Inkomstförsäkringen ger max 80% men kan vara lägre beroende på vad du tecknat. Tänk på att eventuellt avgångsvederlag räknas som lön och skjuter på när du kan få ut a-kassa och försäkring, och detta förutsatt att du söker 6+ jobb i månaden. Och att allt startar efter uppsägningstiden som du har enligt avtal.
I mitt fall provade jag på pensionärslivet i ett år men det var inget för mig. Skickade in några ansökningar men hann aldrig få någon a-kassa pga paketet då jag började jobba efter tre månader (på det jobbet jag sökte först). Funderar starkt på att säga upp a-kassa och försäkring, blir jag uppsagd igen blir jag pensionär istället.
Så, även som 62-åring finns det jobb, gäller att sälja in sig med kompetens och inte var man jobbat. Jag fick outplacement stöd och det som var bra där var hur man skapar ett bra CV och motsvarande LinkedIn profil.
Har ingen koll på din lön eller arbetsuppgifter etc. men jag lovar att gräset är minst lika grönt någon annanstans.
Är man över 40 och har en viss erfarenhet av arbetslivet, så är man attraktiv.
Jag tog en kille med noll teknisk erfarenhet och ingen utbildning till en nivå där hela ”eliten” på jobbet behöver honom dagligen.
Vid hans sida fanns en tekniskt kunnig person som bara trampar vatten.
Än så länge har han inte hoppat upp i lön men det är bara en fråga om vilja från hans sida genom att fortsätta på samma väg.
Kollegan som trampar vatten kostar mer och kommer inte saknas av nån.
Ibland är det värt varenda krona. Jag bytte ned min ersättning med 150+ kkr/år, för några år sedan. Gick från ett mindre angenämt arbetsklimat till ett bra. Det var värt alla “tappade” pengar.
Beror på hur mycket över 40 det finnes en gräns som ligger relativt nära 40 där arbetsgivare inte är lika sugna på att anställa. Generellt. ( Källa …div uppsatser med källhänvisningar.)
Det är inte jobbet i sig utan att det ska rotas runt,/nya bud /kort framförhållning /som är öken. Skapar en atmosfär av osäkerhet.
Jag har i några år nu haft en bonusdel i min lön. Bonus betalas ut om bolagets vinst överstiger 2% och slår i taket vid en vinst på 3%. De senaste 7 åren har jag fått bonus 2ggr och den har aldrig slagit i taket. Just nu ligger vi på rullande 12 på 1,8%. Så det där med stora vinster i byggbranchen har du nog gravt missuppfattat. Visst, det är stora belopp sett till pengar, men omsätter man 50 miljarder så blir det ju så.
Rörelseresultat efter avskrivningar… Efter finansnetto ligger vi strax över 2%. Så fortfarande inte guld med täljkniv direkt men säger man att vi gick med 1 miljard i vinst är det klart att folk tror att vi tjänar en jäkla massa pengar.
Jag utgår från att du brukar landa på plus, då du drivit ftg ett antal år.
Är det allmän konjunktur, omstuvningar i vad som efterfrågas eller “bara” missflyt med uppdrag, som gör att det går trögt ?
Edit: Det där blev ju rejäl OT. Kanske dags att flytta några inlägg till annan tråd.
Edit2: Flyttat.
Har precis som jhenrik en bonus del.
Är inte för kollektivare procentuell utan en fast summa som räknas ut på något vis.
För mig max 2,4%. Aldrig nått den nivån snarare ±något på 1%.
Nästa i stegen har ca 10% i bonus.
Ytterligare några snäpp upp, mer bonus?