Ja, 919 är också snygga. Nu fanns de tyvärr inte tillgängliga när jag testade men skulle jag hitta ett bra set begangnade skulle jag nog slå till på ett par såna.
Vid ett tidigare tillfälle slog jag massor med just 919. Tror det står om det högre upp i tråden. Det var fö. första gången jag fick uppleva Nippon skaften på riktigt. Tack vare Mizuno “manicken” i en testutprovning tillsammans med tränare.
Mizuno MB är såklart också fina och sköna men de ser inte lika sportiga ut som jpx tour modellen. Det är nog också varför jag gillar de flesta PING järnen. Jag tror det är den matta finnishen som tilltalar mig. Jag avskyr smutsiga eller repiga klubbor och skulle inte klara av att ha ett set blanka mb smycken i bagen. Skulle gråta blod om jag var tvungen att slå ett sånt järn ur en fw bunker.
Jag förutsätter att man aut. anpassar sig till det man håller i.
Förstå mig rätt nu, alla kanske inte gör det lika mycket men de flesta gör det på något sätt.
Det är ju på samma sätt då inte konstigt att det funkar på rangen men inte på bana. Det är bara logiskt.
2-3 slag sen sitter det… man har inte 2-3 mulligans på varje inspel.
2-3 övningssvingar kan också funka… men vem gör det?
Alltså klubbor som passar hyggligt levererar alltid. Svingare som inte kan svinga lika från dag till dag behöver inte göra sig omaket att finfinfin-justera efter något som är så labilt.
Fixa svingen istället.
Mm, där tror jag faktiskt du har fel. Om klubban passar bättre kan det vara lättare att träffa sweetspot, men det är långt ifrån säkert att det är klubbans egenskaper som gör det.
För det första finns det inget som heter normalsving. Inte ens bland proffsen. Givet att de har mindre varians än oss dödliga vs.
Men…vad som är dagens eller rättare sagt: slagets sving, är vad som avgör. Sällan för att inte säga aldrig upprepar sig föregående slag. Med allt vad det innebär i fråga om stans, syfte, slaglängd,höjd och spinn.
Att ”hitta” klubban för dig på en matta med trackman eller whatever funkar där. Och då.
I sanning behöver du endast vara tillräckligt nära passande specs för att vara säker på att de är rätt.
Take your pick, typ. Lär dig sen att nyttja dem till belåtenhet på banan.
Skulle gissa att klubbornas specs står för mindre än 10% av scoren i slutändan. Sving och spelstrategi är resterande, de lågt hängande frukterna om så vill.
Nja…
När det gäller Nippon modus så slog jag bättre i det senaste testet med 120x än 120s och det var ungefär här en liten fundering dök upp om det var flexet eller vikten som gjorde det. 120x var nog skönast av dessa två och det kändes även som jag hade bättre koll med det.
Det är också med 120x som jag haft en längre session med tidigare där bollträffen och resultatet av slaget blev bra. Finns nog lite av detta någonstans i tråden högre upp.
Det andra Nippon modus skaftet som också verkade fungera bra i det senaste testet är 115x och det finns med bland bilderna ovan. Kändes på något sätt lätt att slå med. Jag slog bollen längre och med mindre spridning än både 120s och 120x (och dg 120 s300). Alla väger ganska lika och även här undrade jag vad som gjorde en sån markant skillnad. Resultatmässigt var 115x i särklass bäst. Den slog jag bra med.
Jag gissar att 115x har en lite annan profil än 120x?
Sedan har vi dg 120g s300 som också var okej. Jag spred lite mer med den jämfört mot de andra två ovan men ändå helt okej.
Dg S300 130g skaftet var min egna klubba som jag tagit med för att ha något att jämföra med. Jo, iofs ett annat huvud men borde ge en fingervisning i känslan av profil. För det var i huvudsak varför jag testade klubborna denna gång.
Jag var alltså inte där för stt kolla bollträff. Huvudsyftet var för att jag ville känna på de olika skaften och jämföra skillnandena i känslan. Jag ville även kolla spinn och om de olika skaften påverkade den. Tyvärr inte märkbart. Bollträffbilderna fick jag på köpet.
Kommer nog att bli en liten utslagning mellan 120x, 115x och dg 120 s300 nästa gång “vi” ska till Ikea.
Efter det blir det nog lite drivertestning. Tjuvstartade lite idag på rangen och det kan bli roligt. Testade att torrsvinga det snabbaste jag kunde och kan säga att snabbast sving definitivt inte gick rakast. Men den lät bäst.
Med en sk. normalsving eller ett standarslag så menar jag svingen som man har vid en testning av utrustning. Då man inte heller försöker sig på olika skruvar eller annat jox. Man har väl egentligen aldrig två identiska svingar (precis som du skriver) men jag tror att de oftast är väldigt lika när man “normalslår” bollen varje gång vid ett sånt här tillfälle med samma känsla.
Jag inbillar mig att rätt klubba gör att en bra sving svingas ännu bättre och därför lyckas man träffa i köttet oftare. Speciellt under testningen eller på rangen där förutsättningarna är optimala. På banan är en annan sak. Men med en rätt utprovad utrustning så kanske missarna blir bättre?
Jag tror att rätt utrustning är en bra förutsättning men inte alls det som avgör en bra score. Självklart är det spelstrategin (och ev. svingen) som spelar störst roll. Jag håller med dig.
För inte så länge sedan pratade jag med en fd. ET spelare och han berättade att han aldrig fick slå en klubba fler än 2 gånger (vid utprovning) innan teknikern gav honom en ny.
Bara som ett tillägg så kan jag intyga att hans kunskap gällande utrustningen och förmågan att kunna svara på alla mina amatörmässiga frågor visade att han är långt mer nörd än jag. Han har testat det mesta och har bra koll på läget, minst sagt. Så till er som tycker att jag grottar ner mig så är jag inte ens i närheten av honom. Det var som att träffa en gud (guru?) i den här världen.
Så ja, klart vi anpassar oss men jag skulle vilja säga att vi känner det ganska tydligt när vi gör det. Vi kanske inte aktivt tänker på det men vi vet om när vi gjort en ändring för att få det att fungera. Sedan tror jag att det här handlar om detaljer. Dessutom tror jag inte att hackare är lika bra på att anpassa sig som en ET spelare. Kanske efter fler slag men det är svårt att veta.
Vi ett annat tillfälle när jag testade Titleist fick jag inte fler än 3 försök. Han sa att han såg när jag anpassade svingen och bytte därför klubba/skaft. Jag tror även att han såg avvikande värden i trackman som backade upp det.
Jag har för mig att Mr B gjorde något liknande. Han tittade både på bollträffen, spinn, ballspeed och sving. Jag tror en duktig fitter ser sånt här ganska tydligt. När vi väl hade hittat en återkommande bollträff så gick det att pausa emellan, snacka lite och sedan träffa mitt i igen. Jag kom ihåg att han kommenterade att jag hade en väldigt liten diff i spinn men fler värden än så pratade vi inte om.
På Dormy kan man slå hur många man vill och tills det blir bra. Endast den egna disciplinen som (eventuellt) säger ifrån när det är dags att sluta försöka.
Om man inte meckar för mycket med svingtankar så tror jag den första smällen på bollen är ganska talande. Sitter den hyggligt så är man inte långt ifrån. Återkommer man till den klubban senare med ungefär samma känsla och resultat tror jag man är något på spåret. Det borde iaf vara mer än tillräckligt bra för att spela med.
Man ska nog inte grotta ner sig för mycket i sånt här men det är roligt att lära sig nya saker och diskutera med andra.
Nu gissar jag bara men jag tror klubbans vikt ligger överst på anpassningspriolistan. Hittar man rätt där så kan man sedan finlira med olika profiler för att hitta en go känsla och ev. optimala värden i trackman.
Jag brukar titta på bollträff (mest för kul), ballspeed, spinn och till sist (men inte alltid) optimizer funktionen. Den sista för att se hur allt hänger ihop och kan vara en indikaton på vad jag behöver jobba på för att slå bollen bättre. Jag tycker om den och gillar sättet den ger feedback. Jag har mycket att jobba på.
Med J7.
Ja i snitt över flera slag men inte med alla kombinationer. Old dg s300 (130g) är sämst och varierade även mest inomhus. Tyvärr så känns den just nu bäst på banan så det här är svårt. Det optimala vore väl att ha en egen trackman och träna på banan.
Nej, jag har som sagt mycket att jobba på. Svårt också att se inomhus i trackman när bollen endast flyger 3m in i nätet. Jag vill gärna se bollflykten på riktigt. Jag har även svårt med mitt siktet in i nätet och därför tycker jag resultatet blir lite missvisande.
Generellt så går jag på bollen alldeles för dåligt, spinner för lite, slår högt och landar brant. Med bollen lite längre bak i stancen och en bättre AoA (rotation) är att föredra men rangemattorna hämnar kroppen och hjärnan pga. skaderisken. Det är spelbart men du frågar om jag är nöjd.
Jag skrev lite om det högre upp och jag tycker det är en helt annan känsla/grej att slå bollar från fairway/gräs. Då vågar jag gå på mer och lyckas ibland med rätt hyggliga slag men långt ifrån alltid.
Hyggligt är när man gillar det man ser och känner samt kan verifiera att resultatet (längd o spridning) iaf. inte är sämre än vad man är van vid.
Som din ET-kille hintar så är det inte förmågan att träffa i mitten som gäller. Det är friheten i att svinga som man vill/kan och ändå träffa mitten. Det är det en bra klubba ger.
El- kurvan(profil) olika, cpm profilering liknande.
Snabb googlande ger att gillar man dig s300 serien så ligger det väldigt nära tillhands att uppskatta Nippon 120 serien, kan bero på liknade profil.