Waggles golf

Jag vet… men mina nuvarande duger att träna teknik med. Det är lätt att samla upp bollarna om de rinner av bakom green. Sedan är det även så att när jag slagit bollarna en eller ett par omgångar så är de så skitiga att det inte är lönt med rena och fina skåror. Skulle nöta ut ett par wedgar i veckan med dessa förutsättningar. Sponsor sökes.

Jag har 20 st. prov1:or i ett bollrör och det blir lagom med koncentration innan en bollplockarpaus. Alternativet skulle kunna vara 100-150 bollar i en väska och göra rent dem mellan varje pass men vem fn vill vara så ofta (och länge) i tvättstugan?

Jag testade och köpte ett set Taylormadewedgar på en REA men upplever att kvaliten på träffytan är sämre än mina Titleist. Här håller PING en hög nivå och verkar slitstarka. Synd att de är så osköna.

Får se om jag har råd med nya till våren innan säsongen startar. En vinter-REA skulle nog göra susen. Tyvärr är det sällan rea klubbor med mina skaft. Baksidan av en CF och troligtvis inte minst om man gjort en specialfitting hos Mr B. Det bästa vore väl om man alltid spelade med S300 och S200. För då kan det bli billigare.

Min 54° är nog värst så den vågar jag inte visa. :face_with_peeking_eye:
48an är ungefär som J9.

Titleist 60°, flera säsonger

J9
J9

Update.
TM_60
Taylormade 60° en halv säsong

Farligt att titta på filmer och försöka härma för att bli bättre. Vilket tips är bäst för dig och kanske framförallt, varför? :thinking:

Jag håller inte riktigt med dig där. Med utslitna wedgar vet du ju inte om du har slagit bollen rätt eller fel. Det enda du får svar på är ju om du har solid kontakt, eller inte. När jag tränar wedgar vill jag ha ett kvitto på check, back spin eller roll out. Och det får man bara med friska klubbor.

spin-decay-effects-stopping-031017

Källa: Vokey

Haha sånt skitsnack. Rengör aldrig mina grooves och det är inte 8 meter rollout på min wedgar som gått minst 300 varv. Säkert 400. Skulle jag slå hårdare på bollen hade det dessutom varit mindre, inte mer.

Men sälja wedgar vill dom givetvis. Personligen tar jag hellre lite rollout.

1 gillning

Jag gör skillnad på svingteknik och bollkontroll.

För mig betyder det:

• Svingteknik - kroppens rörelse.
    Behövs egentligen ingen klubba eller boll men det brukar bli roligare så.
    Typisk höst - vinter - tidig vårträning. Först på rätt sätt och sedan repetion.

• Bollkontroll - kontrollera bollbana, skruv, spinn och stopp osv.
    Här behövs det rena bollar och vassa grooves.
    Färskvara och typisk vår och sommarträning

Från dagens träning. Ca. 80 slag från 75 m med två olika känslor i svingen.

Den ena känslan av att armarna ska rakt ner från toppen och rotera in träffen (tajming?).
Den andra att arbeta mer med kroppen och låta armarna komma ner av sig självt. Den här är stabilare.

Som ni ser finns det en liten skillnad i bollträff på bladet och kanske lite större skillnad på resultatet på green.

En nackdel med rena grooves är att de äter bollar.

TM5680st75mslag
Taylormade wedge 56° från 75 m

My bad… jag glömde att citera.
Avs. ”Mr B och hans 1gram”.

Hade det varit din klubba som det flyttades 1g på så hade det varit en helt annan sak.
Nu är det inte det utan du får jämföra den med en rekvisita som en magiker har. Dvs. I det här fallet så är den anpassad för att ge direkt feedback och kunna vara enkel att manipulera. Vad slutresultatet säger… är bara för Mr B’s öron.

På samma ämne så menar jag att du måste tänka logiskt och inse att 1 gram inte gör någon som helst skillnad. Begriper du inte det så har du inget annat val än att börja väga dina handskar.

Egon

Du behöver inte ta i så mycket… för då blir det svårt att hålla med.
Det är klart att du rengör dina klubbor. Det gör alla men vi kanske inte gör det efter/före varje slag och vi kanske inte skrapar rent groves.

Med det i åtanke så Ja, det skiljer inte så mycket på ”slitna groves” vs nya.

Sen är det skillnad på hur bra man träffar och det handlar absolut inte om att man träffar i mitten eller hur hårt man slår.

Därmed kan man säga att en sliten wedge gör mer skillnad för bra spelare och avs. just denna klubba och de slag som slås så är ingen härinne det man kan kalla bra.

Egon

Först vikten och sedan balansen. Vad är det som han gör fel och enl. dig, som jag inte förstår?

Han gör inget fel… varför tror du det?
Förstår du inte vad jag menar?

Han har en/flera testklubbor som snabbt visar vilka värden det lutar mot för spelaren. Det är inga klubbor man ska spela med.

On Mr B.
I alla, mer eller mindre hätska diskussioner, har jag alltid tryckt på att alla har sin religion. Även tillverkare och inte minst klubbmakare emellan. Är det något vi borde ha lärt oss så är det att just religion får folk att välja sida utan någon som helst eftertanke.
Ingen religion behöver vara fel men det ska till människor och deras tolkningar för att det ska bli tokfel.

Allmänt:
Det jag försöker säga dig är att du är en kund. Sila snacket från en säljare och måttligt ifrågasättande ingår. Det spelar ingen roll om det är på cykelverkstan eller i klädaffären. Det innebär också rimliga förväntningar och inte att killen på verkstan behöver dra fram en power point för att få fixa din punktering.

Egon

Nu var det ju exakt det jag skrev, att jag inte rengör grooves. Jag torkar ofta av klubborna med en handduk eller mot lite längre gräs.

Så, tror du mig nu?

Ber om ursäkt för hjärtstoppet @waggle :smiley:

1 gillning

Klart jag tror dig… men ibland vill man inte skriva rakt ut vad man indirekt menar med risk för att folk tror att man idiotförklarar dem.

Så här…, Torkar man av klubborna så kommer man få bort lite ur groves också. Det är ofrånkomligt… och logiskt… och jag trodde jag inte behövde skriva det.
Att det sen skulle vara groves som tillför spinn var ju den slutsats ni debatterade.
Den är ju inte korrekt, men ändå. :joy:

Nåja, jag höll som sagt med om att slitna wedgar inte alls tappar såååå mycket som tillverkarna vill få det till. Åtm. för oss och 99.9% av golfares wedgespel.
Huruvida man specifikt rengör groves är samtidigt inget att fästa sig vid så länge det inte är flyer med i spel.

Egon.

Filmsnutten, ni får nog förklara vad som ger vad.
Följer man det coachen säger från början så är man ju rökt, spinning your arm down är ju inte en handrörelse utan ett resultat av om…kommer iofs senare men inte där han tar upp det utan mer ur sitt ursprungliga sammanhang ,axeln om jag greppat det rätt.
Ni får gärna utveckla vad ni jobbar på och hur/varför.

Lite orolig om Anders läser in något i filmsnutten;)

Vilken av dem?

I alla tre filmerna är det fokus på detaljer men det finns många andra saker (grunder) som behöver sitta innan man pillar på dessa. Den första filmen kan vi nog bortse helt ifrån, den tog jag med bara för att visa att det finns motsatser mellan tränare. Men visst, handlederna går inte komma ifrån. Mycker känsla i dem. Vad är stabilare och mer repeterbart än det andra. Ska man ens tänka på det?
Garcia brukar säga stt man ska dra ner händerna från vändningen, Malaska visar något som liknar en örfil och Pete vill sätta handlederna och rotera in klubbhuvudet i träff. En tränare kanske visar och säger något helt annat men menar samma sak…

Det är som @Egon brukar skriva om klubbfittnig så har även tränarna sin religion. :wink:

Generellt (och kanske lite slarvigt skrivet) vill jag jobba mer med kroppen som motor och sedan får armarna hänga med ner. Det som Pete är inne på. En bra rotation skapar förutsättningar för det andra. När det blir rätt så känns det bra (starkt, stabil och i balans) men det händer väl ca. 1 av 30 slag just nu. Otroligt frustrerande eftersom de flesta av försöken känns lika bra men resultatet blir annorlunda. Och så här är det att försöka lära sig något “nytt” och annorlunda. Rätt vad det är så blir det hjärnsläpp och några riktiga skitslag som visar sig. I nästa sekund får jag till det på ett bra sätt och jag känner mig som Rory. :rofl:

Det är tur att det kommer några positiva bollträffar emellanåt för annars hade jag givit upp. Även om det är väldigt långt borta så ser jag ljuset ibland (plötsligt så händer det). Det behövs många repetipner innan det sitter. Bra terapi. Jag gör ju hellre det här än att stickar strumpor, om jag säger så… Hahaha…
Slår jag för många bollar så tappar jag fokus och då är det bättre att fika istället. Även om jag är rättså kass på golf så är resan rolig.

Jag är inte säger på att jag hängt med i din frågeställning.
Vad vill du ha ut?
Är det hopp, hopp, stopp eller att kunna slå en wedge xx(x) meter med kontinuitet?
En flopp, en check-roll out, eller en 30/70 chip?

Jag kan 50-90m med kontinuitet. Inte på metern men kanske bra-rimlig 1putt på åtm. hälften. Puttbart på andra hälften.
Hopp, hopp, stopp kan jag inte… behöver det inte heller så till den grad att jag tänker på det som en brist.
Skuret, flopp och roll out funkar för det mesta.

Egon

Den förstår man väl, det jobbiga är väll att det knappt finnes några inbyggda avgränsningar på resan.

Att ge sig själv chansen på en en-putt på inspel från 50-90 meter varannan gång känns oerhört vasst.

Det är det kanske men i det stora hela så ser det betydligt värre ut. Från 100-120 och 120-150 är det kanske 15 resp. 5%.
Sen får man väl villigt erkänna att putt för birdie är svårare än putt för par från samma distans.

Egon

@xxxx77
Håller med om att det kan tyckas vara lite luddigt men egentigen inget konstigt. Ett högt uppsatt mål är att jag någon gång i framtiden skulle vilja kunna bryta banans par (18 hål) fler än en gång. Sikta mot stjärnorna annars kommer man ingen vart

För att lyckas behöver jag bla. kunna slå bollen bättre och dit jag siktar. Men kanske framförallt vill jag göra det med en sving som jag känner att jag kan lita på. Det här sista är det jag gillar mest just nu. För mig finns inget bättre/skönare än att kunna dra på fullt med en bra rörelse och få en bra bolltäff. Synd bara att det ska vara så j-a känsligt/svårt att repetera (de bra) slagen. Skam den som ger sig för jag har inte bråttom.

Jag förstår att det här kanske inte rimmar i allas öron med målet ovan men det är den roligaste träningen. För mig är golf mer än bara ett spel på banan och en score. När det går bra är det otroligt skönt (och roligt) att stå och mata bollar mot en green.

Nu börjar det närma sig slutet på säsongen men ännu hinner jag slå både korta och långa chippar och träna på min teknik. Här jag tror jag kan spara flest slag och mer av det här typen av träning kommer under vår och sommarpassen. Känslan är ju färskvara och är lite beroende på greenerna kondition så ligger fokus just nu på tekniken.
Spelstrategi och ta sig rund banan på bästa sätt är också en väldigt viktig sak men inget jag tränar på just nu.

Vad det gäller skruvarna hit eller dit så är det ju bara tester och min vilja att försöka först hur det hänger ihop.

I några fall har jag fått höra av säljare att det inte går att träffa bollen repeterbart bra om inte utrustningen passar. Jag kan sålla säljsnack mot annat och vissa säljare känner jag bättre än andra och i det här fallet finns det förtroende. För mig är det otroligt viktigt att jag gillar det jag håller i händerna. Både till utseendet men även i känsla.
“Du kommer aldrig kunna spela din bästa golf om du inte har en bra anpassad utrustning”

Idag kändes det som att bollträffen satt hyggligt. Dessutom med en helt annan wedge än sist gång. En kontrollvägning efteråt visade att båda wedgarna väger lika ± 0g.

Provettorna får ordentligt med stryk.
Titleist54px65
Titleist 54°wedge med px 6.5. 60 bollar slagna

När det gäller förmågan att kunna skruva bollen så är det nog mer funderingar jag har för att få grepp om ordet “kontroll” och vad det betyder i sammanhanget. För det är just det som jag tror det handlar om. Jag vill bestämma över bollen.

Ett test igår visade mig att olika bollar beter sig olika, helt klart. Det finns nog många som tänker att det inte spelar någon roll och i vissa fall så har det minde betydelse men om vi pratar kontroll så tror jag det har en avgörande betydelse. Ena stunden spelar man en typ av boll och på nästa hål tar man en annan. Där tror jag man går bet. Samma sak gällande skitiga bollar (eller grooves).

I ett spel på lek så kanske det inte är avgörande men om marginalerna är små så tror jag det.

Jag är inte så duktig så för mig räcker det långt med om bollen lyckas landa på green. Om den inte gör det så vill jag iaf kunna slå en hyggligt kontrollerad chip. Även här kommer spinn och ordet kontroll in i leken.