Bil- och MC-tråden

Om man är sån jävla idiot att man åker till sälen när alla andra gör det så är det väl precis lika drygt att stå vid laddstolpen o vänta som vid liften o vänta.

Är man så jävla dum att man skaffar barn som ska gå i skolan för man skylla sig själv…
Asch då…

3 gillningar

Är inte så våldsamt mycket dyrare med alperna och det är ingen mänsklig rättighet att åka skidor. Tycker man det får man väl stå i kön då!

Nja…
För oss tre kostade en vecka 60’, en stuga i Sälen/Idre på sportlovet kostar 20-25. Det blir ganska mycket över till annat…
I-landsproblem, fast. Inte desto mindre ett problem

Den här tråden får mig att tänka på alla amerikanska filmer med cabbar där man ser håret fladdra bakåt.
Vi som har/har kört cab vet att det inte är så det fungerar.

Det förvånar mig att de som inte har en gnutta erfarenhet av att köra elbil el.d har så säkra uppfattningar om hur det är att köra elbil mm.

Egon

Jag har kört förbi långa rader av parkerade elbilar när det var snöstorm i Oslo. Jag har fått vänta flera timmar på kollegor som kört elbil. Jag har träffat många frustrerade elbilsförare som gnällt över hur dyrt och kort distans dom kommit innan dom behövt stanna.

Men då elbilar är en rejäl investering så blir det garanterat väldigt mycket “köparens försvar” i såna här diskussioner.

I Stockholm hade jag klarat mig på elbil. Men jag klarar mig också utan bil i stockholm.

Jag har kört ca 10k mil med elbil mest Tesla, vill helst slippa framöver jävligt dyr skitbil med giftigt batteri.

Återigen, hur tusan kan du få vänta flera timmar på någon som har 40 mils räckvidd och laddar 30 nya mil på en kvart? Du pratar om elbilar som de var för 15 år sedan, och i snöstormen i Oslo stod det garanterat ännu fler fossilbilar eftersom elbilar inte har några som helst problem att köra i snöfall och kyla bortsett från att räckvidden blir lite sämre. Framkomligheten i elbil i Snow-mode är överlägsen.

30 mil på en kvart kräver ändå att du får tillgång till en superladdare direkt när du rullar in. Där går ju utvecklingen framåt ganska fort så därför var jag intresserad av kartan, men det var inte verklighet kring gävle/sundsvall eller ens e4 i kapacitet när vi råkade ut för dom problemen.

När det gäller Osloköerna så nej, elbilarna laddade ur fort i kylan och folk ville inte frysa ihjäl så dom körde dessutom värme i kupen. Sen stod dom så fint där på rad. Dom fick heller inte bogseras iväg som en vanlig bil så dom fick stå där och vänta på nödelstart för att kunna flyttas. Hyffsat kaos var det.

Vi körde dieselbil och kunde enkelt ta oss vidare efter att ha stått stilla ett par-tre timmar.

Men fortsätt du att prata om andras erfarenheter, du vet ju bäst.

Har du 50% kvar I batteriet kan du köra full värme i 8-9 timmar. Så nej elbilar laddar inte ut fort i kylan. Din okunskap är pinsam.

Det krävs iofs att man ställer bilen i rätt läge, annars laddar 12V batteriet ur snabbt.

Skummat av parkeringen på jobbet för lite subjektiv check på vilken typ av bil som de anställa nyttjar.
Förmånsbilar någon typ av MB el/hybrid Passat hybrid Volvo ser ut att vara populära.
Mer intressant vad kör de som betalar sin bil själv.
Varierande, populäraste elbilen Kia några modeller kanske mest Nio. Tesla. Ovanligt många Toyota Rav 4.
En varierande bilpark.
Några få äldre kärror som typ min 2008…

Även om jag förstår vad ditt ordval syftar till så är det inte rätt.
Jag/vi/de som har förmåns-/tjänste-bil betalar för oss.
Möjligen inte lika mycket som du tycker att vi ska betala, men ändå.
Det är som att vara avundsjuk på någon som har en hel herrgård i Norrlands inland när man själv knappt inte har råd med en etta mitt i smeten i tokholm.

Egon

Nåja. Helt fel ute är ju @xxxx77 inte med betala själv vs förmånsbil. Eftersom förmånsbil (om den är neutral mht kostnad för AG) betalas med bruttoavdrag och eftersom det då blir lägre kostnad för AG än motsvarande lön inkl soc, så är det ju i slutänden så att staten subventionerar kostnaden genom minskade skatteintäkter (jfr privat köp av samma sorts bil). Förmånsvärdet kompenserar inte hela det beloppet, speciellt inte om det är “miljöbil”. Tar man med olika effekter på pensionsinbetalningar så kan det iofs ändras en del, men då är det ju individens läge som påverkar det hela.

För mig intressant då skillnaden är påtaglig vid nyregisteringar av bilar.
Självklart är det “billigare” med förmåns bil vs eget inköp likvärdig bil.
Dock förmånsbilar sipprar ner till beg marknaden vilket jag ser som positivt , större utbud av nyare lite större bilar på beg marknaden.

1 gillning

För tydlighets skull: Jag bryr mig inte ett dugg om ev privat vs AG. Jag har valt att inte ha förmånsbil eftersom det valet gör det billigare för mig då jag inte köper fabriksnytt.

Nu är inte det här någon pissa längst-tävling (och börjar någon med det så lägger jag ner) men det är ändå intressant vad du anser dig lägga i månaden på din icke-fabriksny bil.

Egon

Orka. Jag har koll.

Det känns kanske bäst så, gott nog.

Egon

1 gillning

Du snackar så mycket skit att jag undrar om du har betalt.

Kör en merpo;
image

Kr/mil…Tugga mil bilen besiktad utan problem, 33" mil and counting :slight_smile: