Lågkonjunkturen kommer – vad gör ni?

Definitivt, det finns ju undermarknader som inte nämns. Affärer, hotell, etc

Jag vet inte om det finns siffror på hur mycket t.ex. 100 som sägs upp kostar i slutänden

Konkurrera med Kina med hjälp av kinesisk teknik och kinesiskt material … bättre att stänga nu. Don’t cling to a mistake just because you spent a lot of time making it.

Idag har jag tecknat 1 år bundet elavtal på 79 öre med Skellefteåkraft, bidrar lite till orten :smiley:

husbil och hyra lägenhet

1 gillning

Varför få något sedan när de kan få det tidigare?

?
Det är kanske kul att besvara något med en fråga… men det är ganska fult att påstå något med en ”fråga”.

Jag känner att jag absolut inte medverkat till det du skriver, så det blir inget svar på det.

Egon

Ni läser in något i frågan som jag inte alls har lagt in.
Endast nyfiken.

Äntligen klart på jobbet med vad som gäller.
Blir kvar i samma team som nu, dock trolig flytt till mitt gamla område pga eller tack vare visst kunnande, hade sluppit.
Intressant nu i efterhand med hur många som tackat jag till pensionspaket. Har självklart ingen check på andras ekonomi o dyl men "endast " ca 20%tackade ja av de fall jag känner till enlig information.
Har otroligt svårt att tro att flertalet 60+are är luspanka så något annat bör det vara…typ att vara sitt jobb,/identitet/sociala.

Scrollat o testat olika ingångsvärden i minPension.
Tjänstepensionen kommer att cashas ut på 15 alt 10 år när det är dax.
Privat sparande toppar pensionen.
Hoppas framöver på ett pensionspaket vid 62år, helt klart bäst för mig.
Check med min fackliga representant om kan man få det tidigare men inte efter 64 som sista utbetalning ( 61 till 64 vilket ger samma kostnad för företaget)gav svaret nej det är då en central förhandling …

På vad?
Det står ju klart och tydligt.
Longstay blir billigare men köp av bostad beständigare.
Frågan var ju om det är ekonomiskt försvarbart att köpa ist.f att hyra.
Alltså, kommer en ökad kostnad löna sig även för ”De som följer efter”?

Egon

“Paket” är vagt. På firman där jag konsultar fick de (som fick paket nyligen) ngt i stil med 80% i två år eller 70% till 65. Ev behövde man vara minst 62 för att få ok. Man fick ansöka om paket och det var såklart inte alla som fick ok.

1 gillning

Tanken på dem som följer efter, jag gissar att när det är dax så är dina kids 50+ och har sina liv väl inrutade.

Efter lite diskussioner med madamen landade vi på om så hyr vi.
Vi stolpade upp som ni gjort.
Besökte ett flytta utomlands mässa.
Mycket landade i att åka till samma ställe+ kidsen har sina val i livet.
Äsch de sliper boende i Spanien får istället lite casch när det är dax.

Det är lite vagt då jag inte vet exakt i detalj hur det ser ut för var och en.
Dock utgångspunkten är fasta inkomster ger % bonusar o dyl räknas ej in.
Något fast tillägg utöver % tillkommer.
Dock runt 75% för de flesta.
Alla får inte erbjudandet de yngsta 62 utbetalas till 65år.
Frågade en och fick svaret att denne skulle loosa xxxxx kr/,mån istället för att jobba. Förstår att han är sitt jobb så…

För min del är för första gången på länge för ung, hade tagit ett paket direkt. Har 1 liv, pengar kommer o går.

2 gillningar

Då var det klart med vad som kommer att gälla framöver. Tufft när ca 50% av personalen reduceras på kort tid.
Alla blev självklart inte nöjda.
Las o dyl nyttjades.
Kompetens värderades.
Surt för de med 7-30 år på firman att bli bort gallrade i processen.

Det tog inte lång tid innan den riktiga “tornadon” började vissla i säven…dock endast skönjbart lite sådär bortom någon annanstans men ändå påfallande nära. Kommer att virvla på innan 2025 är slut är mina subjektiva intryck. Trodde det skulle lugna ner sig men är inte helt blind för siffror som säger något påtagligt.

Info/möte 1 , spretigt fullt tryck på vissa avdelningar och stiltje på andra. Killgissningen blev inget nice att höra av flera anledningar…hade jag varit typ 35 med det jag har i bagaget hade jag sökt mig vidare. Nu chicken race…

Info/möte 2 med chef, killgissningen blev, det är inte fel att se över sin ekonomi framöver…aldrig hört en chef säga något på detta vis…

Om man inte är ganska säker, väldigt säker, på sin fortsatta position så är det väl rätt schysst att söka sig vidare, även om man är långt äldre än 35?
Men om man tror på ett “paket”…kan man ju tänka annorlunda! :wink:

Positionen är modell släcker lyset när avdelningen avvecklas.
Frågan är då när sker detta? Chicken race strategin gav att det finnes lite att spela på och jag kommer i mål med ett “,paket”.
Det senaste gav att det knappt finnes något att spela på…+lite annat med löner som genomförts på en avdelning. Det sista är Svarte Petter…
paket får man på det som man tjänade sist.
Tex en lönesänkning med 10% ger då även ett rätt kraftigt reducerat “paket”.
Kan få andra jobb på firman men inte som den som löper mot sitt slut. Typ kanske 50% övervakning/kontroll resterande annat…

Mest trött på nya bud/info

Sök nytt? Du kanske hittar något intressant. Dessutom kan du ju alltid välja att tacka nej även om får hugg någonstans.

Möjligheten fanns när senaste gallringen skede. Det lockade 0.
Vissa avdelningar har fullt upp och där delas inga “packet” ut…som sagt chicken race…
Xxxx77 betyder inte årgång 77 är närmare utgången än så…

1 gillning

Jag fattar att 77 inte är årgång.
Men med nytt menar jag en annan firma. Det kan ju aldrig bli sämre av att kolla läget hos andra arbetsgivare.

Annan firma innebär ett ekonomiskt avbräck.
Ca 25% av min grundlön kommer som utbetalning på kunnande, den lär inte betalas av annan firma.
(Utgår då från basic kollektivavtal är mallen.)
Innom firman följer den med viss avräkning över år om jag skulle “tvingas” byta arbetsuppgifter.
( Indirekt fått en hint om att ledig plats finnes på annan firma för mig om det nyper)
Har någon inkomstförsäkring som täcker upp 1år till max summa y? Inte 100 pejl. Så lite backup finnes…
En viktig punkt är det relativt fria arbetet i relativt självstyrande team.

1 gillning