It isn’t? Vad är det då? Golfa-more? F-ng bullsh*t!
Både och är ju lite fyndigt.
Jag har föreslagit singeltider på vår golfklubb. Fått ungefär samma utseende på dem jag pratat med som om jag sagt Golf Amore…
Min tanke är inte golf-tinder utan för alla “blyga” ensamspelare som inte vågar boka in sig i en halvfull boll. Om någon tid är reserverad för blyga/osäkra personer utan spelsällskap (som inte vågar boka in sig i en tvåboll eller treboll) skulle kanske dessa våga sig på att boka och på det sättet slippa känna sig som femte hjulet.
Varje måndagskväll under sommaren har vi på vår ena bana att man dyker upp på första tee kl 17. 30 och så delas man in i bollar och spelar nio hål(eller fler on man hinner). Brukar bli 3-4bollar. Ingen föranmälan eller något sånt.
Även om man hellre vill lira själv så säger man ju typ “fan va skoj, då får vi se på riktig golf” eller liknande när någon bokat in sig i sin boll. Orka gå omkring o va bitterfitta. Då får jag väl betala för hela starttiden…
Vi som är vana golfare (och vet hur illa vi spelar när vi inte har bästa dagen) har inga problem med att göra bort oss inför okända. Det är de som är nya och speciellt de som både är nya golfare och blyga.
Jag har två kompisar som är superenkla att få med ut på banan om jag hör av mig. Men de skulle aldrig någonsin få för sig att boka in sig i någon annans boll… Båda är sociala men troligen helt livrädda att “störa” proffsgolfarna…
Jag tänkte undvika att skräpa ner tråden om brevlådeklubbar…
En vanlig(?) åsikt verkar vara att Golfamore är ett gissel. Är de egentligen det? Finns det någon, på en golfklubb, som sitter inne med någon sorts koll?
På samma sätt som Golfamore borde “förbjudas” är det väl samma sak för hotels.com, booking.com, trivago.com och vad de nu heter. De borde kanske i så fall också “förbjudas” eftersom de ger billigare boende. Jag vet att våra övernattningsstugor på golfklubben ofta stod tomma tills klubben anlitade en av ovanstående. Nu är stugorna nästan alltid fulla.
Finns det en uppsida för klubben som har samarbete med Golfamore eller kommer dess representanter med pistolen mot tinningen (bildligt talat) och ger dem ett erbjudande de inte kan motstå?
Jag har ju själv kört med kortet säkert i tio år. Jag betalar halv greenfee. Utöver det blir det bollar på rangen, lunch, någon kaffe/bulle eller korv efter nio. Tilläggas ska också att numer är halv GF alltid halv maximal GF så det kanske rör sig om 25-35% rabatt. Oftast bara ett varv, även om man har plus-tillägget.
När det gäller Golfamore i Spanien känns det som att man på klubbarna lagt in priser som är dubbelt mot vad många betalar. 50% rabatt på maximal GF ger alltså ingenting där. Det finns andra alternativ som är lika billiga, ibland till och med ordinarie GF vid aktuell tidpunkt…
Golfamore är givetvis en sak som klubbarna själva, individuellt eller tillsammans i ett område, bör besluta om.
Det finns 2 up-side för klubben.
De tjänar pengar på att sälja kortet och de blir en attraktivare destination för golfspel.
Därmed sagt… inga sålda kort och vanligtvis fullt på GF-fronten utan behov av rabatterat pris, no up-side.
Egon
Det är förstås klart att har man redan tvärfullt på sin bana med fullprisgäster behöver man ju ingen extra hjälp.
Det vore intressant om någon kollat före och efter hur det påverkade utan respektive med kort. Eller tvärtom, ifall någon lämnat Golfamore.
Såvitt jag vet så är det frivilligt att ansluta sig.
Om man ansluter sig så gör man det tillgängligt för de med kortet att besöka banan och till en rabatterad kostnad spela.
Det finns premisser under vilka golfamorespelare kan boka, och jag utgår från att man gjort den ekonomiska analysen INNAN man ansluter sin bana.
Intäkt sålda kort vs tapp i kostnad för GF och om antal besök verkligen ökar.
Jag förstår inte vad man gnäller på/om.
Om utfallet inte blev som man tänkt sig eller varför?
Det är samma sak för mig. Fast jag är nyfiken på ifall någon någon på en klubb har insyn i hur det påverkat klubben.
Att ha en känsla är inte samma sak som att ha analyserat/räknat. Alla klubbar har förstås inte exakt samma svar efter att ha räknat men om de flesta klubbarna är positiva, då borde väl diskussionen inte ens behöva uppstå?
Nä, man ska inte ta beslut baserade på känslor i tron om att det är fakta.
Analysera, ta beslut och OM det inte blev som man tänkt sig, våga vara självkritisk. “fan här tog jag fel beslut” och äg det.
Möjligen OT.
Vi har länge haft det bra med tider på vår klubb. Boka dan innan typ. Numera får man planera åtm. helgens spel några dagar i förväg.
Jag har alltid sagt att en ledig tid är värd noll kronor. Om den reas ut, fine. Om det blir fullt pga. reade tider, not fine.
Det bästa är om klubben går runt hyggligt utan en massa gf. Dessa gäster är iofs alltid välkomna men får man välja, helst i begränsad omfattning.
Jag har tidigare skrivit om en pensionär (+gubbe) jag känner som är medlem på en bana i Halmstad. De överväger att byta klubb för de kommer inte ut i den omfattning de vill. De får, som fullbetalande medlemmar, bara ha 3 tider bokade. Helgerna brukar vara nästintill fullbokade 2v i förväg.
Egon
Haverdal? Brukade vara fantastisk tillgänglighet förr. Utom i juli då alla smålänningar med sommarhus var där. Sedan pensionerade de sig och flyttade ned permanent. Nu är det svårt att få tider alla dagar i veckan året om.

De får, som fullbetalande medlemmar, bara ha 3 tider bokade. Helgerna brukar vara nästintill fullbokade 2v i förväg.
Som här. Här beror det på alldeles för många medlemmar för de 27 hål vi har. Om klubben mår bra ekonomiskt? Det tror jag nog. Om man kan boka helgspel dagen innan? Rofl.

bollar på rangen, lunch, någon kaffe/bulle eller korv efter nio.
Ja den där “billiga” Golfamore rundan brukar i slutänden ticka på.
Check på Golfamore banor av intresse i min “närhet”
ger mer kostnader för transporter vs “klubben”.
Gissar 1-4 Golfamore rundor per år hamnar jag som oftast på.
Då är det spelaren “Egon” som gnäller antar jag?
Vad tycker banägaren “Egon”?
Hur ser ekonomin ut?
Men jag håller med dig fullständigt, en tom tid är en dålig affär, krasst är alla pengar in av värde, men gränsdragningen är svårigheten som jag ser det.
Eller svårt och svårt, det svåra är väl att våga ta beslutet om vilka restriktioner man vill och kan ha gällande golfamore och ändå vara attraktiva som anläggning.
Och som skrivits tidigare, det är sällan att det slutar med GF, det blir bollar på rangen, fika, kanske lunch, ja du fattar.
Gäller det även sen eftermiddag typ kl 16 en lördag?
Återkommer till sommaren