Bil- och MC-tråden

Och tittar vi bara på de som levererar mer än 250kw ser det ut så här, så något mer än en finns det.

Finns det nånstans att kolla i browser utan konto? Deras sida visar väldigt sparsamt med information. Väldigt nyfiken på hur det ser ut nu för tiden.

www.ionity.eu

Kan inte se att dom specar effekt där?

Alla Ionitys laddstationer är 350kw.

Har dom garanterat 350kw per laddstolpe?
Isf har dom alltså säkrat upp för 5.6 Mw på en station med 16 stolpar?

En 5.6 MW säkring vill jag se.
En kabel som kan mata 5.6 MW vore också spännande att se.
(för att förekomma ev tomtar: jag fattar att det inte är EN)

Lite mer seriöst: vilken spänning är det man laddar med? Lär ju inte vara 400V och 350kW.

Tror inte de har mer än 12 stolpar någonstans, men ja det är 350kw per stolpe och man delar inte, det normala är ju dock att de bara har 6 stolpar per station.

800V, om bilen kan ta emot det vill säga, annars är det 400V men då får du inte ut mer än ca 150kw.

1,21 gigawatts…

Jag antar att du aldrig åkt i norrlands inland. Ser lite glest ut med Ionity norr om Östersund.

Bara att åka till jämtlandsfjällen eller dalarna/norge känns som en utmaning om man åker under stugbytesveckodagar.

1 gillning

Så är det givetvis, men antar att det finns en bensinstation var 5:e km längs alla vägar för uppe? Eller kan det vara så att det finns färre av dem också? Nu finns det ju andra laddställen än Ionity också, men givetvis finns det färre laddare ju färre folk det bor i området.

Det kan komma som en överraskning för dig, men de flesta som kör bil kör inte 40+ mil om dagen i Norrlands inland. De som gör det bör givetvis skaffa sig en bil som möter deras behov.

Har kört Elbil till Trondheim och det var exakt noll problem att hitta laddare. Någon enstaka gång fick man vänta några minuter på en laddplats men det fick jag faktiskt göra ibland när jag skulle tanka diesel också.

Det där är en farhåga folk som inte har elbil oroar sig för.
Vi med elbil anpassar oss.

Så illa tvungna förvisso…man vänjer sig vid saker, bra som dåliga.

1 gillning

Åker man bil till Sälen finns bensinmackar typ var fjärde mil mellan åtminstone Ludvika och Malung. Så det är väl fortfarande lite tätare för “vanligt” bränsle jämfört med laddstolpar.

Kör man via Mora i stället tror jag det är mer laddtätt.

Kollade Ludvika till Östersund, 17 laddstationer 150kw eller mer( hur många stolpar det är totalt orkade jag inte räkna ut) på 43 mil, känns inte som nån jätteutmaning direkt.

Kollade lite snabbt, från Smedjebacken till Sälen via Malung fanns det totalt 60 laddstolpar som ger 150kw eller mer.

Måste man äga en elbil för att bli initierad i sekten eller räcker det att man tycker det är en bra grundidé med elbilar men inser att man är så fattig så att den enda bil som står till buds inom budgeten är en gammal fossildriven sak?

1 gillning

Det stämmer säkert. Det finns ju en jävla massa i Ludvika i alla fall. Men rena “mackar” som har stolpar är det värre med.
Mest små automat-mackar" med en eller två pumpar.