Lågkonjunkturen kommer – vad gör ni?

Hur förbereder ni er inför det som ser ut att bli värsta lågkonjunkturen sedan -70 talet?

Hur tror ni att golfen kommer att påverkas? Efter pandemiyran lär många golfklubbar på marginalen få svårt med verksamheten när kostnaderna skenar och intäkterna faller.

Kommer att försöka ha koll på konkursutförsäljningar av olika typer av saker som behövs till mina fastigheter.

Ser också fram emot prispress på hantverkartjänster.

Vad gäller golfen så kommer det säkerligen att bli problem på många håll.

Planerade ny-/om-byggnationationer skjuts på framtiden. En del banor kommer att läggas ned.

Det ska bli intressant att se hur premium-anläggningarna klarar sig. Mycket beror på deras skuldsituation.

Golfklubbarna kanske har sparat en del från “pandemiåren”?

Vår klubb har kallat till medlemsmöte där vi ska få se in i framtiden. Blir spännande.

Undrar om inte en Basic behovspyramid kan fungera som en hint om att klubbarna får det magrare när golfarna omprioriterar till basen i behovs pyramiden…

Vårat hushåll, så länge degen kommer in som vanligt så ser det bra ut.

Lite dyrare omkostnader , men det löser sig. Har haft väldigt billigt lån länge så det återgår väl till mer normalt.

Min golfklubb står nog ganska bra rustad men medlemsavgiften kanske ökar lite.

Planerar? Gör? Nada.
Vi kan nog gå runt på endast en av våra löner, om vi drar åt svångremmen. Så länge vi båda har jobb är det rätt lugnt.

Om GK går i putten så gör den. Inget jag kan påverka och därför oroar jag mig inte ett dugg. Att ägna energi åt sånt man inte kan påverka (ink en plan Dalet) är ju bara dumt.

1 gillning

Jag försöker att inte tänka för mkt på sådant som jag inte kan påverka.

Rent golfmässigt kan jag inte så mkt om driften för att kunna fundera på VAD som är avgörande för en golfklubbs vara eller ickevara.
Om jag ska spekulera så kommer väl alla som har (för mycket) lån att påverkas mer än andra. Har man en väl planerad ekonomi så kan el och drivmedelspriser såklart påverka, men rent krasst driver man en golfbana då elpriserna är som lägst egentligen.
Och drivmedelspriserna och elpriserna ska ju ändå sänkas med den nya regeringen, så det bör väl inte bli en issue ändå :wink:

Glöm lägre hantverkskostnader dom vill oxå överleva

1 gillning

När mängden jobb för hantverkarns blir hälften så många kommer givetvis priserna gå ned, speciellt på landsbygden.

Tillgång och efterfrågan gäller även hantverkare.

Viktigast hur det går för företaget som betalar lönen.
För tillfället ger div segmentkurvor viss nedgång i vissa delar. Intressant nog så finnes det behov av övertid, samtidigt som intresset från anställda är magert. Många som insett att jobba är inte livet…? …
Slimmade organisationer låter bra men …någon är ledig ,någon annan jobbar över, denna någon annan tar övertiden i komp och så fortsätter det…

Givetvis är det så. Vi får väl se hur det utvecklar sig men 5G-system är i ropet och så länge det håller i sig har jag förhoppningsvis inkomst. Det räcker med cirka 3 år from nu, sedan kan permanent utcheckning komma på tal.

Intressant område som snurrar runt en varje dag på jobbet, dock har inget intresse för data o dyl vilket i sig är en nackdel då detta efterfrågas.

Edit ser att ni ändrat lite i texten…det borttagna snurrar bitvis runt en varje dag …

1 gillning

Vi har högre orderflöde än nånsin, kanske beror på att halvledarna har kommit ikapp och att suezstrulets effekt börjar avta.
Men vi såväl nyrekryterar som kör maxad övertid och ett ytterligare helgnattskift.

Företaget: Div grafer ger att efterfrågan är god, grafer som visar div hastigheter av förändringar är ok, dock insatsvaror/el har resulterat i en del åtgärder. Spara,spara,spara…
Spara genom att minska är enklare än spara genom effektivisering, ofta följer en kostnad med effektiviseringar. Dock när kostnaden inte följer med så är det guld…

Företaget, kärvare tider på ingående, ändringar i hierarkier, platta organisationen, färre utför mer, minska bundet kapital, energieffektivisera, snåla, “köpa” ut folk, automatisera, det sker en del…

Hushållet, grymt nöjd med att vara DINK, ja nästan, den yngste flyttade hem när arbetsplats byttes. Kommer nästan ihåg hur skralt det var med kids,periodvis.
Intressant, banken har skickat meddelande om vilka räntor hushållet( 3mån bindning) erbjuds.
Lägre än tidigare…

Var på brädgården häromdagen, lite tjöt med en som jobba där gav en bild av läget som är modell kvällsnyheter.

Kör på i princip som vanligt, inga barn hemma, inga krediter förutom lite på gården, bilar och allt annat betalt, besparingar på banken, jobbar bara lite när det känns kul.