Det kanske är läge att starta ett alternativt golfförbund, arbetsnamn “LIVs svenska golfförbund”. Jag är säker på att det går att driva ett golfförbund bättre och billigare.
Har en kamrat boendes i USA, han spelar golf men är inte medlem i någon klubb. Det har inte varit något problem för honom att spela i Sverige och betala greenfee. Varför ska man göra skillnad på de som bor i landet och de som inte bor i landet ?
Vår svenska modell för golfklubbar är åt pipsvängen.
Det är ju inte en helt oväsentlig kostnad för småklubbarna att vara del av golfförbundet.
Tittar på vår klubbs utgifter för 2023
Golfförbundet: 146 000 kr
I år har avgifterna höjts rejält.
I dagsläget ligger siffran på 169 000kr och lär vid årsskiftet landa kring 200 000kr
Orimligt mycket.
Brevlådeklubbproblemet är mindre för oss än den höga kostnaden för att vara med i förbundet.
Vi har en handfull individer som är medlemmar i brevlådeklubbar och är boende i kommunen.
Vi kanske förlorar 10 000 på att dessa inte är medlemmar, de spelar en handfull rundor per år var med golfamore. Ur en krass ekonomisk synvinkel förlorar vi 150kr per runda de spelar + “förlusten” att de inte har valt att vara greenfee medlemmar (1200 kr)
Hur jag tänker är mer inriktat på att inte ställa situationer mot varandra.
Den bild du målar upp har blivit en självuppfylld profetia. Den är fullständigt korrekt men om du ist. funderade på hur den uppkommit så kanske du förstår orsak och verkan bättre.
För att ta det på ren svenska…
Du/Vi kanske ska spekulera mindre i vad en förestående förändring gör för nuläget och ist. fundera över hur nuläget uppstod. Det är ju ändå nuläget som är problematiskt.
Brevlådeklubbar rear ut möjligheten till golf med låg avgift. Det innebär att antalet medlemmar måste ökas för att de ska gå runt och där är spiralen igång. Det medverkar inte till fler speltillfällen (fler eller välmående banor/klubbar) vilket i praktiken gör golfen dyrare för alla.
Det är där vi är. Klubbar ökar medlemsavgifter och minskar på spelmöjligheter eftersom GF är en överlevnadsfaktor. Ju färre tider som är disponibla desto mindre blir medlemskapet värt för personen som då ger ett medlemstapp för klubben. Då behöver klubbarna öka priserna… och där snurrar den spiralen igång.
Så… när man tror att epitetet brevlådeklubbar är problemet så är man naiv. Möjligheten för alla klubbar att erbjuda obegränsat antal medlemmar tillträde till golf, är det. Det urvattnar produkten golf samtidigt som det gör den mer svåråtkomlig och dyrare.
Lose lose.
Jag fattar faktiskt inte helt golfspelares aversion mot att betala årsavgift på klubben. Tror man att det skulle finnas golfbanor av hyfsad, eller hög klass, om man plötsligt lät folk bli brevlådespelare rakt av i stället.
Tänker ingen på att klubben/banan behöver ha in kapital (läs årsavgifter) under vintern för att kunna få banan att gå runt.
Jag är övertygad om att det på mycket kort tid skulle gå för golfbanorna som för padelhallarna om man mer eller mindre lät folk börja betala för spelad runda i stället för att lägga en årsavgift.
För mig är det samma princip med innebandygubbarna, 700 per termin, oavsett om jag bara kan spela 2 fredagar av 3 under säsongen.
I badmintonklubben får jag dega 2500 per halvår och har då möjlighet att spela 4 timmar i veckan. I det fallet driver klubben också rackethallen och det skulle vara omöjligt utan medlems- och träningsavgifter. Att överleva på sålda speltimmar… Hehe glöm det.
Det handlar ju mest om pang för pengarna. Vilka man kallar “golfspelare” kan också diskuteras.
För de som spelar kanske 15-20 rundor på ett år är det väl ganska givet att GF-spel och brevlåda är en väl fungerande lösning när sådant erbjuds?
Där finns förståss en gräns, men nog kunde jag tänka mig att lägga upp…kanske…30-40 kkr/år om jag kunde spela mest hela året, banan är bra och det inte är så dj-la fullt i startschemat.
För det får man möjligen inte premium på alla fronter, men nog skulle det räcka ganska långt. Med 800 medlemmar så får man in sådär 30 mille i medlemsavgifter. Vad kostar det att driva en bana? Hur mkt är årsvgiften i Svartinge?
Säsongens längd verkar dock inte skilja nämnvärt. Även om det rent tekniskt går att spela i södra Sverige så är det ju inte särskilt njutbart.
Är själv besviken på att våra banor faktiskt stängde innan Ljusdal, nästan 30 mil norrut. Möjligen öppnar de några veckor tidigare men det är ju inte mycket det skiljer.