Golfamore-diskussion

Fick nyss reklam om att andra lite sent hoppar på brevlåde-trenden. Denna gången var det 875:- för golfamore+ och golf-id.

Kompisen lär försöka med det… tror han spelade 7 rundor förra året.
Dessa 7 får han nu betala ca. 3000:- totalt för. Dvs. Medlemskap, golfamore+, 7*halv gf.

Med mina enkla kalkyler kan han spela 19 ronder på sin gamla hemmabana utan att nå upp till kostnaden för sitt tid. fullvärdiga medlemskap.

Egon

Det gäller bara att hitta 7 banor att spela på. För mig skulle det vara möjligt att hitta sju banor inom 10 mil. För andra inte.

Edit: Och jag har bara ett par jag kan spela på helgen. Resten måste jag spela på helgfri vardag, när jag normalt jobbar.

Nej, med golfamore i +varianten är det meningen att man får spela obegränsat antal ronder på en och samma bana (om man vill).
Ergo… byt ut ditt fulla medlemskap mot ett dylikt erbjudande om 875:- och du har halva priset på GF varje gång du spelar din gamla hemmabana.

Egon

1 gillning

Fast det är väldigt få banor som ger möjlighet till spel mer än en gång.

2 gillningar

Ett litet aber…

“Med Golfamore PLUS får du tillgång till exklusiva sista-minuten-tider som du enkelt hittar via Golfamore PLUS webbsystem. För att utnyttja rabatten bokar du speltid som vanligt och visar upp ditt golfamorekort när du kommer till banan.”

Och att just den banan du vill spela på är med i Golfamore systemet.
Här uppe i norr är det bara mindre bonnabanor som är med - inga "storstads"banor.

Jo, fast jag antar ju att man kollar upp den detaljen innan man köper Golfamore+

1 gillning

I Östergötland är tio banor möjliga att spela med golfamore. Enbart 3 på helger. Lite osäker men jag tror att ingen av dem erbjuder möjlighet att spela mer än en gång.

Garanterat!! Men det är inte bara att köpa ett brevlådemedlemskap någonstans och sedan spela till halva priset hur som helst med golfamore som vissa verkar tro.

1 gillning

Jag är ledsen, men eftersom jag fortfarande inte fattar matematiken, trots att jag var tydlig med att jag såg två scenarion.

Vad betalade din kompis för medlemskapet på banan?

Jag tolkar det som att det är 3000 sek han betalar för brevlåda + golfamore, baserat på 7 rundors spel på någon bana förra året?

Hur får du fram de två kostnaderna som ger en faktor på 19 (som är “runt 20”) som du nämnde tidigare?
Jag har en aning om hur, men det innefattar isåfall scenarion som inte är verklighetsanknutna då vi pratar om 7 spelade rundor på olika banor, inte 19 på samma.

Mitt resonemang blir:

1. Han kanske inte vill/kan lägga mer än 3000 sek/år på sitt golfande
  2. Han kanske inte ens vill/kan spela mer än 7 rundor

Hoppla, här dyker det upp information som jag inte hade en aning om, då kan du ta det tidigare inlägget med en liten nypa salt.
Det finns alltså ett golfamore med den dealen?
jag läser:

Lägg till Golfamore PLUS

Få tillgång till över 1.000.000 extra starttider med PLUS. Golfamore PLUS är en tilläggstjänst där du för endast 200.- får möjligheten att besöka utvalda banor i Golfamore igen och spela till halv green fee på deras PLUS-tider. För att se aktuella banor med PLUS-tider…

och då kan du ev spela ytterligare gånger på dessa speciella tider. Vilket kan funka om man är flexibel förstås.

Golfamore har ju i de allra flesta fallen lite begränsningar på när du kan spela, typ helgfria vardagar, som verkar vara det vanligaste.

rätta mig gärna om jag har fel.

Jodå, Vadstena och vreta kloster verkar vara med.
Vadstena alla dagar, vreta helgfria vardagar.

Golfamore plus betyder bara spel på s.k plustider. Många golfamore banor har inga plustider alls, framför allt de som är något bättre. Där får man spela en gång per säsong. Några banor lägger ut plustider som brukar vara off-season eller off-hours.

Tönnersjö är undantaget där man 2024 hade plustider hela tiden. Det nya är deras greenfee medlemskap inkl golfamore plus men det finns inget som garanterar att de har samma villkor för plustider under 2025.

Jag har haft golfamore plus i säkert 7 år och använt plus typ 3 ggr, inte ofta alltså. Plus grejen brukar hänga med i golfamores kampanjer men är inte värt något för just mig. För att hitta 20 plustider som är värda något får man leta och vara väldigt flexibel.

… och för att hitta just plustider måste man leta på just plustider på golfamores hemsida. Det är inte banornas vanliga villkor med vardag/helg etc

Om det funnits plustider på Vreta har jag förstås inte sett det (eftersom det är där jag är medlem och normalt spelar 25-50 ronder per år). Vadstena skulle jag kunnat se eftersom det är en av de banor jag brukar spela några gånger per år. En gång med golfamore…

Lite som Perra10 skriver: Jag har också haft plus i många år och ändå bara lyckats använda det en handfull gånger.

Vem ”verkar tro”?
Nåja, du får ett halvt rätt :wink:, men bara det eftersom plus i praktiken har fungerat så att man spelar obegränsat på banor där frågan kommit upp.
Nu är det iofs glesbygdsbanor el. vad man nu ska kalla dem. Banor som har maxat ut runt 6-7hundra medlemmar och skriker efter gf, spons och som frivilligt tar alla resetävlingar samt SGF sanktionerade junis-tävlingar, seriespel etc. de kan få.

Egon

Enda problemet är att vreta kloster orkar man bara spela en gång per år :wink:

Vadstena däremot gillar jag.

Ser att SM klubblag herrar går på Vreta Kloster 15-19 juli. Min klubb har klivit upp i år det kanske blir ett besök :blush:
Nära Cloettabutiken också, det är avgjort, så får det bli!

Liten humoristisk vinkling, första gången jag stötte på golfamore var när jag surfade omkring på internet. Jag läste ordet som golf-amore och hade tankegången att det säkert var en datingapp och surfade vidare, inget för mig tänkte jag.

2 gillningar

Trevligt!!

Två “måsten”: Nejdå, det är inga måsten men jag vill verkligen rekommendera: Banan bör spelas (minst) en gång innan man ska tävla. Det är inte helt blinda utslag men man ser tydligare var man bör försöka placera bollen (vilket jag fortfarande försöker med efter dryga tio år), eller åtminstone undvika att placera bollen.

Måste nummer två är vår restaurang som är minst sagt fantastisk! Vällagad mat, ofta lokala råvaror.

Jag ser att du precis kompletterat ditt inlägg. Jodå, Cloettabutiken ligger bra till. Göta Kanal också. Nära Berg och ett fantastiskt slussystem.