Brevlådeklubbar

På de årsmöten jag varit på genom åren brukar “formeln” vara att de medlemmar som spelar överlägset mest skriker i högan sky när styrelsen föreslår en modest höjning av medlemsavgiften.

1 gillning

Hur ser den typiske brevlådeklubbmedlemmen ut ?

Min åsikt:

35-årig man med småbarn, nybliven husägare och en karriär i full fart, inte säker på att hinna lira någon golf men polarna vill säkert släpa med honom på några rundor.

Jobbet serien, klubbar som inte tar golfhäftet är bort sorterade. Förra året blev det färre banor som spelades på golfhäftet, istället uttnyttjades subventionerad företagsgolf på specifika banor för att fylla ut serien.
Få är intresserade att pynta full grenfee är en bra sammanfattning.

Nja, man måste väl ändå vara med i en klubb, ansluten till golfförbundet för att ditt hcp ska administreras i GIT mm?

Det är väl egentligen själva kärnan.
I exempelvis innebandy har du en licens för att spela och omfattas av försökringar mm, men man är oftast medlem i en klubb/förening som administrerar detta åt dig.
Vill man tävla krävs en licens som kostar x antal kronor.

En golfspelare, som inte vill vara medlem i en klubb, skulle ju kunna ha “licensen/grönakortet” direkt via förbundet. Det skulle innebära att man alltid betalar för sitt spel utan rabatter eller några förmåner, men klubben man besöker vet ändå att man har genomgått utbildning och har ett officiellt hcp.

Olika bevekelsegrunder.
Behövs det ett handicap för att spela golf?
Tävla i sgf-sanktionerad tävling ja… men inte spela.

Som sagt… avgiften till sgf är 202:- via golfklubb. Borde den vara fri att betala in ”privat”?
Är den/borde den vara samma om man inte är med i en klubb?

Egon

Krasst inte nej, men nu är det ju många som kräver ett (visst) hcp, och för att påvisa det, hur gör man då, om man inte är ansluten till förbundet på något sätt.

Om man vill vara “klubbfri” borde väl förbundet kunna ha den tjänsten, och den behöver absolut inte vara nettobekostad.
Att en klubb betalar en administrativ avgift behöver ju inte vara på samma sätt som en enskild individ tänker jag.
Men själva förhållandet som det är idag att man MÅSTE vara med i en klubb för att administrera sitt hcp, tävla i SGF sankionerade tävllingar känns 70-tal. Men det är ju på detta sätt på många tävlingar inom många sporter. Wasaloppet är väl samma sak?

Du svävar iväg.
För att spela golf på P&P krävs inget medlemskap i sgf eller ett handicap. Thats it!

Om du sen vill spela på andra banor än p&p samt ev. vill tävla i sgf-sanktionerad tävling (läs, alla som spelas i regi/på sgf-ansluten golfklubb) så krävs en registrerad status/ett handicap.

Egon

Det är ju det jag skriver?

Du skrev att många kräver ett handicap… Jag skrev att det inte behövs för att spela golf.
Jag tyckte du låste dig till medlemsbanor som inte erbjuder p&p.

Egon

Ja många kräver ju hcp? De allra flesta skulle jag nog påstå. De som inte gör det är väl primärt P&P.

Hoppas på ett totalförbud mot brevlådeklubbar så man slipper spela golf i Sverige.

Det skulle ju vara skönt. Man kan ägna sig åt vettigare saker istället.

1 gillning

Kontrollerade de 9 banor som är belägna inom 10 mil från mitt hem.

7 av dessa tillåter spel utan att man har krav på handicap/grönt kort eller klubbtillhörighet.

Vissa restriktioner finns ibland, det kan vara en speciell slinga, högre greenfee eller begränsade tider man får spela.

1 gillning

Degen skall in, helt enkelt.

Vi har kommit långt ifrån den historiska parentes man såg när brevlådeklubbarna började slå igenom på allvar - minns ni att vissa “vanliga” klubbar gick samman i bisarra karteller och kom överens om att inte ta emot greenfeegäster från brevlådeklubban?

Bör ha varit på tidigt 00-tal och var självfallet ett samarbete som vittrade sönder väldigt snabbt.

Fast… GF är i grunden en överenskommelse banor emellan. Inte ett köp som vem som helst kan göra.

Egon

Nja, håller inte riktigt med.
Greenfee är en avgift för att få spela på en bana som gäst enligt de villkor klubben sätter upp.

Jag håller inte heller med … om vi ska dra det dit till vad det står och hur det hanteras idag.
Men… det krävs ett medlemskap i ett golfförbund (svenskt eller utländskt) för att få spela på svenska golfbanor (exkl. de som erbjuder p&p). Det fanns inga klubbar utan bana förr och utbytet var då 100%igt avs. möjligheten att spela på varandras banor.
Nu är det inte så och det kanske är en utopisk tanke att alla bör ta med sig något till ett knytkalas?
Det är, oavsett, så det har presenterats för mig gör snart 30 år sedan.

Egon

Intressant är att se hur SGF/Folksam ser på försäkringsfrågan vid golfspel.

Från SGFs hemsida:
"Medlem i en svensk golfklubb – som i sin tur är medlem i eller ansluten till Svenska Golfförbundet (SGF) – är ansvars- och olycksfallsförsäkrad i samband med golfspel. Ansvarsförsäkringen gäller i Europa. Utanför Europa (exklusive USA och Kanada) gäller individuell tilläggspremie. Olycksfallsförsäkringen gäller i hela världen samt på klubbens vår-och höststädning.
Även klubbens gäster som med tillstånd tränar, spelar eller vistas inom golfklubbens område är försäkrade oavsett om personen är medlem i en svensk golfklubb.

Svenska Golfförbundet betalar premien som ingår i klubbens årliga medlemsavgift till SGF."

Således betraktas även pay-and-play-golfare på samma sätt som “medlemsgolfare”.

1 gillning

En ren P&P bana lär inte vara ansluten till SGF.

Trots att man i första stycket skriver:
Medlem i en svensk golfklubb – som i sin tur är medlem i eller ansluten till Svenska Golfförbundet (SGF)

Senare skriver man: Även klubbens gäster som med tillstånd bla bla.

Alltså är det bara “tjuvspelare” som inte är medlemmar i en svensk SGF ansluten klubb som inte är försäkrade?