En viss sanning borde det ligga i det jag skriver nedan men jag hittar inget på nätet.
1998 var det kö på min tilltänkta hemmabana. Antalet var satt till 1000/18 hål. Året efter byggdes banan ut till 27hål och då medgav det ytterligare 500 medlemmar.
Denna rek. verkar vara helt borta. Jag förstår varför i detta opportunistsamhälle vi upplevt sedan tidigt 00-tal.
En lite gubbig spåning är att allt det där med den gamla sosse-mentaliteten, mellanmjölken och/eller ”inte ska väl jag” inte är så j-a dumt att ha i ryggen även om vi väljer när vi bejakar den.
Ett konstaterande som är helt korrekt.
Har någon ifrågasatt det?
Frågan är väl mer om man ska få ”ta betalt” utan att kunna erbjuda det spel medlemmarna önskar?
Det kan ju inte gått någon förbi att medlemskravet är enda orsaken till att brevlådeklubbar existerar. Frågan är ju då vad kravet syftar till.
I min värld, som iofs grundar sig i det som gällde när golfen kom in i mitt liv, så handlar det om ett utbyte.
Det har brevlådeklubbarna svårt att leva upp till.
Obs. Jag har inget problem med om golfen i SE blir helt och hållet p&p och medlemsskap enbart ger det ett ”medlemskap” syftar till.
Kanske lite förutfattat av mig att bara skriva ”utbyte” utan att förklara vad det innebär i praktiken.
Man tar alltså med sig något till knytkalaset. Den som inte har något att erbjuda blir inte bjuden på fler tillställningar.
Återigen, det är det jag itutats är andemeningen med uppgörelsen. GF är alltså i grunden rabattared för medlemmar i en golfklubb.
Att det sen inte finns en GF för icke medlemmar är, i sak, konstigt. Det tillstås… och bör kanske inte dras upp som ett argument för dagens brevlådeprobkenatik.
Inget problem med den åsikten.
Det jag refererat till är en presenterad grundförutsättning och inte en egen åsikt.
Som det verkar nu har någon insett att kåtheten inom SGF med att värva medlemmar inte kan ta vilka vägar som helst. Om ”riktiga” banor/klubbar går under pga. att nån 9hålare på dekis erbjuder billigt medlemskap så kanske SGF måste agera.
Att sen SGF har lite Monopol-inställning är ett annat problem.
Varför krävs det medlemskap i en svensk klubb för att få spela?
Jfr med USA där det bara är att betala för att få tillbringa 6-7 timmar på golfbanan en lördag eller söndag…
Vad får vi som de inte får? Försäkring och ett hcp?
Det kan nog ske om man betänker att folk inte ser ett medlemskap som ett mervärde.
Klubbar idag som ligger runt 600-800 full betalande medlemmar går knappt runt. När brevlådeklubbar erbjuder medlemskap för en tusing och slänger in golfamore+ på köpet så blir payoff någonstans runt 15-20 ronder.
Kontentan blir att klubbar måste säkerställa kapital vilket ökar medlemsavgiften.
Vi som inte bor nära en finare bana med stort upptagningsområde tvingas lägga minst lika mycket för ”bonna” som för premium. Gör vi inte det så konkar klubben.
Tror du tänker fel. Bor man nära en bonnabana kommer man gilla bonnabanan. Och tänker som du på kostnad per gf.
Bor man i ex Sthlm så finns det få om några banor som ens kan motivera medlemskap. Det är långt, det tar tid, det är tullar, det är ett jobb att ta sig till banan. Banan är öppen några få månader per år.
Ni som bor på “landet” har en lyx där ni kan spela lite när ni vill, det har inte vi. Vi måste boka i flera veckor i förväg.
Lösningen är att åka till bra banor, hugga ett boende och spela det vi vill spela.
Men det skall vi inte få göra. Vi måste vara medlem nånstans, där vi inte kan spela, där banan är skit, där banan är öppen 3-4 månader per år, vi skall betala en massa pengar till denna golfbaneägaren för att…
Sen dit vi åker. Skall vi betala mera för att vi är från “stockholm”. Ni bönder skall spela gratis på våra bra banor. LoL
Jag orkar fan inte. Det är helt sjukt. Men kör på.