Som jag skrev… ”jag har alltid”.
Numera är det svårare att få starttid i närtid och även om spelaren Egon tänker att ”det är ju trist” så inser banägaren Egon att ”det här är ju bra”.
Ett optimalt läge är ju där man var för 20-25 år sedan. Ca. 1200 medlemmar där ca. 1000 betalade fullt medlemskap. Jag tror absolut inte att det når dit igen men ju fler som betalar mer, desto bättre blir det.
GF-hysterin i styrelsen gynnar finishen på banan men om det går så långt att medlemmarna ska ”pushas” åt sidan så går det snabbt bakåt igen.
Hela Golfamore-grejen är lite konstig.
Jag fattar såklart att de som bara spelar GF eller spelar mycket GF vill skära i kostnaden per runda. Så långt inget konstigt. Men om man spelar GF ett fåtal rundor per år vill man då inte hellre ha banor man vill spela som ett viktigare kriterium än banor som är billiga(re) att spela.
Givet allt annat lika så är pris givetvis avgörande men hur ofta är det så?
Lite OT, men ändå.
Jag sitter på 40års samlad kunskap inom företagsamhet. När en nybakad säljare inte förstår att svaret på frågan ”vad kostar det” börjar med ett listpris och sedan ”men du får den för…” så undrar man lite.
Det är ju så enkelt… ren psykologi.
Om jag vore förestående en golfklubb utan tanke på golfamore så skulle jag ha ett listpris på GF och sedan erbjuda rabatt. Folk är dumma … dvs. vi är alla lite dumma till mans om vi inte får/vill/hinner tänka efter.
Jag kan ju bara svara för mig själv: Det behöver inte alls finnas någon motsättning i att spela “banor som man vill spela” mot “banor som är billigare att spela”.
Exempel: Jag vill åka en vecka (lö-sö) till Skåne. 8 dagar, kanske 5-6 golfrundor. Då tittar jag om någon av de 27 banor i Skåne som finns i Golfamores utbud är intressanta. 10-20 kanske man direkt väljer bort av olika orsaker men det är fortfarande flera kvar.
Då kanske någon bana man gärna vill spela inte är med i Golfamore. Då får man spela den utan rabatt. Möjligen tittar jag på ifall den banan har samarbete med något hotell som vi ändå ska bo på.
Skulle jag någon gång vilja spela Old Course på St Andrews så får jag nog acceptera att det inte blir via Golfamore. Det ena utesluter inte det andra.
Javisst. Man betalar inte mer än man behöver. Det gör inte jag heller. Plånboken har såklart en gräns den också. Men den är mer takpris än billigt-är-bra.
Jag har nog också principen med ett takpris. Samtidigt kommer jag inte betala fullpris, oavsett vara, bara för att det är under takpris om samma, eller likvärdigt, alternativ finns till ett lägre pris. Jag köper inte en dålig vara bara för att priset är lägre.
Precis så, få köper något dåligt bara för att det är billigt.
Några banor som är tillräckligt bra i min bok som jag spelat på GA är Skaftö, Forsbacka, Ringenäs och Laholm. Dessa verkar ha slutat med GA.
Vi brukar spela några GA på resa/turne. Eslöv och Degegerga/Widtsköfle, ibland Kävlinge. Och alltid Tönnersjö (av personliga skäl) och den banan har lyfts sig rejält.
Att spela något annat i sitt närområde som en liten utflykt är alltid trevligt. Sigtuna, Ängsö, Orresta och kanske Västerås. Men jag kan nog erkänna att hade dessa inte varit GA hade vi inte åkt dit.
Vidare, var får jag enkla(re) intäkter?
Samarbeten med grannklubbarna/distriktet. Det är väl deras golfare som troligast besöker en annan bana.
Om 5 klubbar med 800 medlemmar har ett fungerande samarbete, då kanske man tom lockar till sig fullbetalande medlemmar. med bra villkor, Win-win.