Brevlådeklubbar

Nu verkar förbundet ha tagit fram sitt slutliga förslag om maxtak för Golf-ID:

Happy Golfer fyller ett hål i golfsverige. Bra jobbat av dom och för jävligt att dom skall tvingas till konkurs för att dom gör något som folk vill ha.

2 gillningar

Jag fattar dock inte vad det är för “hål” du talar om? Massor av klubbar erbjuder ju greenfeemedlemskap. Om Happy Golfer är fullt kan man ju välja en annan sån? Vad är det jag missar?

Det kommer bli högre pris för kunder som inte är intresserade av att vara “medlemmar”.

1 gillning

Says who? Tillgång och efterfrågan förvisso, men med så många olika greenfeemedlemskap att välja på bör priset navigera mot något rimligt ändå.

Otroligt konstig marknadsekonomi att hindra någon från att vara bäst på det dom gör. Vi skall inte tvångsflytta medlemmarna på en gång? Ta ut avgiften på skatten kanske.

3 gillningar

Det är inte konstigare än att happy golfer m.fl har utnyttjat ett hål i systemet. Är man sen införstådd med att SGF är ett förbund som äger/styr detta system och vars uppgift är att agera med alla medlemsklubbars intresse i åtanke så…
Du kan säkert dra slutsatser av ovanstående och inse att det är happy golfers kollegor som inte gillar deras affärsmodell och inte ”bara” de styrande inom SGF.

Egon

Konkurrenter heter det.

”Konkurrent”, ”fiende” eller ”kollega”, ”vän”.
Det är en ren inställningsfråga och hur man väljer att se det säger en hel del.

Egon

Okej 1+1 är 1 för väldigt små ettor också…

Uppenbarligen finns det ett behov av att kunna spela golf utan att vara medlem i en klubb, då vill man begränsa man den möjligheten. Fäller inte golfförbundet krokben för sig själva ?

Uppenbarligen är fel ord… och tydligen så har du inte förstått.
Det är begränsning av antal tillgängliga medlemskap i en klubb som är ämnet. :roll_eyes:

Egon

Ronnys bil får inte sälja fler bilar i år för Bennys bil måste ju få sälja också.

1 gillning

Så är det och det påminner mig om en säljare som hellre sålde 2 för samma pris som 1. Hans tanke om prestation ”mättes” i antal sålda varor före profit för företaget.

Lite samma sak här. Om klubbar med reella utgifter för att erbjuda golfspel på en bana ska överleva, så kan man inte fortsätta att blunda för hur ”kryphålet” utnyttjas.

Egon

Uppenbarligen är det förbundet som inte förstått, de fokuserar på ett problem som egentligen inte finns och kommer med en lösning som troligen ger färre golfare och således mindre intäkter till klubbarna.

1 gillning

Varför skulle folk sluta spela golf bara för att ett annat organisationsnummer får deras 100-lappar?

För att det är konstigt att man skall behöva vara medlem i en klubb för att få spela golf.

De klubbar där brevlådemedlemmarna spelar sina rundor har inget medlemskap att erbjuda som passar brevlådemedlemmen. Detta är ett klubbproblem, inte ett förbundsproblem. Spelar jag fem rundor per år, en på Bro Hof, en på Ullna, tre stycken på slumpmässig resort, var skall jag bli medlem ?

Jag är tvungen att vara med i en klubb trots att jag inte vill, då väljer jag den billigaste. Någon slags gräns finns för vad jag är redo att betala för att sedan kunna betala för varje runda jag spelar. Var går gränsen, kanske vid en tusenlapp, det får man väl fråga de som är medlemmar i Happy Golfer. Vilken skillnad gör det för förbundet om en golfare är “brevlådemedlem” i Happygolfer för 595 kr per år eller greenfeemedlem i Arvidsjaur för 850 kr ?

Varför skall Arvidsjaur få pengar från en spelare som bara vill spela i Stockholmsområdet ?

Det är ju inga problem för en golfare från ett annat land att spela en runda på en svensk bana utan golf-id, varför skall en svensk golfare utan golf-id att vara tvungen att vara medlem i en svensk klubb. Är ju någon form av monopolsystem förbundet försökt att skaffa sig. Då slutar jag hellre om jag skall bli “tvångansluten” till någon klubb bara för att få ett golf-id. Rimligen bör förbundet själva erbjuda brevlådemöjlighet för en rimlig administrationskostnad, alternativt byta ut golfid mot personnummer i GIT, det bör bli billigare.

Jag har aldrig någonsin vid greenfeespel utomlands varit tvungen att visa något slags bevis på att jag är med i en klubb. Varför skall vi i Sverige vara så inskränkta?

Finns det någon klubb som upplever problem med att det finns brevlådeklubbar ? Om någon klubb har problem med tappade medlemmar innebär ju det att de inte har ett marknadsmässigt erbjudande, detta är ett klubbproblem inte ett förbundsproblem.

Ett Sverigeglobalt problem kan vara att det i vissa delar av landet är för få banor för antalet golfare. Detta är ju ett marknadsproblem, inte ett förbundsproblem. I dessa områden är det nog för låga avgifter.

4 gillningar

Spot on.

Expressen hakar på:

Ursäkta en yngling. Men klubbarna ÄR förbundet. Medlemmarna ÄR klubbarna.

Gillar man inte det förbundet gör. Aktivera er. Se till att en ny förbundsstyrelse väljs.

Kolla hur medlemmar och klubbar inom fotbollen nu jobbar hårt för att få fram en ny förbundsbas o avsätta Reinfeldt.

2 gillningar