Är det så illa? Krämpor eller bara kortare slag?
Betydligt kortare slag och för övrigt sämre på allt.
Tränar du lika målmedvetet som förr? Gissar att det också får stryka lite på foten?
Jag är lite sur på mig själv. När jag började spela golf så tänkte jag verkligen “det här ska jag hålla på med hela livet”. Nu har jag vaskat 21 av mina bästa säsonger och min bästa golfkompis…
Å andra sidan var jag verkligen trött på golf när jag slutade och jag hade ju knappast kunnat spela särskilt mycket under småbarnsåren ändå.
Jag har inte tränat målmedvetet på 40år.
Det är kombinationen styrka, rörlighet, explosivitet och muskelminne som försämrats tror jag.
Nu har vi nog spårat ur vad gäller ämnet.
Det har varit lågkonjunktur i golfandet, i år har det förbättrats en gnutta.

Jag har inte tränat målmedvetet på 40år.
Det är kombinationen styrka, rörlighet, explosivitet och muskelminne som försämrats tror jag.
Nu har vi nog spårat ur vad gäller ämnet.
Ja kanske spårat ur. Men vill bara säga det, sjukgymnasten som tog hand om mig för tio år sen då jag hade allsköns ledproblem fick mig till gymmet, och frugan som är i vården rekommenderade mig HIIT, typ backträning varje vecka istället för att mölja mil i löpspår.
I bättre form nu, känner mig fysiskt bättre på alla sätt än då jag var runt 50.
Läge för tråd träning 50+ ?
Ang ämnet, vi pratade pension, har svårt att få grepp om den, går man in på pensionsmyndigheten ser det ju ut som om man rätt bekvämt skulle kunna gå vid 63, hade 25+ år som rätt högavlönad inom privat sektor, men känner att jag inte har hela bilden.
känner lite likadant…
Tänkte jobba till 67 men ska nog ta det en vända till. Leasingbilen går ju ut ungefär när jag fyller 65…

25+ år som rätt högavlönad inom privat sektor,
“Bästa” sättet för att maxa output som pensionär.
Tjänsteman privat sektor helst region på/runt Stockholm där medellönen i landet är som högst.
Typ “garanterar” topp 25% i pension i totala befolkningen.
Tips från coachen: Det går bra att ordna mer än 75 % utan att bo/jobba i Hufvudstaden. På köpet slipper man pendla 2*45 minuter per dag plus att bostäder inte kostar alla skjortor man äger.
Nackdelen är en kort golfsäsong.
Allt går att ordna men generellt lägre medellön norr om Stockholms storstadsområde. Vilket påverkar pensionen i slutändan.
Så är det. Jag gissar att jag kunnat få 10+ kkr/mån mer i lön, om jag tagit anställning i Sthlm. Det hade, mkt grovt räknat, inneburit cirka 4-7 kkr/mån mer i TjP, dvs ungefär 1.5 MSEK totalt. Den allmänna pensionen hade inte påverkats.
Men visst ska även resan vara behaglig.
Resan är det enda som finns. Från dag ett till jordgubbedags. Här och nu är vad vi har. I går har passerat. I morgon är nästa “just nu”.
Perfecto, me gusta ++
Som privatanställd arbetare hela livet så minskar möjligheterna att casha in till pension vs privatanställd tjänsteman.
Dock det finnes möjligheter som jag nyttjat.
Inte fastna i “Anderssons mekaniska” med lön a kollektivavtal. Inget mer.
Välja arbetsgivare som premierar kunskap och betalar för “kunskapen” typ mer lön när viss nivå av kunskap inbringats.
Välja arbetsgivare som har bonussystem/premiesystem för kollektiv ställda.
Välja jobba “obekväma” arbetstider.
Jag sitter på ett jobb som både ger och tar. Pensionen med dagens jobb blir hygglig. Det gäller dock att helst göra sig någorlunda skuldfri först.
Kompisen fick ett avbräck (skilsmässa) och köpte lägenhet. Det blev lite skulder till men de betas av innan pension. Ingen koll på hans inkomst men utgifter är små redan idag och väl vid pension bör den vara låg.
Den situationen (exkl. skilsmässa) är vad jag siktar på. Låga fasta utgifter är modellen för en bra pension.
Egon
Jag planerade tidig pension förr. Men dåliga beslut på börsen och för få debiterade timmar har gjort att det inte ser lika bra ut.
Får jag fortsätta som enmanskonsult i 10 år till så kan jag nog pensionera mig innan 60 iaf.
Fast jag vet faktiskt inte om jag vill. Ett arbete innebär social gemenskap, stadga och rutiner och nån slags känsla av att vara behövd och göra nytta.
Möjligt att jag går ner på deltid då iaf.

“Bästa” sättet för att maxa output som pensionär.
Tjänsteman privat sektor helst region på/runt Stockholm där medellönen i landet är som högst.
Man ska åtminstone inte vara privatanställd arbetare inom LO för då får man inte ens den pensionsavsättning man har rätt till.
Från 2023 skulle pensionsavsättningarna börja beräknas månadsvis så att dom månader vi kom över ca. 46.000:- i lön skulle ge 30% i pensionsavsättning på allting ovanför brytgränsen men eftersom systemet som upphandlats inte var färdigt blev resultatet att jag fick ett antal tusenlappar för lite insatt på mitt pensionskonto.
Detta skulle sedan vara åtgärdat från januari 2024 men än så länge ser jag inga tecken på att något är fixat när jag tittar på mina avsättningar.
30%aren har väll gällt i evigheter dock ej månadsvis.
Arbetsgivaren har då lagt in både 30% och det under brytpunkten som klumpsumma årsvis.
Dock har det ej givit något extra för de som inte kom över brytpunkten på årsbasis.
Det jag hittar hos mig är följande…
Inbetalningarna från arbetsgivaren till Avtalspension SAF-LO betalas från och med våren 2024 in varje månad, istället för som tidigare en gång om året. Det beror på en förbättring i kollektivavtalet.
Att inbetalningarna sker en gång i månaden innebär att pensionskapitalet har större möjlighet att växa. Hur mycket som betalas in beror på din lön.
Jag gissar att det ni kallar brytpunkt är 7.5 IBB?
Så är det i alla fall för tjänstepension ITP2 som “tjänstemän” kan ha. IBB räknas upp varje år och uppräkningen är för det mesta 2-3 kkr, dvs att man varje år behöver höja sin månadslön med cirka 1-1.5 kkr för att ha status quo på pensionsförmånen.