Vilken spelform säger mest om spelstyrka?

Låt säga att jag går en runda med fyra par och 12 bogeys. Men klantar till det rejält på två hål och gör sju över par på båda. En elva och en tolva.

Som bogeyspelare med 18 slag skulle jag ha 36 poäng på rundan och ha gått på hcp. Och enligt egen spelstyrka totalt sett lirat bra.

I slaggolf skulle jag på par 72 få en nettoscore på 71 dvs ”ett under netto-par”. Alltså lirat bättre.

I slagspel (med hcp) hade jag landat på 81 netto. Rätt dålig runda typ.

Sprid ut de 14 slagen på 4 hål i poängbogey. Vi säger två par, 12 bogeys och en dubbel, tre tripplar och en kvadruppel. Plötsligt är jag nere på 31 poäng, vi kan börja prata halvkass runda.

I slaggolf och slagspel skulle jag nu stå på 81 slag netto eftersom jag inte har några +5:or som ger mig ett bättre resultat än vad jag egentligen var värd.

Jag menar att slaggolf är den mest bedrägliga spelformen eftersom spelaren där “räddas” från miserabla resultat tack vare +5-regeln. En trippel eller mer i poängbogey är 0 poäng för bogey-spelaren. En trippel är tre slag mer i slaggolf, en kvadruppel fyra med och en “fempel” fem mer. Men där stannar eländet.

Det är fullt möjligt att jag nu är ute och cyklar helt och hållet. Men jag startar tråden för att få bort diskussionen från “Dagens Runda”.

Slaggolf med +5 regeln gynnar dessutom spelare med högt hcp eftersom dom inte kan tappa lika många slag på ett hål jmf med t ex en singelhandicapare. I det fallet ger ju poängbogey ett mer rättvist resultat.

Just så. Slaggolf bör egentligen spelas med eget hcp på hålen. Dvs jag som bogeyspelare får +5 samt mitt eget extraslag. Alltså i praktiken sex över.
Du som scratchare får hålets par +5 alltså fem över.

Du får 9 i på en par 4 och jag får 10 i.

2 gillningar

Nu vet jag inte om jag tolkar dig som fan läser bibeln…

Du är brutto 28 över par, men får tydligen ihop 36 poäng, så långt kan jag vara med.

I slaggolf (maximerat till +5), så är du brutto 22 över par. minus de 18 tilldelade, ger väl ändå 76 netto? Dvs 4 sämre?

I slagspel gör du +28 bto, minus de 18 tilldelade, vilket ger 82 nto.

Eller vad är det jag inte förstår, eller du :wink:

1 gillning

Jag sa ju att jag kan vara ute och cykla :slight_smile:

Men vi tänker den här modellen då:

Par 72

par på alla par 5 = 20 slag
bogey på alla par 4 = 50 slag
bogey på två par 3 = 8 slag
“sjuppel” på två par 3 = 16 slag

Yes, det ger 94 slag och 76 netto. Du har rätt.

par på alla par 3 = 12 slag
bogey på nio par 4 = 45 slag
bogey på tre par 5 = 18 slag
“sjuppel” på en par 4 = 9 slag
“sjuppel” på en par 5 = 10 slag

94 slag även här. Och 76 netto. Du har fortfarande rätt :slight_smile:

1 gillning

Haha, tack!

Men som svar på rubriken är svaret för mig lika enkelt som tydligt.
Spelstyrka tolklar jag som hur bra man är.

Slaggolf eller slagspel säger mer om spelstyrka än PB.
PB säger bara hur väl du har spelat gentemot ditt hcp.

EX:
spelare 1: 80 slag, 34 poäng
spelare 2: 100 slag, 38 poäng

Spelare 1 har bäst spelstyrka.

Men det är ju en no-brainer vem som har bäst spelstyrka.

Det vi började diskutera i “runda-tråden” var dock något annat.

Vad gällde tävlingen och vem var bäst för dagen på att tävla?

Spelare 2 naturligtvis.

Nu är det ju inte vad som står i rubriken, men om det nu är tal om en PB tävling, (vilket inte har nämnts) ja då är spelare 2 i exemplet bäst.

bloodsome med sig själv.

1 gillning

I praktiken är det nog inte så stor skillnad på PB och slagtävling, över tid. Man kan inte mäta spelstyrka på enskilda rundor.
Jag får en nolla om jag gör dubbelbogey eller trippelbogey. Spelar jag bra gör jag högst en eller kanske två dubblar. Sämre än trippel är sällsynt (men händer ju ändå ibland).
Ergo: nästan samma grej med PB eller slag.

Som det står i hcp.reglerna så ska en score räknas med modell pb (stableford) för att eliminera effekten av katastrofhål.
Slaggolf har liknande effekt men bara för dubbelbogey-spelare.
Slagtävling har ingen effekt alls utan är, naturligtvis, det som speglar äkta spelstyrka bäst.

Egon

1 gillning

Fast då handlar det väl om hcp och inte om tävlingsresultat. Eller spelstyrka.

Slagtävling (brutto) säger givetvis mest om spelarnas styrka den aktuella dagen. Hcp säger mest om spelarnas styrka över tid.

Jag gjorde kanske inte världens bästa rubrik till den här tråden, men jag ville plocka upp diskussionen som (enligt mig) handlade om vem som spelat bäst golf. Den som slagit 75 eller 95 slag på en tävling. Typ.

Jag vet inte hur du vill vinkla det för att få din vilja att vara rätt?
Säg bara till.

Egon

Jag behöver inte ha rätt. Men pratar vi spelstyrka/resultat vid viss tävling eller hur ett resultat påverkar spelarens hcp. Det är ju nämligen två olika saker.

Däremot står jag envis fast vid att den som vunnit en tävling är bäst vid det aktuella tillfället. Där behöver jag ha rätt.

Gäller detta även om jag medvetet skaffat mig ett för högt hcp?

3 gillningar

Snappy comeback!
Popcorn time!

1 gillning

Beror på om du gjort det via poängbogey eller slag-golf.