Du skrev ju själv att de neutralt sett var lika bra?
Ytterligare exempel…
Spelare 1, hcp 1
Solid runda, 16 par två lite oturliga kantstrykarbogeys, kommer in på 35 pinnar.
Spelare 2 hcp 18
Gör tre birdies, 4 par och 6 bogeys. Streckar de resterande 5 hålen, det är toppade drivar, slajsar ut i skogen, ner i vattenhinder och gud vet allt…
För två år sedan hade jag 69 netto på en tävlingsrunda, en annan kille hade 69 brutto och jag slog honom med ett. Det råder ingen som helst tvekan att han var den överlägset bästa golfspelaren av oss två den dagen.
För att i golf kan man tävla mot varandra under någotsånär “rättvisa” förhållanden.
Det finns en mängd spelformer under ilka man kan tävla även om jag vet att den andra är bättre, det är väl själva andemeningen med hcp, är det inte?
Hur kul skulle Klaipedia open vara om man körde scratch? Då antar jag att de skulle vara ett antal matcher där man utan större svårigheter skulle kunna gissa vinnaren på förhand.
Ditt nettoresultat för dagen är en spegling av ditt spel i förhållande till ditt hcp. Bruttoresultatet är en spegling på hur bra du är (för dagen).
I hear ya, men jag vete faan om det skulle vara så kul (sportsligt) att spela en match scratch mot en med + hcp.
Kul grej, men sportsligt, inte direkt, för jag VET att jag kommer att förlora mot en bättre motståndare.
Vi har hcp för att sämre golfare ska kunna vinna mot bättre golfare, inget annat.
Egentligen är hcp endast applicerbart inom vissa ramar, därav grupperna. Dessvärre har intresset falnat för de tävlingarna. Singel mestadels.
Nu har vi istället partävlingar där alla grupper buntas ihop för att prisbordet ska växa. Helt och hållet orättvist mot alla egentligen, men mest mot bättre spelare som inte kan göra många trepoängare, än mindre fyra. Vilket många med högt hcp mirakulöst lyckas med när prisbordet är bystat…
För två år sedan hade jag 69 netto på en tävlingsrunda, en annan kille hade 69 brutto och jag slog honom med ett. Det råder ingen som helst tvekan att han var den överlägset bästa golfspelaren av oss två den dagen.
Vad är det jag inte förstår. Ni spelade alltså en tävlingsrunda utan att tävla?