Tror att de flesta klubbar som har koll på bidrag etc. redan har laddplatser.
Oavsett vad jag tycker om lagen så har jag mer agg mot att 8-10 platser av en ofta full parkering ska vigas för miljöbilar. Det behöver dock vara rätt skyltat för att det ska gälla.
Det kan också vara bra att veta att alla med laddmöjlighet (elbil/laddhybrid) enl. lag får parkera på dessa utan att aktivt ladda bilen. Undantag kan göras och det beslutas inte av parkerings-bolag/ägare utan kommunen.
Brukar iofs stå “elbilar med pågående laddning”. Krävs ju riktiga idioter för att ställa sig på en laddplats utan att ladda. De allra flesta sköter sig.
Jag tycker inte hybrider ska få ladda och jag tycker att man ska ta de sämsta platserna till laddstolpar. Inte de bästa. Dels för att undvika irritation från andra men även för att vara de som verkligen behöver ladda laddar.
Jag tycker lite annorlunda här. Jag har ingen möjlighet (än) att ladda bil hemma. En helelbil är därför ett lite sämre alternativ för mig. En hybrid skulle jag kunna ladda halva året medan jag spelar golf. De laddanläggningar jag sett på golfklubbar är ju inga snabbladdare.
Just denna gång blir det dock en bensinbil (mildhybrid). Jag fick inte till ekonomin för en hybrid.
Att få längsta promenaden är ju inget problem, varken för elbilister eller andra. Det blir ju en mil runt banan…
Laddhybrid är en fin tanke men det kräver en situation där man främst nyttjar eldrift för att det ska bli ekonomiskt försvarbart.
Jag hade ett snitt på 2000:-/månad fossildrift med en laddhybrid. Hypotetiskt hade en ren fossilbil i samma klass landat på 2800:-/månad.
”Mildhybrid” är ett så löjligt ord att jag nästan inte vill kommentera.
Enl. de jag vet har en så blir det ofta jämförelser som haltar enormt. Tekniken i sig är det inget fel på, siffrorna däremot…
Jag menar att de allra allra flesta har vanligt hyfs och är hänsynstagande mot andra som bättre behöver laddplatsen. Helt oavsett vad som står i lagboken.
Det finns mycket man kan göra som är lagligt men som folk ändå inte gör eftersom det är socialt illa sett.
Volkswagens nya laddhybrid klarar 13 mil på ren el enligt WLTP vilket åtminstone bör ge 5+ mil vintertid.
Kan man ladda hemma samt bor och jobbar i en stadsregion bör den absoluta majoriteten av resor kunna ske på ren el med bra ekonomi.
Det är först nu med den typen av räckvidd som jag känner att laddhybriden börjar finna sin plats.
Enl. vad jag kan läsa ut iaf.
(Jag visste via egen erfarenhet men googlade för säkerhets skull).
Sen är det en svensk lag, som kommunerna har ansvar för dvs. även för privata aktörer inom kommunen.
Är helt med på det, därav ”en fin tanke”.
Kompisen kör max 1-2 mil enkel väg arbetsveckor och han tankar bensin väääldigt sällan. Det blir nån längre resa då och då… och den extra dl den drar då är försumligt i totalen.
Mitt resonemang struntar som sagt i lagen. Är antagligen inte olagligt att tränga sig i köer heller vilket är lite samma sak. Några gör det men tillräckligt många har vett och hyfs att inte göra det så det funkar ändå.
Jag har naturligtvis inte skrivit lagen och din, liksom min, tanke om hyfs är nog bara tagen ur olika perspektiv.
Köper man en laddbar bil och förväntar sig att andra ska strunta i lagen för att få större chans till laddning, så har man tänkt fel.
Det har inget med hyfs utan det har med någon form av egoism att göra.
Jag, personligen, har fixat det så att jag inte behöver ladda annorstädes men jag utnyttjar inte min rätt att ställa mig på en miljöparkering ändå.
På klubben laddar Max en eller två bilar samtidigt. Vi har 6 platser. Jag kommer parkera där när övr. parkeringar är upptagna.
Jag tror inte många har koll på vad lagen säger… Utan går på vad som känns rimligt. Särskilt om det står en skylt om att endast bilar med pågående laddning får stå där.
Jag tror alltså inte att det är ett problem. Gör man så ändå lär man bli utskälld med jämna mellanrum.
Att använda lagen som ursäkt för att göra moraliskt fel kräver alltså i mina ögon ett dåligt omdöme.
Håller med. Det var därför jag skrev bensinbil (mildhybrid). Jag hade att välja på diesel, hybrid eller bensin (med visst stöd av el). Visst kan man välja 100% diesel. Jag gjorde det inte.
Jag förstår hur du tänker.
Din tanke om moral sätter lite P för min korrekthet i frågan.
Jag har moral och tycker tvärtom pga. av att det är en äffärside/inkomst som (oftast, läs det finns undantag) felaktigt pekar på ett förbud som inte existerar.
Vari finns moralen i det?
Solidaritet med de som behöver ladda, javisst!
Solidaritet med privata företag som vill tjäna pengar, Njaej.
Btw.
Ett dåligt omdöme är, i min värld, att tro på vad folk hävdar vara korrekt utan minsta bevis för det.
Jag tror inte golfbanor lockar folk från såna avstånd att laddning krävs för att ta sig hem utan att behöva stanna och snabbladda. Så i princip tycker jag att det är lite larvigt med laddare där. Men visst, någon kan ju komma från 20+ mil bort.
Är lite annat med skidorter. Där åker man ju ofta lite längre över dagen och om jag ska till t ex Romme Alpin över dagen så måste jag ladda. Då är ju destinationsladdare vid backen guld värt. Dagen blir tillräckligt lång ändå så om man kan spara 45 minuter av hemresan på att slippa stanna och ladda så är det värt några hundralappar.
Jag tror nog inte golfklubbar satsar på snabbladdare. Det är snarare samma effekt som man har hemma, om man nu bor så. Kostnaden lär inte vara lägre per kW/h än den är hemma.
Jag, som inte kan ladda hemma, skulle kunna dra nytta av detta de 5 timmar jag är på klubben.