Har ingen koll på vilken anställning du har… men är det ett löneavdrag (kostnadsneutralt) modell hyr-dator som alla på företaget har möjlighet till?
Isf. Rent krasst så är väl företagsleasing dyrare än privatleasing… så vad tjänar du på det?
Att ”avbetalningens” storlek bestämmer restvärde är ju givet, men ändå.
Försök du hitta en privatleasad EV6 med fri körsträcka inkl däck, däck hotell, reparationer, skatt, försäkring, tvätt för 8550kr/månad.
Bilen är kostnadsneutral för företaget, men en skatteteknisk förmån för mig. Normalt sett hade ju företaget betalat drygt 3000kr i arbetsgivaravgifter för de 10300 de nu slipper betala i lön, dessa 3000 tillfaller mig istället för staten, och så slipper jag ju betala skatt för de där 10300 också. Men ja i princip alla tjänstemän som kör mer än 100 tjänstemil om året har ett rätt till en sådan bil efter som bilen inte kostar något för företaget.
Restvärdet är garanterat, men säljs bilen dyrare än restvärdet tillfaller de pengarna mig, på förra Volvon gav det ca 90 000 före skatt tillbaka efter 3 år.
Ca 50, och sen kör jag på 1,7-1,8 ( om vi inte pratar autobahn då). Men jag tänkte fel där, jag menade att jag har 40 mils räckvidd kvar efter att ha laddat upp till 80%, vilket från 10% tar 14 minuter.
Sen har ju jag en av de bilar som laddar snabbast på marknaden, de flesta elbilar kan inte emd drömma om att komma upp i maxladdning med lika hög effekt som jag har i snitt. Jag maxar på 240kw.
Min yngsta hade en firmabil modell stor skåpbil.
Privat körande betalade han 6kr/mil då ingick allt även dieseln.
Nu på en annan tjänst och köp av egen bil med tillhörande kostnader har han insett att det var ett billigt färdmedel han hade tidigare…
O andra sidan byte till annan tjänst boostade lönen 5siffrigt…
Bil, står med en bil som ska besiktas i Maj, strax under 33" mil, ett framhjulslager låter( bör bytas). Rost på ramsprön.
Reservbilen, 20" mil generatorn har skurit+ annat…
Bil 3 sommardäcken som ska på är utslitna. Udda dimension 225 70R/16.
Spånade på någon ersättningsbil har pågått rätt länge, Dock som vanligt hoppas jag på ok på besiktningen för första bilen , kramar då ur den 25000-3000mil till innan nästa besiktning.
Lägger ogärna mer än 120" papp på ett transportmedel av skattade slantar.
På mitt förra ställe hade jag fri bil med fri bensin. Ja, -93 när jag började där sade jag att jag ville ha bil så ekonomichefen skrev in fri bil.
När sedan amerikanerna köpte upp oss kom beskedet att min tjänst inte låg på en nivå för att få bil.
De erbjöd 5’ i ersättning.
Jag tog fram ett Excelark och visade vad jag begärde för att kompensera.
Det blev inte billigt.
De sade “OJ! Men det verkar ju stämma”
Fri bil med fri bensin betingar ett förmånsvärde.
Om man inte, som jhenrikj, betalar för sig, så blir man beskattad.
Förmånsvärdet blir beräknat på en lägre summa om man kör många mil i tjänsten.
Om du betalar förmånsvärde (eller modell kostnadsneutralt för företaget) så är det din bil att nyttja som du vill.
Kör du i tjänsten är du t.ex berättigad milersättning.
Så är det, men det beror ju mest på att de bilar som laddar lika snabbt även har betydligt större batteri… P3 har ju t.ex 111kwh batteri att jämföra med vårt fjuttiga 77kwh.
Med en vanlig snabbladare (20-50kW) tar det där mellan en till två timmar att ladda.
Så du behöver en supersnabbladdare (dom finns, men brukar inte få installeras med maxkraft).
Hittar en på mer.eco’s karta. Vilken tjänst använder du för att hitta laddstationer?
Hur ofta har du laddat 10-80% på 14 minuter i verkligheten? Och var?
Och i min närhet har jag exakt motsatt erfarenhet. Mammas Kia Rio har nu rullat i 11 år utan en tillstymmelse till problem. Men pappas Volvo V70 som införskaffades i mitten på 00-talet var oftare på verkstad än vad den var i garaget. Runt 2010 rasade motorn totalt och den skrotades.
Med det sagt, så är jag inte dummare än att jag inte drar allt för stora slutsatser av dessa högst anekdotiska observationer. Skulle jag välja mellan en Kia och en Volvo idag hade min röst fallit på den sistnämnda.