Bil- och MC-tråden

image
Ser korrekt ut.

Ja, en Toyota Corolla är verkligen bland det roligaste man kan hitta i bilväg.

Tror det handlar om bilägarna mer än bilarna…

Isåfall förstår jag varför min bil saknas på listan, den måste vara så långt ovanför diagrammet att det skulle se konstigt ut. :laughing:

1 gillning

För nästan samma balansräkningspeng som (befintlig) BMW kan jag ha en Aston Martin? Det vore verlkigen något!
På köpet blir jag något mindre odräglig. Oklart vad vitsen skulle vara :wink:

2 gillningar

Den där stämmer inte, ägare av en Lexus måste vara dom torraste människorna som finns. I övrigt stämmer det. :joy:

1 gillning

Lite skeptisk till att Ford och Maserati ligger i samma prisklass.

Maseratiägare köper bilar dom inte har råd med? Du som läser diagrammet fel.

Vad är det för märke högst upp till höger?

Skulle nog säga att folkaägare ligger fel i så fall, Det är folk som har hyfsat med pengar men för snåla för en snajsig bil.

Koenigsegg. Svenskt.

1 gillning

Aha, ja jag visste bara inte att de hade den logon. Den skönaste bilvideon på YT är ju då Christian själv kör Jesko. Go’ grabb! Och ja då ligger dom rätt i diagrammet.

Ett diagram där vissa märken med tillverkning av både snitsigare bilar o familjebilar jämförs med de som endast tillverkar snitsigare blir blurrigt…

Supra Mk4 o NSX blir annat än Corolla o Civic

… Men ägarna kanske är lika sköna ?

Har ni frågor om kostnadskalkyler och bilar så kan jag försöka svara. Har tillbringat lejonparten av de här 22 åren utan golf som biltokig. Haft ett stort antal bilar och varit väldigt intresserad.

Vad gäller förmånsbil vs privatbil så gör det väldigt stor skillnad på framförallt elbilar under miljonen. Sweetspot är 700 tkr för avdraget på 50% på förmånsgrundande belopp maxar ut där på 350 tkr. Dvs du förmånsbeskattas för en bil som kostar 350 tkr trots att den egentligen kostar 700 tkr. Vad gäller bensin/diesel är det nog väldigt individuellt vad som är bäst.

Ironiskt nog så tappade jag helt intresset nu när jag återfann golfen. Ser golfen nästan som en sparbössa därmed. Kan aldrig bli lika dyrt med golf som med bilar. :grin: Nu har jag inte rört mitt kalkylark för bilar sen den 19 maj vilket är extremt länge sen om man ser till hur det brukat vara.

1 gillning

Kullarna i Sälen kan man med fördel undvika året om. :grin: Den enda anledningen är egentligen om man har mindre barn för det är väldigt barnvänligt där.

Vi är ett gäng som kör Alperna vartannat år och Trysil vartannat. Trysil har ca dubbelt så högt åkbart berg som Sälen och ligger bara en timme bort. I år blev det dock Österrike. Obergurgl, Hochgurgl och Sölden. Oftast blir det dock franska eller italienska alperna.

Vad gäller elbil har jag kört elbil i över 7 år och en bra bit över 20 tusen mil. För mig är det en bekvämlighetsfråga. Jag tycker att elbilar är bättre på nästan alla sätt. Åtminstone som bruksbilar. Kollar man på kalkylen så vet jag inte om elbilarna är särskilt mycket dyrare än motsvarande bensinbil nuförtiden.

En liten kommentar jag såg på Reddit.
“En annan sak ingen varnade mig för när jag skaffade elbil: Att man alltid måste vänta på avgasbilen framför när de ska ut på motorvägen…”
Man vänjer sig snabbt vid vridmomentet ;:slight_smile:

Så dyrt är det väl ändå inte? En vanlig destinationsladdare är i praktiken ett vanligt trefasuttag med inbyggd jordfelsbrytare typ B. Att sätta upp 3-5 sådana och låta de som laddar swisha för sig (det gör säkert fler än 9 av 10) kan inte kosta särskilt mycket. Max 100 tusen skulle jag säga. Inklusive eldragning, laddboxar och själva stolpen att sätta laddboxen på.

Vad har en golfklubb som A6 för omsättning? 15 miljoner?