanske inte så lätt att ha ett trovärdigt svar, oavsett vem man frågar, gissar jag.

Tänkte mer på vad det smakar.

Om hus ska förvandlas till bostadsrätt (läs, hålla ner hyran) så räcker det inte till nåt i Spanien.
Då blir det lån… och det är ju i praktiken inte fel, men man/dom som följer efter … ska ju få ut något av det.

En lägenhet el.l ger jämförelsevis många vintrar på longstay. Realistiskt, fler än jag mäktar med. Det är ju pengar spenderade utan payback, en lägenhet el.l är ju beständig.

Egon

jag rymmer sverige tills april då är det säkert högkontur :vulcan_salute:

1 gillning

Har du fastighet där nere eller är det husbil som gäller?

Vi kommer knappast köpa fastighet där nere. Att låsa upp 3-4-5 mille där när vår avsikt är att sluta jobba så snart det är ekonomiskt schysst, går inte riktigt ihop.
Missförstå mig rätt: Om jag/vi haft gott om pengsr, dvs 3-4-5 mille “över”, så hade fastighet varit aktuellt.

Behöver väl jobba nåt år till för att pensionen skall kännas bekväm, och hur länge jobbet är kul, men sen hur man skall lösa vintrarna… Frugan skall väl hinna bli pensionär först, men sen… vet inte om jag är en husbilskille hatar sova i tält, det är det enda jag vet om camping. Man får räkna på det.

Tusen arbetstillfällen bort i Skellefteå. Lär bli kännbart i de trakterna.
Det bor 80k i kommunen så tusen bort motsvarar väl ungefär 20k bort i Stockholmsområdet.

Jag anar refinansiering där bakom, med tillhörande städning. De lär ju behöva få snurr på tillverkningen oavsett allt annat.

Fast hur många är inplockade som bor i baracker, dvs ej infödda i Skfteå

Oklart. Det lär dock bli kännbart oavsett.