Brevlådeklubbar

Undrar hur det skulle påverka klubbar som AIK, Djurgården och Hammarby.

Alla saknar hemmabana men har hundratals medlemmar som vill tävla för sitt favoritgäng. Och alltså inte vara medlem för att det är billigt.

Går ju att vara medlem i flera klubbar och välja vilken man vill representera.

Absolut. Det är jag. Men det var inte frågan, utan frågan var hur det går för klubbar utan bana. Vad blir villkoren för dem?

Bättre att förbundet drar åt svångremmen och slutar leka affär. Slopa helt kravet på medlemskap för spel och aå vips är de oseriösa brevlådeklubbarna borta.

7 gillningar

Klubbarna med bana kan väl höja GF. Är du medlem i brevlåda så kostar det dubbel GF. Saken ordnad.
Att förbundet skall styra är knappast rätt metod.

1 gillning

Idag avslöjades det att Golfförbundet vill slå undan benen på brevlådeklubbarna.
Bra eller anus ? Bra tycker jag.

1 gillning

Nu fick jag inte med KonsulTT’s inlägg som bode varit först men hoppas ni har översyn med det.

Helt klart värt egen tråd.

1 gillning

Tror man på allvar att folk som är medlemmar i brevlådeklubbar går tillbaka till medlemsskap istället för att lägga ner golfen under dom åren man inte är aktiv med juniorer etc? Från det att man får barn och 10 år framåt har man liksom inte tid med golf men kanske vill ut en runda med polarna ibland och betalar glädjeligen GF men kanske inte 7-8 papp för medlemskap man utnyttjar tre gånger om året. Nej jag tror folk lägger av istället.

Personligen anser jag att ett medlemsskap direkt till golfförbundet + GF vore det enda rätta. Om man sen har något “countryclub”-medlemsskap där allt på en anläggning ingår (bollar, padel, golf etc) har jag inget emot det. Kanskre rent av privat och bara få spela gf med medlem om man nu kan upperätthålla det.

Men att tro att man kan tvinga marknaden åt ett håll genom förbud tror jag är fel och inte speciellt demokratiskt.

2 gillningar

Många klubbar har väl nån form av medlemsskap för folk som inte vill spela så ofta. Vi har t.ex. Ett för 2900kr om året, då ingår 3-5 rundor beroende på vilken bana och när du väljer att spela.

Finns väl ingen anledning att göda förbundet. Låt folk spela på greenfee om de vill. Ha nåt schysst erbjudande för klubbar man vill ha utbyte med och ta fullt pris för alla andra. Easy-peasy.

Finns ingen anledning till att vårt förbund ska apruta ut golfarnas pengar till allsköns dumheter och vara födkrok till en massa småpåvar.

3 gillningar

De klubbar som ser problem med detta inför ju lämpligen greenfee medlemskap, problemet löst.
Lägg ned golfförbundet i nuvarande form.

Man skall väl för bövelen förenkla möjligheten att spela golf för alla kategorier människor, det måste ju vara förbundets huvudsakliga uppgift.

3 gillningar

Vilken hejdundrande retorik!
Det är ju lätt att ta ut något ur sin kontext och leta fel eller saker att tycka illa om.
Det är inget konstigt med nationella förbund och att de har regler för medlemskap.
Värsta ängagänget i fotboll är medlem i svenska fotbollsförbundet om de vill bedriva sådan verksamhet.

Att ha koll på brevlådeklubbar är viktigt. Om klubben är aktiv, inte har egen bana, men hyr in sig hos någon annan… fine.

De flesta klubbar har medlemskap på samma premisser men kan inte rabattera dem lika mycket för då urvattnar de dina andra medlemskapsformer. Där, finns ett syfte med regleringen av brevlådeklubbar.

… Och, det finns ett rejält kryphål för många som vill betala mindre men ändå vara medlem i en klubb med bana. Distansmedlemskap. Något som de flesta borde införa.
Kompisen betalar under tusenlappen med ”golfhäftet+” på köpet. Han kan då spela för halv gf på sin gamla hemmabana och köra 10 mil för någon fri rond på sin nya hemmabana.

Egon

Första gången jag försökte spela golf i början av 90-talet så var det ju en rejäl golfboom och nya golfklubbar växte som svampar ur jorden - även brevlådeklubbar.
Vill minnas att i Göteborg så var medlemmar i dessa brevlådeklubbar portade på de flesta äldre klubbarna då de inte ansågs vara riktiga klubbar.

Vilket givetvis är det korrekta sättet att hantera saken.
De klubbar som gärna vill ha GF-spelare, oavsett brevlåda, kan prissätta som de vill.
Klubbar som inte alls vill ha brevlåde-GF, tillåter inte det.
De som tycker brevlåda är ok om de lägger upp mer €€, prissätter så.

1 gillning

Basic kr/per runda. Sund logik.

Hur ser greenfeemedlemskap ut på era klubbar. Var går gränsen för när det är ekonomiskt lönsamt att vara greenfeemedlem ?

På min klubb är det 9 rundor. Spelar man exakt 9 rundor på en säsong är kostnaden densamma för fullvärdig medlem och greenfeemedlem.

16 rundor (eg 15.4) är break even för GF-medlemskap. Lite väl många kan man kanske tycka.

Inräknat kostnaden för greenfeemedlemskap är break-even fyra rundor på högsäsong. Iofs är det runt 2000 köande så det är nog inte många som räknar på det så.

9hålsbana.
Greenfee olika vardag vs helg.
Årsavgiften räcker till 16 st 9 hålare på vardagar.
På pappret kandidat för brevlådeklubb.

Men är tanken att man skall få folk att bl medlemmar och pröjsa flera tusen mer per år? Sonen kommer inte göra det, har intresse motsv kanske fem rundor om året, då blir det ingen golf helt enkelt och han knuffar inte in några pengar i systemet alls. Har själv kört brevlåda under perioder i livet då golfen haft lägre prio, skulle inte varit fullvärdig under de ären. Undrar hur många av brevlådelirarna som är i samma sits?