Brevlådeklubbar

Det måste man inte. Man kan spela p&p.

Medlem i en golfklubb innebär indirekt medlem i SGF vilket i sin tur ger rättighet att få tävla i golf. Du är licensierad och med det följer också någon form av försäkring.
Det är inget konstigare än att vara licensierad fotboll/hockey-spelare. De som inte är det kan spela i korpen eller i glada vänners lag.

Jag hittar inte licenskostnader för fotboll, hockey eller innebandy men eftersom det kostar 500:- i adm.avgift att bara byta klubb så kan man ju tänkande sig att de 202:- en golfklubb betalar till sgf/senior … inte räcker långt.

Egon

Helt klart. Man kan/bör diffa GF beroende av veckodag och tid (dvs belastning på banan), av spelarens hemmaklubb, spelare utan hemmaklubb (P&P), …
På hemmaklubben brukar det tex vara P&P på 9-slingan.

Väl formulerat.

Viksjö, om du avser klubben i Järfälla kommun, har (enligt den info jag har) kö för tillfället. Ingen lång kö, men inte bara att betala in och börja som det var när jag var medlem (ca 5-6 år sedan).

När jag började med golf -99 så var det kö för medlemskap på hemmabanan. 18hål var satt till ett Max på 1000 fullbetalande medlemmar. Numera är vi runt 6-7 hundra och i teorin är det för lite vilket gör att medlemskapet kostar mer än vad det borde.

Jag håller med puttaren att om det finns underlag så ska gf begränsas till förmån för Max tillgänglighet för medlemmar. Eftersom jag jobbar i krokarna så vet jag att Halmstads övr. banor har lite hybris och försöker dra in gf på medlemmarnas bekostnad. Det… hade jag aldrig gått med på.

Egon

(Viksjö var inte taget ur tomma luften, min första hemmaklubb med 100+ rundor, ganska nära föräldrahemmet . Har spelat ett par ggr på 2000 talet, mest med bäste golfpolaren som tyvärr gått bort. Skulle gärna spela igen, nån som är medlem?)

Problemet med att bara erbjuda “dåliga” tider för greenfee-gäster från brevlåde-klubbar är ju att även dessa gäster helst vill spela på bra tider.

Inga problem. Det får de göra om de betalar vad det kostar, kanske tre ggr så mkt

1 gillning

Absolut. Men de kommer inte på de dåliga tiderna. Så tji pengar där.

Om man utgår från greenfee spelarens synvinkel tillkommer kostnader för spelet som förbises då fokus ser ut att vara hur mycket klubben caschar in.
Greenfee säg tur o retur med bil 8 mil x 30 kr/mil. Range.
Grenfee gästen kanske inte släpar med medhavda bananer,/mackor/termosar …inkomst till resturangen?

Så antingen ska brevlådegästerna få komma ut på prime time-tider utan att betala prime time-priser eller så spelar de inte alls?
Är inte lite av finessen med att vara brevlådemedlem att man då kan betala mera de få gånger man spelar?

Det sa jag inte, jag sa bara att den klubb som bara erbjuder greenfee-gäster spel på oattraktiva tider inte kommer att tjäna speciellt mycket pengar på greenfee.

Mäh, du menar väl inte att medlemmar käkar egen macka… Och klagar på priserna i klubbens restaurang… Kan jag aldrig tänka mig.

Det står dem fritt. Betala fett för premium starttid eller billigt för obekväm starttid. Det är ju själva grundtanken. Där skall givetvis inte finnas många premiumtider för GF.
Hela idén om att en påtaglig del av klubbens inkomster skall komma från GF är skev. Den behöver man komma bort från.

2 gillningar

Avundas verkligen inte folk som tar plats i en standard-klubbs styrelse. Och ska försöka hitta på olika sätt att få in inkomster till klubben, men ständigt ha trycket på sig att man minsann inte ska använda sig av den enda enkla metoden: Nämligen att folk som spelar ska betala för sig…

Har dessa styrelser provat att höja årsavgiften med 25 % och GF med priser anpassade till dag och tid?

Det finns ju en viktig sak som dikterar hur den här typen av “problem” skall hanteras: Vill medlemmarna/årsmötet ha billig avgift eller dyr(are) avgift, med därtill hörande effekter på tillgänglighet och kvalitet etc?
Om de vill ha billigt så får ju också just billigt.
Betala billigt och leverera premium bana etc är Kamikaze. Den styrelseplatsen tackar man inte ja till.

1 gillning

På de årsmöten jag varit på genom åren brukar “formeln” vara att de medlemmar som spelar överlägset mest skriker i högan sky när styrelsen föreslår en modest höjning av medlemsavgiften.

1 gillning

Hur ser den typiske brevlådeklubbmedlemmen ut ?

Min åsikt:

35-årig man med småbarn, nybliven husägare och en karriär i full fart, inte säker på att hinna lira någon golf men polarna vill säkert släpa med honom på några rundor.

Jobbet serien, klubbar som inte tar golfhäftet är bort sorterade. Förra året blev det färre banor som spelades på golfhäftet, istället uttnyttjades subventionerad företagsgolf på specifika banor för att fylla ut serien.
Få är intresserade att pynta full grenfee är en bra sammanfattning.

Nja, man måste väl ändå vara med i en klubb, ansluten till golfförbundet för att ditt hcp ska administreras i GIT mm?

Det är väl egentligen själva kärnan.
I exempelvis innebandy har du en licens för att spela och omfattas av försökringar mm, men man är oftast medlem i en klubb/förening som administrerar detta åt dig.
Vill man tävla krävs en licens som kostar x antal kronor.

En golfspelare, som inte vill vara medlem i en klubb, skulle ju kunna ha “licensen/grönakortet” direkt via förbundet. Det skulle innebära att man alltid betalar för sitt spel utan rabatter eller några förmåner, men klubben man besöker vet ändå att man har genomgått utbildning och har ett officiellt hcp.