Waggles golf

Hur nära scratch är du nu Waggle? Ryktet säger att du ligger runt 2 i hcp.

Alltid en avvägning, personligen orkar jag inte en runda till med tränare…men funderar ändå, tänk om…

…går tillbaka lite i tråden…

Idag blåste det en del och då passade jag på att spela några hål på banan. Jag tog ned mig några extra bollar och testade inspel i både motvind och sidovind. Allt ifrån 160 m och in till 50m. Himla intressant att se bollflykten på de olika slagen. Jag testade några olika saker som jag nog skulle vilja säga att de gav en aningens kontroll. Så tillvida att vinden inte hade allt inflytande. :rofl:

Kul att träna lite på banan när det inte är andra spelare ute (undrar varför, +5° och stark vind). Ramgemattor i all ära för klubborna blir inte så skitiga när man slår mycket boll men fn va man får skola om sig när man slår lite mer mängd från gräs. Med mer matttränkng märker jag att jag inte alls går på lika hårt på bollen när jag slår pga. skaderisk.
Från gräs är det underbart.

Jag vet inte om det hör gäller alla, men ändå.
Mina bästa och spinnigaste slag får jag från fw.bunker.
Jag kommer inte undan med en svepande rörelse utan måste puncha bollen och verkligen ta den rent.

Att träna från en bunker är nog det bästa och samtidigt mest frustrerande som finns. Jag tror att det leder till något bättre än att dunka matta eller slå från gräs.

Egon

2 gillningar

Egentligen är det mest teknikträning som gäller just nu men ibland passar jag på när de andra åker till Ikea. :rofl:

Har passat på att testa en del järnskaft nu på senhösten (med mizuno jpx tour som är så underbart snygg, skön och låter helt rätt) och kommit fram till att Modus 115x ger bäst ballspeed. De andra värdena är generellt sätt också bra.

Modus 120 x ger också bra bollträff och värden men jag slår markant kortare med dem jämfört med 115x. Bollträffen är bra med båda. Förstår inte Nippons hemsida riktigt och vet inte vad som skiljer dessa skaft åt, någon här som vet?

Modus 115x, 5 slag

DG 120 S300 känns lite annorlunda att veva runt. Jag får en hygglig bollträff med dem. Undrar hur de skulle kännas på banan?

DG 120 S300, 10 slag

Jämfört med skaften ovan är DG S300 130g inte lika konsekventa i längd men jag har en fortsatt hygglig bollträff. Känns tunga och sköna men tyvärr syns det också på ballspeed som är något lägre än de andra.

DG S300 130g, 5 slag

Jag testade även en Callaway Apex Pro cb och den var supermjuk i känslan, både i bollträffen och i skaftet. Med DG 115g (mid) så kändes de aningens lätt. Snyggt klubbhuvud.

DG 115g mid, 5 slag

Mina PX 6.5 är sköna men jag får inte alltid till samma bollträff som med de andra ovan. Bra ballspeed när träffen sitter. Sista klubban i testet och jag började bli trött. Tycker att de går bra på banan.

PX 6.5, 5 slag

Allt ovan är inomhus i trackman och så fort jag kommer ut på banan känns det ibland som något helt annat gäller. Tyngre skaft känns bättre och då tycker jag nog att DG S300 130g känns bäst. De är lättare att hålla ett bra tempo med. De är på gränsen till tunga men det känns som om jag har bra koll på dem.

För de som sett mig svinga vet att kag inte rycker iväg något. Jag skulle säga att jag har en ganska mjuk sving, skönt tempo (har jag fått höra av andra) med lite fart. Så jag gissar att DG eller Modus skaften skulle passa mig bäst över tid. De ger bra feedback vid sämre träffar och sånt gillar jag. Varför föredrar proffsen de tyngre skaften?

En liten fundering. De där metrarna som skiljer i Trackman spelar kanske inte så stor roll när man spelar på banan? Fast det är väl klart, 3m längre in i skogen gör det ännu svårare att träffa green ifrån.

Vad vill ni får ut av all testning och ev. byte av skaft?
Vad är det som avgör för er, spinn, mph, smash?
Minskad spridning i längd, mer längd, bättre känsla eller vad?

Jag letade inte bollträff med de olika klubbor. Jag testade olika klubbor för att känna hur de kändes att svinga. Bollträffbilderna var en rolig bonus.

The saga continues… and I love it.

Avgörandet är alltid på bana.

1 gillning

Såå mycket testning är det inte men när jag gick till fullvikt S300 så fick jag vissa svar.
Tyngden var inte perfekt men känslan ihop med tyngden gjorde att jag svingade bättre ner till bollen.
Jag fick inte ut den längd jag kan få men i övr. så matchade det den bollbana jag brukar landa i och trivs med.
Jag vet av andra tester att de är profilen som är avgörande men att leta samma i något som är lättare … har inte lyckats historiskt. Går jag längre bort från profilen (kbs, px) så får jag inte bra feel oavsett vikt/flex.

The search goes on. Det är inga fel på det skaft jag har nu (black gold) men eftersom dg-profilen passar bättre så lutar det åt dg 105 stiff nästa år. Testat lite men med andra huvud så det är inte äpplen vs äpplen.

Egon

Jag vet att både @Egon och @xxxx77 har gjort tappra försökt genom att förklara det här för mig och nu börjar förstå lite bättre, ju mer jag testar. Vill förstärka och förtydliga det.

Bara för att bollträffen ser bra ut så betyder det inte att slagen och bollbanan blir bra, men jagctänker att det är en förutsättning för att lyckas i framtiden när allt annat stämmer? :crossed_fingers:t3:

Rätt klubba hjälper de bra svingarna. Samtidigt så både känns (bollträff) och syns (bollbana) det när svingen är off. Det här är bra feedback som jag gillar.

Min egna gissning (som förmodligen är helt galen) är att en lättare klubba är mer förlåtande än en tyngre. På det enkla viset att man hinner och orkar korrigera sitt misstag i svingen. En dålig sving med en tyngre klubba ger alltså ett sämre slag än med en lättare klubba.

Jag gissar vidare och tror att en lättare klubba är enklare att svinga om man har en armsving. På samma sätt tror jag en tyngre klubba är mer lämplig för de som svingar med kroppen.

Jag strävar efter att hitta en utrustning som känns bra. Känns den bra så kan jag också lita på den. Men jag vet att utrustningen inte är allt. En bra utrustning ger t ex inte en lägre score pär defålt. En bra utrustningen tar heller inte bort skitslagen. Men letandet är roligt. Dessutom gör jag hellre det här än att gå på Ikea. :shushing_face:

Jag försöker förstå varför du skriver som du gör.
Dina frågor eller antaganden är inte helt ovidkommande men det spretar lite.

Du kommer ofta tillbaka till bollträff. Denna faktor är bara extremt viktig om du luftsvingar då och då. I annat fall så kan den möjligtvis säga saker om din sving och/eller din utrustning men sen är det inte så mycket mer.

Att jaga ren bollträff är ok …, dvs. att jobba med svingen. Perfekt bollträff mitt i och hela tiden… har ingen spelare så Jag förstår inte vad det målet skulle ge dig?

Sen är det här med skaft och alla förutfattade meningar något helt absurt. Det funkar ypperligt att spela 130g stiff även om man bara har ss för senior-flex och slår en j7 110m.
Varför finns det en sådan fascination omkring flex och vikt på skaft?
Jo, självklart så finns det för- och nack-delar med allt men just vikt och flex säger väldigt lite om hur ett skaft fungerar i händerna på alla.
Vi är alla olika och därför så finns det ingen gyllene regel som säger att det ska vara si eller så.

Om man kokar ned allt i en stor gryta och vill plocka ut det som ger smak så är det alltid kryddorna. Du vet… det där sista lilla som hur du hanterar klubborna och hur du får bollen att gå mot målet. Det kan vara händer, armar eller att vrida över tummen och det enda säkra är att det INTE är ditt val på ± 5g i skaftvikt.
Det är inte där du bör lägga din energi och när du börjar få fason på svingen så faller det sig lätt att identifiera vilken utrustning som passar just dig bäst.

Egon

Att bollträffen sitter mitt i är väl det man eftersträvar och det här är kanske en bekräftelse på en repeterbar sving och en utrustningsom passar hyggligt?

Fast det här med utrustning är lite knepigt för det verkar vara alla möjliga olika kombinationer som kan passa. Det finns ingen logik och jag har inte lyckats lista ut vad det är som gört.

Om man nu ska nörda ner sig mer i det här så tror jag iaf en sak är viktig. Nämligen att man hittar en kombination i utrustning som hamnar mitt emellan flera olika specar jämte varandra. Det var här vi började hos Mr B och hans ställ med alla testklubbor. Jag har för mig att det skiljer 5g mellan dem och där görs grovjobbet. Slår man ganska bra med testklubba F,G,H passar så tar man klubba G och finlirar med den.

Lika enkelt är det att testa med PX skaften där det skiljer 5g mellan dem. Slår jag bra med 5.5, 6.0, 6.5 så bör man nog gå vidare med 6.0. Sedan finns det såklart andra saker som spelar in som gör att valet blir annat. :crazy_face:

Beroende på svingtempo och annat så kan man gå in på de olika skaftprofilerna. För mig är Nippon och DG sköna och det syns även på bilderna ovan. PINGs awt skaft är också sköna och jag tror det är Nippon som tillverkar dem. Jag känner tyvärr inte till likheten med de andra två och heller inte vilken typ av EI de har. Spelar förmodligen mindre roll.

Till viss del tror jag att de där ± 5g spelar roll.

Det som har spökat mest är väl det där med att blya in träffen men något som jag inte pysslar med längre. Iaf inte med blytejp.

Sedan kan man labba med klubbans längd och lie-vinkeln. Spännande.

Vilken årsmodell?

Mizuno jpx 923 tour

Nej, man eftersträvar att slå bollen dit man vill. Dvs. Hyggligt konsekvent avs. riktning och längd.
”Bollträff mitt i” kan… obs! KAN vara ett kvitto på en repeterbar sving och/eller bra passande utrustning men det är oftast inte så.
Jag har ännu inte hittat ”ett järn” jag inte kan lära mig träffa i sweetspot.
Vad spelar det för roll om jag, med detta mål uppnått, måste anpassa min sving så att jag slår bollen 30m kortare och 20m vänster!?

Egon

OMG!
Är det det här du går och tänker på?

Fitting och preparerande av golfklubbor går ut på en enda sak.

1. Vad händer när någon slår med dessa.
  2. Vart går bollen
  3. Hur känns det

Det är inte skaftet, vikten, flexet eller klubbhuvudet som gör’et utan det är klubban.
Genom att vara så enkel att man testar EN klubba så kan man få reda på om DEN klubban fungerar eller ej … för dig.

Man behöver inte förstå komplexiteten i alla komponenter och hur de samverkar med varandra för att testa och hitta en klubba som passar.

Egon

Jag kan på rak arm säga att den inte slår 923 hot metal pro. Def. inte om man är en hardhitter som går ned brant på bollen.

En visdom som håller än idag och som jag vågar yppa nu (när jag vet att jag har backning från åtm. en fitter) är att fetsulade klubbor passar bättre för de som slår ned brant på bollen och dessvärre så passar rakblad bättre för de som har en flack infallsvinkel.

Det går stick i stäv med hur klubbor designas ety. feta sulor ”ger” mer lyftkraft där smala sulor inte ger det.
Därav så blir en klubba likt hm pro och titleist 200 en bättre fit när man ev. trycker ned lyftkraften ytterligare med loftet. De kommer möjligen gå för” långt men turf-interaktion blir superb.

Egon

Det är ett rätt vågat uttalande att på rak arm säga att 923 Hot Metal Pro slår 923 Tour när det gäller utseende, känsla och ljud.
Huruvida en klubba är mer förlåtande mot duffar pga sin breda sula, eller eventuellt ger bättre värden var inget som huvudinlägget kommenterade.

Mkt snyggt! Har JPX900 tour själv, vill uppdatera mig till en senare modell, jag har fastnat för 919, om jag hittar ett set i schysst skick och med hyggliga skaft.

Just skaft har jag tänkt att kolla, om jag kan köra ett par lättare än mina nuvarande och vad effekten blir. Ibland när svingen inte är där, då känns det lite stabbigt.

Överkurs eller vad är det vi egentligen känner i ett flex…
Gissar på att ni menar Nippon 120.
Fakta vs upplevd uppfattning där i detta fall den upplevda uppfattningen bör trumfa fakta.

Fakta…Nippon 120S vs DG 130 skiljer sig en hel del map profil. Typ olika skaft.

Upplevd …cpm profilering ger att Nippon 120S är…DG130 R.

(Någon på wrx lade upp cpm profileringen på just Nippon 120 .).

Det var inte så vågat ur den vinkel jag skrev det. Och det förstod du ju. :wink:

Ljudmässigt (känsla) så slår ju massivt och smitt nästan alltid ihåligt och/eller gjutet.

I övr. så har jag sällan haft något neg. att säga om någon jpx modell efter 825 och framåt. Möjligen har någon tour varit lite i tunnaste laget men för rätt person så är det en fantastisk klubba likt de flesta mp-modeller.

Det jag lite klumpigt ville förmedla var att sula och bounce betyder mer för en bättre spelare ety de slår generellt ner mer på bollen. Man kan tycka att de alltid tar bollen rent och skulle kunna nyttja ett rakblad… men så är det inte även om de naturligtvis har bättre koll på det med.

Egon

Jag förutsätter att man testar utrustning med sin naturliga sving. Känner man att man måste trolla in bollträffen så är det ju inte rätt grejer man håller i.