Waggles golf

Läste lite i brejantråden och tänkte bara att allt är next level :hugs: får man fråga vad du brukar skjuta för scorer och vad din styrka är i spelet?

Intressant fråga. Den enda siffra som egentligen är intressant är slutraden i scorekortet.

Det beror ju lite på vad man tycker är viktigt och vill prioritera.

För en del är scoren allt, för andra handlar det om återväxt i klubben. För en del handlar det om utrustningen och för andra handlar det om att gå plus på medlemsavgiften. För mig är golf en frizoon från alla måsten.

Under de senaste åren har jag hjälpt våra juniorer (upp till 21) och tyckt att det varit kul. Det går åt en del planeringstid och energi men ibland får man faktiskt tillbaka det i form av att se deras glädje till spelet.

Min styrka hoppas jag är att jag får alla på ett glatt humör, tänka på annat och vilja komma tillbaka till spelet där man får vara fri från alla måsten (det finns så många andra saker som är viktigare).
En del vill t.o.m. ha roligt på egen hand utanför ordinarie träningar genom puttningstävlingar med sina nyfunna kompisar. Bara en så sak glädjer mig otroligt mycket.

För mig är golfen en idrott som vi samlas runt och har kul med, samtidigt som jag försöker ge min bild av vad en bra kompis är och hur man respekterar andra människor, hjälper varandra (t ex genom svårigheter) och använder ett vårdat språk. Träning, spel och tävling är självklart med på agendan. Idrotten i sig med alla moment är också otroligt viktig och rolig i livets lärande.
Tyvärr verkar inte alla uppskatta det.

Spelmässigt har jag singel hcp. Jag har både vunnit och förlorat mot plus-hcp-spelare i match (utan hcp såklart) och lägger egentligen inte så stor vikt på själva systemet. Det viktigaste är att slå längst, för golf, som ni alla vet, är en kraftsport. :wink:

Okej :hugs::partying_face:

Jag tror faktiskt att jag skulle gå med vinst om jag köpte ett nytt bollrör isf att laga det så många gånger som jag gjort. Problemet är att jag behöver röret just där och då och det är enklare att tejpa än att köpa nytt. Den här gången la jag på lite extra, får väl se om det håller hela året.

Det är så otroligt smidigt med röret. En närspelsträning kanske innehåller 100-200 slag och samtidigt blir det lagom med paus när jag behöver ladda om varje gång efter 20. Så, för varje bollrör blir det en ny plats. Varierande och bra.

Jag har funderat på en bollväska med de är så himla dyra. Röret är enkelt att ta med och det bästa träningstillbehöret jag köpt.

Nu ser ingen hur skitiga bollarna är

Hmm, funderar på hur man kontrollerar spinn på bästa/säkraste sättet.

Det uppstår ju ibland olika situationer på banan och då behöver man ju vara lite påhittig och slå en låg chip som spinner mer eller ibland en låg som knappt spinner alls. Visst så kan man byta klubba men om det uppstår en situation som inte tillåter en J5a som flyger lågt, tar i och sedan förhoppningsvis rullar ut. Vi kanske behöver carra ut bollen under en gren och flaggan står kort. Eller som på TV, ligger på felsiga om green och behöver en specialare för att få stopp på en höjdare.

Stod med både 60° och 54° och testade lite olika slag. Svårt att hitta något att lita på.

Idag var det första gången på gk utan långkallingar 2023. Det börjar arta sig. :sun_with_face:

Har ni funderat klart? :wink:

Nej. Jag ska försöka förklara…

Kontroll verkar handla om att medvetet kunna slå en boll förbi pinnen och få den att spinna tillbaka. Eller att landa kort och låta den rulla ut. Egentigen behöver man kunna det här oavsett utgångsläge (ni förstår hur jag menar).

Står flaggan kort så kan det vara säkrare att slå förbi och spinna tillbaka. Eller om den står lång så kanske det är bättre att kunna slå bollen kort och låta den rulla ut.

Att å andra sidan slå bollen lågt eller högt med samma klubba är oftast inga konstigheter. Men att samtidigt kunna bestämma vilken spinn bollen ska ha, har jag inte listat ut ännu.

Jag har inte den här kontrollen så därför blir mitt svar, nej, jag slår och hoppas på det bästa. :rofl:

2 gillningar

En annan sak gällande kontroll så hörde jag för länge sedan om en spelare som kunde det här bra. Senast jag pratade med hans pappa (min tidigare tränare) så lirade han i Asien på någon tour. Han viste hur man på ett kontrollerat sätt landar höger om flaggan och spinner vänster och vise versa. Även med kortare pitchar och chippar.

Jag gissar att det är bäst/säkrast att landa på rätt sida om flaggan, där det finns mest plats för att missa och sedan försöka spinna bollen mot hål. Det här är ju såklart på en mycket hög nivå. Själv siktar jag oftast på mitten och slår mitt vanliga slag. Sedan händer det såklart att jag i vissa situationer siktar höger eller vänster om pinnen beroende på hur den står (och hur stor green är). Generellt kanske man kan säga att mitten på green är alltid bra.

Gällande mer eller mindre back spinn så kanske det är så enkelt att man tar en kortare klubba och svingar lite snabbare för mer och en längre klubba och svingar lite långsammare för mindre?
Men jag har inte kommit på hur man lyckas kontrollera skruven med samma klubba till samma avstånd.

Hur slår man t ex en hög bollbana med mycket spinn resp. låg bollbana med mycket spinn till samma avstånd med samma klubba. Samma för låg spinn (högt och lågt slag med samma klubba). När man kan det här (alltså säga först och sedan utföra det) så har man nog kontroll.

Annars kanske der räcker långt med bra längdkontroll. För både höga och låga slag. Jag tror de flesta profs spelar så. Det är väl bara Tiger som försöker forma slagen (på det sättet) när han slår. :smiling_face_with_tear:

Jag fick frågan idag hur man slår de där hopp hopp stopp wedgarna in till green.
Det intressanta är inte hur eller att jag råkar veta just hur men bara lyckats 3 hål i rad någon gång för 4 år sedan… å sen aldrig mer.
Den som frågade slår +300m med driver. Bara 1/5 ggr och den enda gången är rak 1/10 ggr.

Rent krasst så förstår jag varför frågan kommer men vill helst inte att den ska komma. Det visar på fel inställning och fel analys av sin egen golf. Man behöver lära sig gå först. Man kommer ingen vart annars.

Det är lite av den här känslan jag får av ”Waggles golf”. Sjävklart ska man lära sig slå skruv, spinn och allt sånt men man tjänar nog mer på att träna kontinuitet i det vanliga spelet.
Typ. träffa green, slå rakt hellre än aslångt, inte 3putta etc.

Egon

Jag förstår vad du menar (och håller med dig) med att man borde fokusera på att eliminera 3-puttarna innan man lär sig att skruva bollen hit eller dit. Speciellt om scoren är viktigast. Men nu var det kontroll som jag försökte sätta mina ord på.

Jag är en sån person som blir nyfiken när jag ser något speciellt, likt ett trolleritrick. Inte säkert att jag börjar trolla bara för att jag förstår hur man gör men det tar inte bort min nyfikenhet att experimentera och viljan att lära mig mer.

1 gillning

Längd är det enda som räknas, speed training for the win!
Satsa alltid på dina styrkor, nästa år ska Egon krossas i EG Open… :wink:

Hehe, jag har nog aldrig känt mig okrossad i EG open…

Egon

Vetgirighet är inget fel… det får bara inte styra din golf-vardag.

Lite risk för OT men jag hävdar att det finns en relevans.
Har du tänkt på att de som slår långt och lite snett (i snitt) inte kan slå kort och rakt.

Jag limmade 9/11 pitchar i helgen från 55-75m (typ snitt 2m).
I min enkla logiska värld så är det dessa slag en långtslående spelare behöver vara bra på. De är sällan det. Vad är då vitsen med att ha dessa inspel?
Saken är ett moment22… många kan inte lägga upp sig från tee med 110 kvar om de inte spelar backtee. Hybrider och långa järn är lika ”sneda” procentuellt sett som driver.

Egon

Jag har väl som vanligt fattat eller läst fel. Men varför skulle en långtslående spelare ha behov av att vara vass på pitchar från 55-75 meter?

Han (eller hon) ska alltså ha raka drivar på runt 280-300 meter på par 4:or av hyfsat normal längd för att sen ha inspel från den distansen.

För några år sedan var snittlängden på PGA-touren 290 meter.

Eh, ja!?
Jag trodde nog logiken var ganska klar i det här fallet. Om man slår långt landar inspelen definitivt under 100m och troligen runt 50-70m.

Det intressanta är att nämnda avstånd ofta (min erfarenhet/åsikt) inte är något dessa spelare är bra på. Däremot så är de bättre på fulla slag, vilket i deras fall landar runt 100m och uppåt.

… eller, underförstått så är alltid en kortare klubba en källa till bättre precision men när de bottnar ut på fulla slag tidigare så blir för korta inspel ingen direkt fördel.

… eller 2. Som min kompis alltid säger… ”du skulle haft mina drivar”. Av ren artighet har jag bara hållt med men inser samtidigt att de ggr han är sned … är värre för scoren än vad han tror.

Egon

Just nu blir det en del svingträning på närspelsområdet - grunder.

Slår med wedgar. Allt från 40-80m mot olika greener. GUBBS, start av sving och tränar på att kroppen ska göra jobbet på rätt sätt. Tempo och balans. Även om jag slår mot green är det ingen längdträning, utan fokus är på rörelsen. Har även (alltid) en siktpinne så jag ställer upp rätt mot målet och påminner mig om “bilden”.
Jobbar vidare med en känsla som jag har i releasen som känns bra. Stundtals bra bollträff och det är svårt att göra på samma sätt varje gång.

Testade häromdagen med ett set PING wedgar och det gick inget vidare. Tillbaka till mina slitna Titleist (px skaft) och det kändes genast mycket bättre. Andra grepp, andra skaft och känns helt klart annorlunda att träffa bollen. Kan vara vad som helst som som påverkar känslan och ni får säga vad ni vill men för mig är det en stor skillnad. Spontant vill jag säga att det är balansen i klubban som gört. Kan inte helt släppa tanken på vad som hände hos Mr B med det där 1g vikten han flyttade…

Karta och kompass!
Du letar efter något där kartan inte finns tillgänglig och kompassen har tappat nålen.

Jag försöker förstå hur du tänker men du ser bara sista draget i ett schack-parti där alla rutor och pjäser utom 2 är skuggade.
Lycka till med att förstå hur och varför.

Egon

1 gillning

Slitna wedgar? Det blir aldrig bra det, mer eller mindre omöjligt att få stopp på bollen.

Nu spelar det här kanske en mindre roll men jag förstår tyvärr inte vad du menar Egon. Med ditt inlägg, syftar du till min träning eller skillnaden jag känner mellan de olika klubborna?

Utveckling.
Om du syftar till min träning och mitt upplägg så finns det ett mål med allt jag gör. Säsongen börjar nå sitt slut och det är då dags att jobba på kondition, styrka och teknik inför nästa säsong. Jag startar redan nu eftersom det fortfarande är lite värme kvar där ute.

Jag har en tränare som jag träffar med jämna mellanrum. Vi pratar mycket och jag får hjälp att komma vidare. Av tränaren får jag feedback, övningar och hjälp att verifiera att jag tränar på rätt sätt. I ditt fall skulle jag kanske kunna översätta det till “karta och kompass”?

Just nu jobbar jag på stabilitet i sving och en repeterbar rörelse (förmodligen i all evighet). Det här kommer förhoppningsvis hjälpa mig att spela bättre golf med jämnare score. Framförallt att jag ska känna mig lite säkrare över bollen. I svåra och nervösa situationer vill man helst inte ha en flippsving eller behöva kompencera på något annat sätt. Bollen kommer troligtvis oftast framåt men kanske inte på ett optimalt sätt. Med detta sagt så är jag definitivt inte bra på golf men det betyder inte att jag ska strunta i min utveckling. Även om det är svårt för vissa att förstå så är golf för mig mer än en score.

En annan del i golfen som jag också tycker är viktig är såklart spelstrategi. För ett litet tag sedan pratade jag med en riktigt vass spelare och fick höra att en liten ändring av många spelares strategier skulle kunna hjälpa många till en lägra score. Det här är något man jobbar med under säsongen och på banan. Ibland får man kämpa ihop en hygglig score och ibland så känns den lättare. Ibland är man nöjd med sitt spel (och slag) trots att score blev dålig och ibland slår man skitslag hela rundan och scoren blir bra. Vad en bra runda?

Det kanske ser krångligt ut i mina inlägg men i praktiken är det enkelt. Kanske inte just att komma vidare och utvecklas utan nu menar jag upplägget och övningarna jag fått av tränaren. Problemet är omställning till det nya och frustrationen är att det tar tid innan det sitter, om det någonsin ens kommer att göra det. Jag hoppas på att jag blir bättre.

Till något helt annat.
En annan intressant (och lite läskigt) sak är att jag skrev mer text i inlägget innan detta men som jag ångrade och tog bort. Det handlade lite om vad jag jobbar på i en av detaljerna. Det sjuka är att mitt youtube- flöde snappade upp det på något sätt och det här dök upp.