Har gått till och från jobbet varje dag sen nyår. 2*3 km. Märks faktiskt på magen . Är nog nästan mitt nu
Äta mindre och bättre.
Det är det jag gör nu och har inte skippat all alkohol heller.
Gym nu, bara styrka/muskler och golf sen.
Egon
Tror jag är kring 25:an. Borde nog lägga mig 15 < kg < 20. Absolut inte ogörligt men kräver en viss envishet i ett tråkjobb.
Ser ut som 30 har störst kuk så den är jag då.
Ätit en banan och en burk makrill tidigare idag.
Gottade mig med en liten burgare från McDonald’s och typ 10 pommes efter träningen.
45min. gym och lite färre reps på normala vikter.
Trött, check.
Orkeslös, nej fan… det går.
Hungrig… inte alls.
Tråkigt… ja, men snuset hjälper, liksom kaffet och en whisky framför tv’n.
Egon
…eller hängpung
Gissar på att ni gissar fel…
Ja, det låter rimligt.
Same procedure as every year.
Skiter i vikten på hösten (den är jävlig nog utan späkande), väger in efter nyår och försöker sänka vikt.
Liknande, det blir vad det blir och i slutänden jämnar det ut sig någonstans runt sommar.
Bilden, finnes varianter med riktiga bilder istället för tecknat, bör kunna ge en hint om andel fett i kroppen om man nu inte vill mäta.
Kollega för något år sedan som fick sig uppmätt, ca 8-9%fett , vi kan säga som så att muskel konturer syntes väl.
Kollar bilder.
Ligger nog på knappa 30.
Borde ta mig till 20-ish. Tunnare än så är inte realistiskt. Gissar att jag varit vid 10% som tunnast, i vuxen ålder.
BMI som värde ska tas med en hel del nypor salt. ”Grov benstomme” är nonsens men muskelmassa påverkar naturligtvis. Tyvärr så tolkar nog många sin fettfria vikt väldigt kreativt.
Nåväl, aldrig ådrigt smal men kunde skönja magrutor och i min prime kanske 75kg. BB-drömmen då hade slutat långt under 60kg om man vill sätta det i ett relevant perspektiv.
Är inte längre nu och säkert x kg mindre i muskelmassa vilket leder till att 77-78 känns rimligt som mål. Det skulle ge ett BMI på 25ish.
Lägre än så kräver nog extrem kost, ingen alkohol och omvänt kaloriintag dvs. äta betydligt mer och bränna så in i h-e.
Egon
Kreativt är då nästan alltid då till den egna fördelen…
Få om ej naturligt magra som ligger på 15% o lägre vid “vuxen” ålder, vi säger 35+.
186cm vikt ca 86 …till sommaren blir det ca 84-85 kg om åren innan upprepar sig rent statistiskt…
Jag har ju alltid haft kraftig benstomme…
Det jag ville förmedla är att t.ex min fetma gått upp till 93kg från ett normalläge runt 80kg.
Kompisen som på sin höjd är 2cm längre maxade ut på 115kg. Han trodde att han hade muskler trots att han inte gymmat sen 30år tillbaka…, och nu när han gått ner en hel del så ser han att så inte var fallet. Han har fortfarande fluff lite varstans och då har han gått ner över 30kg.
Egon
Utan några egentliga kopplingar till något annat än just vikten:
Jag hade en jobbarkompis som vägde ungefär så mycket. Företagshälsovården hade sin “besiktning” och undrade vad hans fundering var kring att hans BMI var så högt. Har du någon plan till nästa “besiktning”? Jodå, svarade han. Jag hoppas på att ha ökat lite till…
Han var bodybuilder med minimalt med fett på kroppen…
BMI är som ni alla sagt, en siffra. Säger ingenting egentligen, utan att vara kombinerad med annat. Då, kring år 2000, stirrade sig många blinda på enbart denna siffra.
Mäta är väll det som gäller numer?..tång. ? våg…? Ingen aning om vilket som ger mest korrekta svaret.
Jag skulle gilla om jag iddes/orkade gneta mig ned till BMI 26-27. Det skulle innebära cirka 80 pannor på en 175 cm kort kropp (jag är fört kort för min vikt). Det är kanske en aning osannolikt att jag orkar/ids fixa det.
Som referens har jag under en kort period i vuxen ålder varit nere på 68-69 kg från en “norrmal” vikt runt 74-75 kg på den tiden. Sub-70 var rejält deffat efter några månader med bara veggo . Ruskigt snabb på squashplanen som en sidoeffekt. O Tempora, O Mores.
Det är nog mäta på ett eller annat sätt. Fetma är inte bra. Sitter det på vissa ställen är det sämre än om det sitter på andra. Olika dessutom för män och kvinnor. Och, som tidigare skrivits, olika vid olika åldrar.
Ska man/läkekontsten uttala sig bör nog detta göras utifrån ett antal parametrar/mätningar snarare än BMI.
När jag växte upp pratade man om att man skulle väga lika mycket som man var lång i cm minus 100. Funkar för normallånga människor. Precis lika bra som BMI… Eller inte…
Dags för en vikttråd?
- 6kg sedan nyår