Brevlådeklubbar

På papperet stämmer det. I praktiken känns det annorlunda.

Så jävla bra så den förtjänar ett par :beer::beers::beer: till.

1 gillning

Du kan ju tycka vad du vill och gömma dig bakom att det är förbundet du anklagar. Du förstår tydligen inte bättre.
Klubbarna är förbundet och det är dom som vill det här.

Du kan läsa mer i nedanstående länk och gå då även in på prepositionen för att se vad, hur och varför förslaget lagts fram.
https://golf.se/om-golfsverige/svenska-golfforbundet/maxtak-for-golfid/

Egon

Det här är ju en helt annan diskussion än den jag försökt föra.

Det måste stå klubbarna fritt att välja vilka som ska få spela på deras banor. Och mig veterligen finns inget påbud från förbundet som säger just att man måste vara medlem i en klubb för att få spela golf.

Den diskussion jag vill föra är hur det kan vara katastrof för golfen, och nästan hela världen att döma av hysterin, att inte Happy Golfer (eller Ekholmsnäs eller nån annan) kan suga åt sig en massa kosing som i stället kunde gå till “vanliga” golfklubbar som erbjuder samma sak - ett golf-ID.

Notera vem det är som skriker högst i den här soppan. Vederbörande är en klassisk “vet bäst”-herre som själv kommit på alla bra idéer (de kan ju inte vara bra om han inte redan kommit på dem). I den kanal skriket pågått mest finns gissningsvis också en kommersiell aspekt på vilken sida man ska propagera för.

2 gillningar

Man kan inte tvinga folk att betala mer än de är villiga att betala. Om en klubb/bana inte bär sig så är det bara att lägga ner…

1 gillning

Du går väldigt långt utanför sakfrågan.
Om du gör det för att fiska poäng är svårt att avgöra.

Jag hoppas du egentligen begriper att man inte kan ta upp, ifrågasätta och bygga ett argument på enskilda saker mitt i en kedja!?
Jag svarar enbart för att du ska inse att det är det du gör.

Alla länder i golfvärlden äger sin golf. Golf-id och handicap är inget som SGF hittat på utan detta har ålagts dem att sköta såsom det även ålagts det danska, spanska och polska etc. förbunden.

Att du inte vill vara en registrerad och verifierad person för att få spela golf överallt… har alltså inget med ämnet att göra. Sluta Trumpeta!

Egon

Det här är en helt separat diskussion. Jag förstår att du hugger på Berra’s resonemang men det har inget att göra med försäljningen av golf-id.

Om du inte har förstått det så säljer din granne biljetter till din fest och stoppar pengarna i egen ficka. Det spelar ingen roll att du har en fix summa/kuvert för den täcker ju bara maten. Nån biljett kan han få sälja … men inte alla.

Egon

Liknelsen är inte så dum men det man skulle kunna ta med i ekvationen är att det faktiskt är du själv som sätter priset på de biljetter som grannen säljer.

Om där växer upp brevlådor som med sin affärsmodell utmanar existerande modeller, så kan man ju faktiskt överväga att differentiera de avgifter man tar ut, GF alltså, så att affärsmodellen med klubb+medlemmar funkar.

Det liknar i så fall det upplägg som en del Municipal/Public course i US har eller hur Resortbanor differentierar GF.

Med andra ord: Det är för billig GF för de spelare som inte är med och finansierar banan (EDIT: efterföljande text tillagd i efterhad) eller i övrigt upplåter en anläggning för en sorts sammantaget och ömsesidigt plus.

Eller hur?

1 gillning

Nej egentligen inte. Reagerade mest på det som stod i artikeln att golf i Sverige är för billigt.

Din liknelse stämmer inte. Höj greenfeen då. Det är den som är den verkliga biljetten.

1 gillning

Grundproblemet förbundet framför är att vissa klubbar har för många medlemmar.

Är det ett problem, i så fall för vem?

1 gillning

Är det inte tidens anda, yngre vill inte engagera sig i en klubb, de vill ha aktiviteter att göra med sina kompisar ?

Man kan se detta även i andra sammanhang, det är otroligt svårt för föreningar med den gamla tidens tänk att huvuddelen i idrottsverksamheten skall vara baserad på ideell verksamhet.

En pingisförening där jag tidigare var aktiv ledare har just nu 118 aktiva barn och 69 i kö. Brist på ledare och lokaler. Trots efterlysning bland föräldrar är det hopplöst att hitta någon som vill hjälpa till. Huvudtränaren har länge försökt hoppa av då han inte har tid och ork, han får en viss betalning. Detta är hans sista år. Stor risk att klubbens verksamhet får skära ned radikalt.
Bordtennisförbundet borde införa bordtennis-id och begränsa klubben till att ha max 80 medlemmar.

Jag spelar bowling 2-3 gånger per år. Jag betalar den avgift som det råkar vara, har inte koll på vad det kostar, men det är väl en 500-600 kr för en bana två timmar. Skulle det komma något påbud att man måste vara med i en klubb så skulle det inte bli mer bowlande.

Det som bland annat saknas i förbundets s.k. undersökningar är medlemmarna i brevlådeklubbarnas åsikt.

Intervjua 100 stycken.

Fråga:

• Varför de inte är med i en “vanlig” klubb ?
  • Hur mycket de spelar ?
  • Vad avgör var de spelar ?
  • Vad skulle de göra om deras brevlådeklubb inte fanns som alternativ ?

Lite indikationer finns i förbundsmaterialet.

"De direkt berörda golfspelarna har en mycket varierad spelfrekvens. Genomsnittligt spelar
de färre greenfeeronder än medlemmarna i övriga klubbar. Statistiken visar också att de i
hög grad har förlagt gästspelet till ett antal större golfanläggningar i de tre storstäderna"

Med golf-id restriktionerna kommer storstadsklubbarna att få många nya medlemmar ?

-Troligen inte, de flesta vill inte ha fler medlemmar, de kommer inte att erbjuda greenfeemedlemskap till rimligt pris som tilltalar brevlådemedlemmen.

Kommer det att byggas nya banor tack vare att golf-id restriktionerna införs ?

• Högst sannolikt, nej.

Förbundet kommer med andra ord att införa något som inte har mycket positiva effekter mer än att en del landsortsklubbar får några handfulla nya medlemmar.

Vid förra golfboomen runt sekelskiftet fanns också brevlådeklubbar. Björkliden och Grönhögen var väl störst.

Men dom var inte i närheten av den anomali som ju Happy Golfer trots allt är.

Jag tycker det är fullt rimligt med begränsningar av antal medlemmar.

Tycker man inte det borde man mena att en golfklubb öht inte ens skulle behöva ha en bana.

Kul att du fattar.

Jag vill inte betala för landslagets golfsatsning osv. Problemet är att golf är en snobbsport som både vill vara en hobby och en idrott samtidigt. Kanske skall vi dela på de två begreppen mera och ha en “seriös” sida av golfen som håller till i prons lokaler och en hobbysida för resten.

Vet inte om jag betalar något till innebandyförbundet om jag hyr lokal en timme som @berra va inne på men hoppas inte det.

Berra fattar. Han är ändå styrelseledamot men är så pass smart att han kan hålla två tankar i huvudet samtidigt.

1. Seperera golfförbundet från begreppet “alla golfare”
  2. All tävlingsverskamhet som går via golfförbundet finansieras antingen av en tävlingsavgift, eller en licens man kan lösa per år om man är intresserad. Även amatörer.
  3. Golfförbundet/GIT håller i tjänst för att beräkna sitt handikapp om man vill, en del av din årsavgift går till det. Rimligtvis 100kr eller reklamfinansierad.

Det här att förbundet/GIT skall vara allsmäktigt och kosta dom enorma pengar det gör idag är bara löjligt och det är det som gör att vi ens har den här diskussionen. Brevlådeklubbar fyller en funktion som inte ens hade behövts om det var bättre utformat.

1 gillning

Word. Fn vad det sprätts pengar av ett gäng sprättar.

Enda gången det varit ok att bli tvångsmedlem i en förening är när man varit på någon mer eller mindre öppen fest och man fick ett medlemsskap på inträdet så man kunde köpa öl billigt på insidan sen :smiley:

1 gillning

Söderbiljarden i Stockholm var så en gång i tiden.

Om du hyr en lokal innebandytimme går hyran med all säkerhet till kommunen.

Och den gör förmodligen en jävla massa som du inte vill vara en del av.

Men seriöst. Varför ska dom ens behöva ha bana?

Du och/eller jag kan väl bygga ett hål på min tomt på landet och starta Nyhammars GK. 200 spänn för medlemskap.

I många år var man tvungen att lösa medlemskap i Vansbro AIK för att få simma Vansbrosimningen, om man inte var med i nån annan förening som hade simsektion.

Som vi sagt tidigare har Korpen krav på medlemskap.

Jag kan fatta kritik mot GIT och tycker verkligen inte att förbundet bara gör bra saker. Men tycker igen att det bästa är att rösta in nytt folk om man är för missnöjd.

Håller med dig helt.

Varje golfplätt i sverige har bara som uppgift att ta betalt för besöket/spelet. Att ge pengar till något förbund man ändå inte vill va en del av är helt meningslöst.

Så, då va det uträtt.

1 gillning

Man kan vidga perspektivet, en golfklubb är en idrottsförening. Riksidrottsförbundets åsikt är att det bara är föreningens styrelse som kan neka någon att bli medlem.

Kan då ett förbund gå in och begränsa hur många medlemmar en förening får ha ?
Knappast, det går nog att utesluta ett sådant förbund från riksidrottsförbundet om man jobbar på med det juridiska.

Golfförbundets förslag är att gå runt detta genom att begränsa antalet golf-id en förening får utfärda. Fult är bara förnamnet.

Men det är väl fritt fram att pröva det för exempelvis Happy Golfer eller nån annan stor “brevlådeklubb”.