Jag tror inte primärt dom som har brevlådemedlemskap gör det för att utnyttja marginarlerna att tjäna 722kr på ett år (för den typen av spelare vet inte exakt hur mycket golf dom kommer spela ändå) utan dom är helt enkelt bara intresserade av att spela spelet golf 2-3 rundor om året med polarna på midsommar och två rundor på semestern sen räcker det.
Varför dom behöver vara medlemmar i en klubb och betala många tusen “i onödan” när dom är studenter t.ex är ju bara dumt. Då blir det en rikemanssport på riktigt. Det handlar bara om möjligheten att spela om man får lust för en runda helt enkelt. På den banan polarna spelar för dagen.
Att förbundet kräver dom att lägger X tusen till en klubb dom kaske inte ens besöker under året är inte snyggt och kommer göra att dom här personerna inte kommer spela någon golf över huvud taget och dessutom skapa irritation som gör att dom aldrig blir medlemmar någonstans alls.
Om jag hade bott i stockholm idag hade jag hellre varit brevlådemedlem och åkt runt och spelat med er på era hemmaklubbar. Ett medlemskap hade förmodligen varit bortkastade pengar.
Ursäkta, men jag blir irriterad när folk som uppenbarligen inte har läst mitt svar påstår att jag inte fattar… Jag har lagt fram otroligt tydligt hur jag resonerar.
Vilket medlemsskap man har ur ett ekonomiskt perspektiv är ju egentligen bara knutet till hur mkt man spelar. Är det inte en ekonomisk sak så kan man ta billigaste möjliga.
I mitt fall med kanske 35-40 rundor på hemmabanan så har det ju “lönat” sig med ett medlemsskap.
I mitt fall med ett prognosticerat stort antal rundor i mitt perspektiv, så handlar det även mkt om tillgängligheten, att kunna boka ganska många banor med bra fördelar mot ickemedlemmar.
Men igen, om det finns en klubb i min närhet som erbjuder ett motsvarande GF medlemsskap hade jag nog lika gärna nappat på det, men om ett sådant alternativ inte är aktuellt, varför då betala till en klubb som jag inte kommer att besöka ändå, om det nu finns alternativ.
Det dyker upp följdfrågor i mitt huvud till de som är emot brevlådeklubbar.
Varför är det ok med EXAKT samma upplägg på medlemsskap på en klubb med bana? Givetvis i förhållandet med en medlem som aldrig skulle besöka banan, dvs ett typ distansmedlemsskap.
Är det BARA en ekonomisk fråga, att klubbarna ev skulle förlora intäkter på brevlådeklubbarna? Isåfall borde de ju veta vad “förtjänsten” är för ett medlemsskap á 295 sek… Visst, har du 10000 medlemmar och tjänar lite per medlem så visst, men då måste klubbarna bli bättre att saluföra sitt brevlådemedlemsskap. Och då är vi tillbaka på fråga 1…
Eller är det en fråga om avundsjuka, att någon en gång i tiden kom på en lösning på ett problem, och nu kan tjäna lite pengar på idén och fortfarande hålla massa golfare igång så att säga.
Här är ju kruxet. Är det här resultatet av SGFs “lock” på antal medlemmar?
Jag kan inte se det. Jag kan bara se att den som vill lira bara några enstaka rundor får välja en annan leverantör av sitt golf-id än de mastodontverksamheter som finns idag.
Om det mot förmodan blir fullt hos alla klubbar som erbjuder ett gf-medlemskap lär efterfrågan göra att fler klubbar inför ett sådant.
Mycket skrik för lite ull – om man inte heter Tony Trigell eller Johan Mihkelson Ringqvist, och har kontakter/pengar för att få nyttiga idioter i media att hitta på trams.
Inget dåligt tips… Lika bra som att ställa sig och chippa lite när det blir segt på banan, det fick jag av en god vän, räddar den menatal statusen det också, ibland…
Skyldig. Jag erkänner att jag i just detta fall främst menade dig men du är långt ifrån ensam. Vi hade diskussionen i många år på vår klubb innan vi faktiskt blev en “golfamoreklubb”.
Min främsta poäng är nog ändå att jag tror inte brevlådeklubb och golfamore hänger ihop på det sättet att folk blir brevlådemedlemmar för att sedan spela GF billigt med golfamore. Jag tror de första är de som spelar väldigt få ronder. De andra är såna som jag, som spelar en hel del ronder och vill testa fler banor, alternativt “få råd” med 8-10 GF på semesterresan istället för 5-6.
Vibynäs säger att dom har en “fantastisk” produkt vilket
jag tycker är rena shitsnacket. banan har blivit sämre och sämre.
restaurangen är numera en högkostnadsbrasseri helt fristående.
Kallfors däremont har up their game med nyrenoverade greener.
Bor "tyvärr"6 min från vibynäs jobbar 4 min från så det är ju nära.
15 min till kallfors som är full jämt efter jobbet och på helgen…
Det blir väl ett problem, med 36 hål, hög beläggning och ett ganska dyrt alternativ?
Jag kan inte dra mig till minnes om jag tyckt att lunch känts dyrt?
på kallfors finns det fortfarande bra lunch för en golfare
Kallfors både 18 och 9a är fina bra banor att spela.
tyvärr hög beläggning på 18. Dock är det ofta smidigt att
gå två varv på 9an.