Vikttråden

På den nivå som vi befinner oss på, långt från elitidrottens, så räcker det väl med okulär besiktning? I kombination med blodtryck och lite andra hälsomarkörer… Då har du fångat alla med problematisk hälsa pga vikten.

En annan grej jag hört är att man ska dra av 110. Dvs är du 190 cm ska du väga 80 kg. Tror det var en grundregel på typ 50-talet. Sen dess har vi blivit tyngre.

Alla såna här grejer fungerar på normala människor. De få som tränar så mycket på gym att de lägger på sig mycket muskler vet om det och det syns.

Dock krävs det idog träning för att lägga på sig muskler i den omfattningen. Särskilt efter 40-50 års ålder. Några enstaka kg per år.

Det som oftast händer när man börjar träna på gym är att man blir hungrigare och äter mer. Då går man upp. Inte nödvändigtvis i muskler. :slight_smile:

Den funkade i 25-årsåldern… Det här är ganska så åldersberoende.

Får se nu…
vikt = Längd i cm - 100 + 0,5(Ålder - 45) skulle stämma rätt bra på mej, från 1980 till nu.

1 gillning

Precis! Är man normallång och normalviktig ser man normal ut. Och är förmodligen normalfrisk…

Denna tråd är över 1 år för sent för min del.
Förra årsskiftet vägde jag 106 kg och bestämde mig för att det fick vara nog så i slutet av mars i fjol var jag nere runt 90 kg.
Som lägst var jag nere på 86 kg under försommaren men då berodde det till stor del på kraftig vätskebrist efter 2-3 dagar på golfbanan utan att ha druckit ordentligt så bara någon dag senare hade jag återfått 2-3 kg vätska igen.

Just i dagsläget ligger jag runt 91-92 kg så även om jag gått ifrån den extrema diet jag hade under viktnedgången lyckas jag iallafall hålla vikten förhållandevis bra.

2 gillningar

Det fanns anledning till bilden som jag la ut…
Det räcker hyggligt sedan får var och en tolka.

80kg 32:a året i rad. De enda gånger som vikten förändrats kortare perioder är då jag åkt Vasaloppet, då har vikten rasat 3-4kg. En månad efter genomfört lopp är jag uppe i matchvikt igen.

183,5 cm lång.

1 gillning

Intressant och jag gissar att du äter o motionerar lite som du vill?

Myter florerar ständigt och såna som du, dvs. såna som till synes inte behöver bry sig om vad/hur mycket de äter, skapar påhittade problem/ursäkter för andra.
Sanningen är ju så enkel att du förmodligen äter en förhållandevis bra kost och har ett intag som tot.sett ger ±0.

Egon

Jag har varje första halvår sen 1997 räknat kalorier, kanske inte exakt, men på samma sätt hela tiden. Och har inte ett större kaloriöverskott nu än år 2000, men vikten skiljer tio kilo+. Grundmetabolism, sannolikt mindre muskelmassa på nåt sätt (Men jag orkar lyfta tyngre nu än då).

Det finns en skillnad - jag sprang en del på den tiden, långt. Det gör jag inte längre, knän och annat tillåter inte det. Men enligt alla tabeller online skall jag kompensera det med annat.

Om du liknar huden vid en dräkt så kan du kanske förstå varför du orkar lyfta mer.
”Massa lyfter vikt” brukar man kalla det och, naturligtvis, den massa som gör mest nytta är gjord av muskler men även fett hjälper.

Egon

Skulle tippat att det var tvärt om. Att fettet var ytterligare vikt för musklerna att övervinna.

Inte när det gäller att lyfta skrot.

Egon

Någon jag noterat genom åren är att om jag tränar lite halvhårt 6-9 månader inför t.ex. Vasalopp så har jag först gått upp 1,5 till 2kg (gissningsvis fått lite mer muskler) och därefter försvinner vikt fram till slutet av träningsperioden så att jag får en vikt på kanske 78 veckan innan loppet. Sedan proppar jag i mig mat en vecka och går upp 2-3 kg och dessa kg försvinner under loppet.
Den typ av kolhydratladdning som fungerar för mig.

När jag återgår till normalt träningstillstånd går jag snabbt upp de tappade 2-3 kg och vågen landar på 80 och stannar där.

187 - 110 = 77 jag behöver gå ner 2 kg

En annan siffra. Det sägs att du har lika långt mellan fingertopparna som du är lång. Bra simmare brukar ha längre mellan fingertopparna.

Tja. Lång → långa armar → större händer → osv

Jag är 175 lång men når typ 190-195 i “wingspan”. Så tumregeln är inte riktigt allmängiltig.

15-20 I apindex? Shit… In och dominera här. :smile:

https://apindex.se/

3 gillningar

Där har man inget att hämta med sina alligator arms.