Ja, säg det. Vad hände?
Lite kort… och vi pratar bollträff nu, inte spinn och andra värden. F.ö. väljer jag en boll som passar och den gör störst skillnad.
Efter att jag gjorde utprovningen har jag fått en hel del feedback från ganska många här inne och irl. Allt har inte varit positivt. Den valigaste förekommande feedbacken är att klubborna kommer att fungera till en början men sedan blir de inte bra. Klubban passar svingen som jag hade just då och med tanke på hur prototypklubban byggdes så tror jag inte att jag få tag i den från någon annan än just Mr. B. En bagatell kanske men något att tänka på för mig som gillar Titleist.
Som ni kanske förstår så tränar jag en del och jobbar för en mer neutral och repeterbar sving med kroppen som motor. Om jag då får en klubba byggd för en viss sving och sedan jobbar vidare med tekniken så finns det en risk att utrustningen behöver justeras vart eftersom. Möjligen så är det vanligtvis så här fungerar men inget jag är sugen på, betala mer?
Prototypklubban blev heller inte så värst långt ifrån specen jag redan har i bagen även om de första slagen i testet visade på annat (med allt vad det innebar).
Dels tycker jag personligen att det skulle kosta en del och dessutom tror jag inte att det skulle bli en så himla stor skillnad mot det jag har idag. Inte värt det helt enkelt.
Sedan sist har jag gjort några egna “tester” också. Alltså, man vill ju känna och klämma på de nya grejerna.
Klubborna nedan är slagna vid helt olika tillfällen och jag får ett liknade mönster då jag håller mig till vissa “normala” specar inom en visst vikt. Jag har några fler bilder men meckigt såhär i telefonen.
Generellt verkar jag gilla 120-125 stiff eller x stiff skaft. Det verkar inte spela så stor roll om de är tippstyva eller tipmjuka (dg eller px). Jag kan slå bra med något lättare skaft om det är lite mjukare. Men med den här vikten så får jag bäst bollträff och egentligen kan ingen annan klubba slå mina nuvarande klubbor på fingrarna. Förra sommaren var jag faktiskt inne på Dormy (Arninge?) vid ett tillfälle (grabben spelade på Ullna) och testade mina egna och bad om hjälp att hitta något bättre. Jag brukar inte skriva värden men jag tror jag hade en repeterbar ballspeed på lite över 132 (J7) och de hade inget annat som skulle passa bättre än det jag hade idag.
Jo, visst, jag drog såklart på när jag fick de värdena och kanske inget jag spelar med till vardags men som ett testvärde är det en trygghet att veta att skaften pallar även när jag drar på. Det i sig är ju också en anledning. När jag gjort liknande test med vekare skaft så blir slagen skit när jag drar på. Jag är ingen snabbsvingare men i jämförelse så vet jag var som fungerar och inte.
Vid andra tillfällen så har jag slagit väldigt fint med både Nippon Modus 3 115x och 120x (väldigt skönt skaft). Lika bra med DG 120 x (otroligt stabilt). Med avseende på kollträff och bollbanan. Allt det här ligger i fas med mina PX. DG kanske spinnen en smula mer än PX men för mig är det så marginellt att jag inte ids bry mig.
Jag ska nog tillägga att jag inte gått in djupare på alla värden som genereras. Fokus har varit på bollträffen och känslan när jag svingar. Sedan har jag tittat på bollbanan och i vissa fall har jag justerat vikt eller flex för att få till den bättre.
Det går att få till en liknande bollträff på egen hand (repeterbart) som hos Mr B. Jag tror på mycket träning. Jag har slagit ca. 5 slag med varje klubba nedan. Ingen klubba är samma. Tro nu bara inte att jag träffar så här hela tiden för så är det verkligen inte.
Det här tror jag är en av de viktigaste sakerna. Jag slår också riktiga skitslag men när jag gör det så beror det på svingen.
Om något bra har kommit ut av allt det här så är det att jag vet hur de olika skaften känns att svinga. Jag vet också varför vissa skaft passar mig bättre än andra och det tycker jag är intressant. Kunskap är roligt.
Ganska kul att träffa bollen på samma ställe. Varje gång så reagerade jag med om jag verkligen slog iväg bollen. Kändes på något sätt overkligt och konstigt. Precis som hos Brejan. 
Nippon Modus 120x, 5 slag
PX 6.5, 3 slag
PING S55 AWT S, 4 slag
DG 120x (blev nog 10 slag med den här)
Egentligen tillhör den här inte ett järntest men kul att ha med i loggen. Tror det blev 2 eller 3 slag.
Även den här är lite utanför bollträff-testet. Slog med DG 120 s300. Inte lika skön som x100 Brejan, mitt i prick - Nr 282 av waggle