Waggles golf

Hade träning i tisdags och fick backning på vinterns uteblivna svingträning. Nya övningar av coach.

Min högra axel ska ner när jag påbörjar framsvingen. Detta sker bl. genom en höftbump och sedan “faller” klubban in i slotten. Klubban ska ner och inte fram. Rotation. Typ.

I förrgår och igår blev det läxjobb på rangen och skulle nog säga att det där med att hålla ryggen mot målet liknar det jag behöver göra. Målet med övningen är att höger underarm ska peka mot bollen när klubban är parallell mot marken i P6. Hockeyklubba i halvsving (Rorys favoritövning).

När det blir rätt så känns det stabilt, repeterbart och fritt. Ingen tidsnöd. Synd att det inte händer så ofta. :flushed:

Hade hygglig koll på det här i höstas men tappat bort det under vintern. Bara att fortsätta jobba vidare.

Regn och +4°

Idag fick jag en känsla av att klubban ska rakt ner från vändningen. Samtidigt behöver det här såklart synkas med höftbump och en rotation som gör att klubban skär/slår bollen som i en baseballsving. Bra känsla men svår att beskriva. Tror inte man ska tänka för mycket på de enstaka delarna. T ex “bump”, “ner med händerna”, “rotera”. Det här blir liksom rätt och är en effekt av att man svingar korrekt.

Omgreppning av hela setet idag.

Har testat olika storlekar ett tag nu för att hitta den som känns bäst. Normal storlek känns lite för litet och Midsize känns precis för stort. Beror också på vilket typ av grepp det är.
Midsize med Golfprides multi blir bra medans midsize med Golfprides vanliga blir för stort.

Blir 2 lager maskeringstejp och 1 dubbelsidig med vanliga Golfpride gummi utan cord. Skönt med nya grepp.

Kommer höftbump före eller efter högra axelns initiering?.

Tror egentligen det är mer av en känsla.
Jag skulle nog säga att viktförflyttningen och höftbumpen gör så att axeln “droppar”, men det är inte så mycket. Det är mer att armar och händer kommer in i rätt position innan rotationen påbörjas. Testar man det här och gör en kort paus i vändningen, sedan förflyttar vikten och samtidigt bumpar så känner man hur allt bara helt naturligt faller. Tappar man axeln är man ganska körd.

Sedan är det även så att det som jag känner är inte samma sak som händer. Olika känslor för olika personer.

Tycker Matz visar bra här nedan vad jag vill åt.

Hockeydrillen som Rory kör är bra. Man kan se en lite tendens till bump innan armarna kommer ner. Sedan gäller det att inte stanna där.

Hittade den här videon där han förklarar ganska bra. Även om jag skulle vilja hävda att själva viktförflyttningen och bumpen är det som gör att armarna och händerna faller på plats

Jag jobbar ganska mycket med att få ner händerna och hålla huvudet stilla. Inte krampartat stilla med huvudet men det är lätt att det annars blir en sorts överkroppsving om inte huvudet är på samma plats i framsvingen. Hello, “UtifrånOchIn”.

Ben och bål jobbar, axlar, armar, händer och klubba hänger bara med. Absolut inget flippande eller manipulerande med händerna någonstans. Då är det ett tecken på felaktigheter i grunden och jag får börja om. Händer ganska ofta… :blush:

Under vintern drog jag på mig något i svingen som gjorde att jag kände mig låst i rörelsen.
Såhär kan det bli om man går till en coach och får instruktioner som man sedan jobbar på utan att verifiera att man gör det för mycket. Till slut kommer man ut på andra sida av problemet och sedan behöver man jobba sig tillbaka igen.

I mitt fall kom jag till en punkt där jag gjorde en viktförflyttning och sedan roterade jag men “dumpade” inte armarna (som filmen nedan beskriver). Det var inte så att jag höll i dem men lät heller inte armarna vara helt fria (falla). Det här orsakade att jag kom lite utanför och behövde kompensera i svingen för att träffa bollen bra.

Är koordinationen bra så fungerar det men när jag drog på fullt fick jag tidsnöd och hann inte med. Resultatet blev ofta en push. Jag trodde problemet var att jag inte roterade tillräckligt så jag jobbade på det istället. Resultatet blev bättre men jag fick ju jobba som fn för att kunna square:a upp klubbhuvudet.

Sedan trodde jag att jag bumpade för lite och började med det istället, vilket resulterade att jag kom in helt fel till bollen och kunde inte rotera på rätt sätt. :upside_down_face:

Tips: Stäm av med coach med jämna mellanrum, även om det är vinter. Så man inte överdriver det man försöker göra.

Här är en bra gammal goding som förklarar på ett bra sätt.

2 gillningar

Mer pangande i helgen

Känns lite bättre nu när det nya börjar bli mer en vana än obehagligt (pyttelite). Frågan är om jag är på rätt väg eller om det känns bättre för att jag omedvetet går tillbaka?

När höften bumpar kommer klubban ner automatiskt men samma gäller när klubban kommer mer rakt ner så bumpar höften automatiskt. Det kanske låter enkelt men sedan är det bara att rotera och trycka ifrån. host host
Går hyggligt med wedgar och järn. Det går att slå både spoon och driver men känslan är inte alls den samma…

Har jobbat vidare med svingen och även om inget fungerar som jag vill så börjar jag känna en viss skillnad mot tidigare.

Jag jobbar fortfarande med grunderna.
Det svåra är att låta kroppen vara motorn och allt annat bara får hänga med. Samtidigt som jag ska ha ett fast grepp om klubban ska jag försöka vara lös och ledig. Avvägningen mellan anspänning och avslappnatr svår.

• Lätt anspänd uppställning
  • Start av sving utan att rotera händerna (big no-no)
  • En viktöverflyttning (lite halvautomatiskt mha den bakte fotens ifrånskjut), händerna faller rakt ned och roteras in i träff
  • Kontroll av balans i avslut
  • En ny grej för mig är att känna “connection” mellan vänster biceps och bröstmuskel genom hela nersvingen. Vet inte om det är rätt men det känns väldigt sammanhållet (inget fladder).

Under gårdagens närspelspass kände jag att mina vinterträningsbollar går högt och spinner dåligt. De är Wilson staff 2 och skillnaden mot mina vanliga prov1x är enorm. Ni får säga vad ni vill men jag både ser på bollflykten och märker en tydlig skillnad när bollen landar. De får nog förbli vinterbollar för i morse fyllde jag på mitt bollrör med x-bollen.

En annan reflektion som jag gjort (men ingen nyhet) är att rangemattorna är ett himla sattyg för kroppen. Under vinterträningen har de varit frusna och inte alltför sällan så har jag haft känning i både handlederna, ländryggen och nacken efter passen.

Kommentarer och diskussioner är alltid välkomna

Utrustningen är så här långt bestämd för säsongen. Det blir inte helt oväntat Titleist i hela bagen.

Titleist bärbag (sponsrade collagespelare och fick den här gamla slitvargen i “kontraktet”) :joy:

Titleist 915 10.5°, Diamana blå 65g s
Titleist 910 15°, Diamana blå 75g s
Titleist 915 Hy 2 18°, (svartvitt skaft) 85 s
Titleist cb 718 4-9, PX 6.5 (125g)
Titleist wedgar 48°, 54° och 60°, PX 6.5
Scotty newport 2 putter
Titleist prov1x

En liten reservation på driver, spoon och Hy-skaften. De känns en smula mjuka så ev. kommer de att bytas genom en ny CF. De fungerar men känns inte helt bra.

Vad hände med tankarna kring brejan? Antar att det benat ut i något som passar dig men är det bara en prisfråga eller något annat? Genuint intresserad. Räcker med waggles svar, tack på förhand.

1 gillning

Ja, säg det. Vad hände?

Lite kort… och vi pratar bollträff nu, inte spinn och andra värden. F.ö. väljer jag en boll som passar och den gör störst skillnad.

Efter att jag gjorde utprovningen har jag fått en hel del feedback från ganska många här inne och irl. Allt har inte varit positivt. Den valigaste förekommande feedbacken är att klubborna kommer att fungera till en början men sedan blir de inte bra. Klubban passar svingen som jag hade just då och med tanke på hur prototypklubban byggdes så tror jag inte att jag få tag i den från någon annan än just Mr. B. En bagatell kanske men något att tänka på för mig som gillar Titleist.

Som ni kanske förstår så tränar jag en del och jobbar för en mer neutral och repeterbar sving med kroppen som motor. Om jag då får en klubba byggd för en viss sving och sedan jobbar vidare med tekniken så finns det en risk att utrustningen behöver justeras vart eftersom. Möjligen så är det vanligtvis så här fungerar men inget jag är sugen på, betala mer?

Prototypklubban blev heller inte så värst långt ifrån specen jag redan har i bagen även om de första slagen i testet visade på annat (med allt vad det innebar).

Dels tycker jag personligen att det skulle kosta en del och dessutom tror jag inte att det skulle bli en så himla stor skillnad mot det jag har idag. Inte värt det helt enkelt.

Sedan sist har jag gjort några egna “tester” också. Alltså, man vill ju känna och klämma på de nya grejerna.

Klubborna nedan är slagna vid helt olika tillfällen och jag får ett liknade mönster då jag håller mig till vissa “normala” specar inom en visst vikt. Jag har några fler bilder men meckigt såhär i telefonen.

Generellt verkar jag gilla 120-125 stiff eller x stiff skaft. Det verkar inte spela så stor roll om de är tippstyva eller tipmjuka (dg eller px). Jag kan slå bra med något lättare skaft om det är lite mjukare. Men med den här vikten så får jag bäst bollträff och egentligen kan ingen annan klubba slå mina nuvarande klubbor på fingrarna. Förra sommaren var jag faktiskt inne på Dormy (Arninge?) vid ett tillfälle (grabben spelade på Ullna) och testade mina egna och bad om hjälp att hitta något bättre. Jag brukar inte skriva värden men jag tror jag hade en repeterbar ballspeed på lite över 132 (J7) och de hade inget annat som skulle passa bättre än det jag hade idag.

Jo, visst, jag drog såklart på när jag fick de värdena och kanske inget jag spelar med till vardags men som ett testvärde är det en trygghet att veta att skaften pallar även när jag drar på. Det i sig är ju också en anledning. När jag gjort liknande test med vekare skaft så blir slagen skit när jag drar på. Jag är ingen snabbsvingare men i jämförelse så vet jag var som fungerar och inte.

Vid andra tillfällen så har jag slagit väldigt fint med både Nippon Modus 3 115x och 120x (väldigt skönt skaft). Lika bra med DG 120 x (otroligt stabilt). Med avseende på kollträff och bollbanan. Allt det här ligger i fas med mina PX. DG kanske spinnen en smula mer än PX men för mig är det så marginellt att jag inte ids bry mig.

Jag ska nog tillägga att jag inte gått in djupare på alla värden som genereras. Fokus har varit på bollträffen och känslan när jag svingar. Sedan har jag tittat på bollbanan och i vissa fall har jag justerat vikt eller flex för att få till den bättre.

Det går att få till en liknande bollträff på egen hand (repeterbart) som hos Mr B. Jag tror på mycket träning. Jag har slagit ca. 5 slag med varje klubba nedan. Ingen klubba är samma. Tro nu bara inte att jag träffar så här hela tiden för så är det verkligen inte.

Det här tror jag är en av de viktigaste sakerna. Jag slår också riktiga skitslag men när jag gör det så beror det på svingen.

Om något bra har kommit ut av allt det här så är det att jag vet hur de olika skaften känns att svinga. Jag vet också varför vissa skaft passar mig bättre än andra och det tycker jag är intressant. Kunskap är roligt.

Ganska kul att träffa bollen på samma ställe. Varje gång så reagerade jag med om jag verkligen slog iväg bollen. Kändes på något sätt overkligt och konstigt. Precis som hos Brejan. :joy:

Nippon Modus 120x, 5 slag

PX 6.5, 3 slag

PING S55 AWT S, 4 slag

DG 120x (blev nog 10 slag med den här)

Egentligen tillhör den här inte ett järntest men kul att ha med i loggen. Tror det blev 2 eller 3 slag.

Även den här är lite utanför bollträff-testet. Slog med DG 120 s300. Inte lika skön som x100 Brejan, mitt i prick - Nr 282 av waggle

1 gillning

Tack för utförligt svar. Vidare diskussion hänvisas till brejantråden.

2 gillningar

Tycker du att forumiters inställning till Brejan gjorde att du gjorde ett eget val?
Frågar för en kompis.

Nej, inte någons inställningen, det allas ensak. Däremot finns det en del substans i det som sagts och det i sig har nog påverkat till viss del.

Brejan är inte utesulen. Jag gör det här även för att lära mig och förstå.

Just nu är jag trygg med min bag. Får se vad som händer i framtiden. Har minst en kille till som jag vill träffa för att lära mig ännu mer… :wink:

Gött och höra. Kan vi stänga Brejjan skiten nu och inse att det är bättre att gå till Dormy?

Nej, verkligen inte. Kunskapen hos Brejan är ovärderlig. Tror inte det finns många som kan det han vet. Jämfört med Dormy så skulle jag säga att många av dem inte ens är i närheten av Mr B.

All testning (på t ex Dormy) har jag gjort på egen hand. Vid några få tillfällen har jag fått hjälp med skaft från CF rummet (skaft som inte finns på hyllan). De (personal) på Dormy som är intresserade kan lite mer men då behöver man hitta dem också.

Egentligen så prioriterar jag skönast klubba. Det är vad jag letar efter (när jag letar).
Det brukar bli ganska bra (bollträff) men som i fallet med Nippon skaften som jag testade vid ett tillfälle så kändes de bra men gick lite vänster (skruv). Om jag kommer ihåg rätt så gick jag upp ett steg så blev det rakare. Väldigt tydlig skillnad i bollflykten. Båda med bra bollträff.

Sedan beror det här såklart på vilken nivå man vill lägga sig på.

Vill man gå ut och gå med hunden så kanske man inte behöver djupdyka i detaljerna kring vikt och skaftprofiler. Prioriteringen i det här fallet liggen förmodligen någon annanstans.

Vill testa och se hur bra man kan bli men inte är intresserad av utrustning så man man “leja bort” allt till en duktig klubbbyggare och hoppas på att bygget blir bra. Tyvärr har jag hört av flera spelare att det inte alltid blir det. Och då pratar vi om de vassaste i branchen vi har. Möjligen så har det en marginell betydelse men betalar man för en tjänst så förväntar iaf jag mig att den levereras på förväntad nivå.

På touren finns alla möjliga varianter. De som har örnkoll och de som inte bryr sig (som som har andra som har örnkoll åt dem).

Jag tror utrustningen har stor betydelse. Kankse inte så stor som säljarna vill att vi ska tro men absolut avgörande för att vi ska kunna prestera vårt bästa. Jag gör det här för att jag är intresserad och absolut inte för att jag tror att min score kommer att bli lägre.

Just nu funderar jag lite över varför vissa skaft passar en del spelare när de egentligen inte borde det. Ta t ex Jon R, Rory och Justin R. De spelar med samma typ av skaft (järn) men har ganska olika svingar. I det här fallet så säger man att PX är bättre för lite ryckiga svingar/vändningar och då kanske Jon har prickat rätt. DG är för mer feel och mjukare svingar/vändningar och där har vi spelare som Justin T. Är det kanske känslan som styr mer?
Samtidigt så har de helt olika skaft i drivern…

Sedan har vi vikten. Jag tror att starkare spelare som svingar mer neutralt kan svinga med tyngre grejer. Av den enkla anledningen att de inte behöver kompensera. Finns alltid avarter som t ex är kopplade till tempo men generellt. Känslan av motståndet när man svingar är avgörande. Jag har nog fel men så tror jag.

Inget jag sparkar av mig täcket för men som intresserad spelare så undrar jag såklart.

Vilken nivå är din golf på? Verkar vara ett väldigt invecklat förhållande till din utrustning :hugs:

Svårt att svara på.

På vilket sätt tycker du det verkar invecklat?