Vikttråden

I och för sig brukar jag inte dra igång förrän 1 januari med beach 20XX men nu efter semestern har midjan dragit iväg så pass att jag tänkte dra igång en grej - inget äta efter kvart i nio, inte en bit. Mina svåraste timmar. Då vrålsuget kommer - promenad eller upp på motionscykeln. Får se hur länge jag pallar.

Vägde 102 efter jul och lite vinterresor. Slutade med godis i februari och minimerade sockerintag i maj. 93 kg nu.

4 gillningar

Vägde 80kg 1995 efter en säsong i alperna. 8kg benmuskler la man på sig då.
Därefter 80 kg (+/- 2kg) stabilt. Senast jag vägde mig på gymmet för ett par veckor sedan var det 80,1kg. Siktar på 80kg.

Vägde 89,9 kg innan sommaren. Ätit onyttigt och druckit öl mest hela tiden så nu vägde jag in på 90,5 i förra veckan. Positivt överraskad. :smile::beer::partying_face:

Det är golfen

Jag är för kort.

2 gillningar

Precis vad jag tänkte.
image

2 gillningar

Brukade fråga mina barn i sexårsåldern om de var korta idag. De dementerade detta kraftigt. Slutade med att vi införde ett måttsystem som de med viss tvekan godkände. Barnaåren som roligast. Man fick igen det då sonen drog om mig. Nu tillbaka till ämnet.

Ja det bidrar säkert men det brukar faktiskt vara på det sättet. Gissar att man rör sig betydligt mer generellt när man inte är fjättrad till ett skrivbord hela dagarna.

76 kg fördelat på 185 cm.

Vägde typ 73 kg för fem-sex år sedan när jag började med regelbundet gymmande och lever i tron att de få extrakilona det gett är muskler och inte fläsk.

Varför går det så förtvivlat långsamt att öka kroppsvikten? Jag orkar ju mycket större vikter på gymet nu än i början och de små men ändå existerande musklerna syns betydligt mer idag än då, men vågen rör sig inte. Hur hänger det ihop? Med 73 kg på 185 cm då fanns det ju inte massor av fett att ersätta med muskler.

Det går att maximera träning för muskeltillväxt men eftersom ”mer vatten” i dessa ger viktökningen så är kosten och inte minst vilan det viktiga.

Styrka avs. att lyfta mer vikt än tidigare är till största del en vanesak. Du tränar hjärnan att utnyttja det du har bättre. Mer träning med mer vikt ger sen naturligtvis också större muskler men dessa är sedan ingen garant för att behålla styrkan.

Det blir som ett tveeggat svärd. I början är storleken svår att få upp och trappar man ner så är styrkan det svåra att behålla.

Jag har blivit en jojo-tränare de senaste 15 åren. Varje gång jag börjar om igen är styrkan skämmigt låg i jämförelse med storleken på musklerna. Det jag tappar i omfång kommer ganska snart tillbaka men styrkan är segare att få fram.

Egon

Tillägg…
Det är kanske mer åt skröna/myt-hållet men ökning i muskler såsom nacke, underarmar, vader och mage(bål) är mer beständiga. För mig är det iaf så och mina vader samt nacke håller både styrka och omfång bra även då jag inte tränat på ett bra tag.

Egon

Man fick ju en rejäl test på det där med träningsuppehåll för ett par år sen… Första passen efter pandemin. Det var intressant att se vad man tappat, vad man gjorde illa sig på mm.

Tror det var ett år typ bprta från gymmet.

Det är ju alltid svårt att komma igång igen. Det man ska ha med sig är att även om celler byts ut och muskler förtvinar så är inte själva muskelstorleken så svår att få tillbaka.
Självklart är det en fråga om nivå och tid på uppehåll. En köttig BB som börjar mysträna efter några års bortavaro lär ju inte komma i sån form igen, men ändå.

Egon

Kroppen har nåt slags minne också har jag fått för mig.

En person som varit överviktig och går ner i vikt verkar ha mycket lättare att gå upp igen t ex. Kanske är det så med någon som haft stora muskler också.

Eller så är det bara genetik och beteende…

Fettceller bildas om man går upp i vikt pga fett. Dessa lever ganska länge även om man sedan går ned i vilt. Förutom genetik o beteende så anar jag att det kanske kan påverka?

Söndag kväll 93.2,

1 gillning

Söndag kväll 93.1 (-0.1… Bra vecka, dålig (men kul) helg).

Ett halvt kilo mer än mig. Det här sluta med godis var inte så dumt.

Kör med tid istället, får inte äta nåt efter nio på kvällen, mina svåraste timmar. Tror det funkar bra. Men kommer farsan på besök, och hustrun köper in allehanda godsaker… en flaska vin är trots allt 700 kalorier, kanelbullars dag mm. Jag väntar ett par veckor med att utvärdera denna nya strategi.