Lågkonjunkturen kommer – vad gör ni?

Jobbet, de senaste graferna ger att det är fullfart framåt som gäller. Lågkonjunkturen blåste förbi likt en lätt smekning av sommarvinden ?

Personligen, har rörliga lån, har betat av en hyggligt bit av totalen med jämna mellanrum.

Betalar…

fryser

Vi höjde temperaturen. Går inte att frysa när man har reumatism. Man får dra in på något annat.

1 gillning

Så du bantar inte, du svälter! :disappointed_relieved:

Beror väl på inom vilken bransch du jobbar, den personliga ekonomin påverkas snabbare än större företag som har ett inbyggt tröghetsmoment. Sen finns det branscher som aldrig har lågkonjunktur.

Har svårt att tro att folk inte klarar av 5% ränta, minst? När jag skaffade hus (ensam) räknade man på 7-8% som värsta fallet. Jag själv räknade med 10% innan jag ens gick till banken. På den tiden behövde man inte ens insats.

Någon som tagit lån senaste åren som vet vad banekn använde för räkneexepel med hög ränta?

Känns som folk struntat i värsta-kalkylen och bara levt i nuet med baktanken att “vi kan alltid sälja huset om det skiter sig”.

Vet faktiskt inte om folk tänker så. Många har lånat mycket senaste åren….

Vet flera som har lånat max trots att levnadskostnaderna är för höga, dom kommer få det tufft när deras fasta avtal går ut. Massor som har överkonsumerat p.g.a. de låga räntorna och det gäller inte bara bostad. Folk lär sig aldrig.

Ena dottern har jobbat på bank; banken räknade med 7% då, för cirka 3-4 år sedan. Min giss är att de flesta (men inte alla) som “inte har råd med dagens räntor” faktiskt har råd men att de kan behöva dra åt svångremmen några hål.

Räknade bankerna även med bränslepriser på +50%, inflation på 10% samt elpriser på +500% vissa månader?

4 gillningar

Naturligtvis inte, men räntorna är ju inte 7% (ännu).
Jag vidhåller min gissning, att de flesta har råd men kan behöva dra åt en hel del på “ej nödvändiga kostnader”.

2 gillningar

Sen får ni inte glömma amorteringskravet som inte fanns när banken beräknade dessa lån, gör en del på månadskostnaden.

Kommer ihåg när räntan låg på +10%, fastighetsskatt, 2 magra löner , jobbskatteavdraget var inte uppfunnet? 2kids, 2 extra risiga bilar, ständigt mekande för att hålla dem igång.
Semester? Typ besök på Borås djurpark…

1 gillning

Det känns inte som en lågkonjunktur ännu. Men alla covidprogram som iscensattes av politiker som ville klara sina jobb kommer givetvis få betalas av.
bräbslepriserna just nu är förhållandevis låga.
Mataffärerna börjar förstå att höja priserna med 30% när deras inköpspris ökat med max 10% har börjat förstå det.

Elpriserna är som dom är men om man inte överbelånat sig borde man klara elräkningarna med semesterkassan.

Ränta på 10% skall man överleva. Kanske inte kul och jet set, men man måste kunna överleva det annars hade en vanlig sjukdom kunnat pajja det iaf.

Lågkonjunkturen vi sett än så länge känns mer som en tidningsanka.

Vi får väl se vad som händer under året men USA har ju börjat räta upp sig och det är ju ett bra tecken. Likaså har halvledarkrisen börjat ordna sig.

Om en riktig lågkonjunktur är cancer så har vi väl nått en kräksjuka tills nu.

Mor min ska lägga om taket på sitt garage(40kvm).
Prisförslag från förra året ca 70,000 ink allt.
Senaste prisförslaget med justeringar, behåller div plåtar då de är överlever minst ett takbyte till, tegel ink allt under 40,000…

Jämför du äpplen med äpplen? Var det med gamla plåtar i ordinarie förslag?

Jag har 1:1 prisförslag. Nog för att jag tror våra priser är konkurrenskraftiga men jag bokar jobb en bit efter semestern nu.

Plåtarna är de vid vindskivorna samt takfoten.
Har inte kikat närmare men troligtvis Basic enkel infasning eller vad det nu kallas( sneklippning,/fas för att kunna skjuta plåten in den i plåten framför?).

Reklam i brevlådan ger att takbyte ink allt 750kr/kvm bör vara ett hyggligt riktmärke

Det priset låter för bra för att vara sant.
Bara ställningsbygge för takbyte på normal villa lär kosta några tiotal kkr. Container och deponi är cirka 15 kkr.

Riva. Deponera. Fixa brädtaket där så behövs. Underlagsrulle. Läkt. Takplåt. Vindskivor. Hängbrädor. Nya svep t skorsten. Nya kantplåtar. Nya dropplåtar. Nya hängrännor och stuprör. Rasskydd. Osv.

Om du får det jobbet under 1250:- kvm så säger jag kööööp omedelbart.
Hur jag vet? Lät byta taket i okt 22. Det kostade klart mer än 1250:- per kvm. Blandat polsk (ställning) o svensk (taket) arbetskraft.
Det tog 12 dagars jobb för (oftast) två snickare.
Materialet var en betydande del av totalen.

1 gillning

Reklamen, kommer inte ihåg om det var före eller efter rot. Men Basic papp på råspont,betongpannor läkt, basic plåt.