Olika bevekelsegrunder.
Behövs det ett handicap för att spela golf?
Tävla i sgf-sanktionerad tävling ja… men inte spela.
Som sagt… avgiften till sgf är 202:- via golfklubb. Borde den vara fri att betala in ”privat”?
Är den/borde den vara samma om man inte är med i en klubb?
Krasst inte nej, men nu är det ju många som kräver ett (visst) hcp, och för att påvisa det, hur gör man då, om man inte är ansluten till förbundet på något sätt.
Om man vill vara “klubbfri” borde väl förbundet kunna ha den tjänsten, och den behöver absolut inte vara nettobekostad.
Att en klubb betalar en administrativ avgift behöver ju inte vara på samma sätt som en enskild individ tänker jag.
Men själva förhållandet som det är idag att man MÅSTE vara med i en klubb för att administrera sitt hcp, tävla i SGF sankionerade tävllingar känns 70-tal. Men det är ju på detta sätt på många tävlingar inom många sporter. Wasaloppet är väl samma sak?
Du svävar iväg.
För att spela golf på P&P krävs inget medlemskap i sgf eller ett handicap. Thats it!
Om du sen vill spela på andra banor än p&p samt ev. vill tävla i sgf-sanktionerad tävling (läs, alla som spelas i regi/på sgf-ansluten golfklubb) så krävs en registrerad status/ett handicap.
Du skrev att många kräver ett handicap… Jag skrev att det inte behövs för att spela golf.
Jag tyckte du låste dig till medlemsbanor som inte erbjuder p&p.
Vi har kommit långt ifrån den historiska parentes man såg när brevlådeklubbarna började slå igenom på allvar - minns ni att vissa “vanliga” klubbar gick samman i bisarra karteller och kom överens om att inte ta emot greenfeegäster från brevlådeklubban?
Bör ha varit på tidigt 00-tal och var självfallet ett samarbete som vittrade sönder väldigt snabbt.
Jag håller inte heller med … om vi ska dra det dit till vad det står och hur det hanteras idag.
Men… det krävs ett medlemskap i ett golfförbund (svenskt eller utländskt) för att få spela på svenska golfbanor (exkl. de som erbjuder p&p). Det fanns inga klubbar utan bana förr och utbytet var då 100%igt avs. möjligheten att spela på varandras banor.
Nu är det inte så och det kanske är en utopisk tanke att alla bör ta med sig något till ett knytkalas?
Det är, oavsett, så det har presenterats för mig gör snart 30 år sedan.
Intressant är att se hur SGF/Folksam ser på försäkringsfrågan vid golfspel.
Från SGFs hemsida:
"Medlem i en svensk golfklubb – som i sin tur är medlem i eller ansluten till Svenska Golfförbundet (SGF) – är ansvars- och olycksfallsförsäkrad i samband med golfspel. Ansvarsförsäkringen gäller i Europa. Utanför Europa (exklusive USA och Kanada) gäller individuell tilläggspremie. Olycksfallsförsäkringen gäller i hela världen samt på klubbens vår-och höststädning.
Även klubbens gäster som med tillstånd tränar, spelar eller vistas inom golfklubbens område är försäkrade oavsett om personen är medlem i en svensk golfklubb.
Svenska Golfförbundet betalar premien som ingår i klubbens årliga medlemsavgift till SGF."
Således betraktas även pay-and-play-golfare på samma sätt som “medlemsgolfare”.
Gäller bara att presentera ett attraktivt medlemsskap i småklubbarna. Det här är bara tondövhet från klubbarnas sida. Finns det folk som spelar 3-4 rundor om året måste dom ha ett alternativ också. Brevålådeklubb? Varför då? Du får väl betala samma till din klubb och få lite rabatt på gf istället och sen vara ödmjuk, trevlig och positiv så medlemmen vill öka sitt medlemsskap till fullt.
Jag saknar en prognos över vad man tror ska hända om brevlådeklubbarns begränsad starkt. Bara för att man förbjuder något kommer inte samma intäkter hamna hos klubbarna. Eller har jag missat något?